Registration of the Self in the Landscape

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v9i1.29692

Keywords:

Landscape, Self-Portrait, Pathosformeln, Marina Camargo, Augustus Earle

Abstract

Based on interpretations proposed by Carlo Ginzburg and Georges Didi-Huberman, this short essay uses analysis tools bequeathed by Aby Warburg for the critical approach to works of art. The notion of Pathosformel is used in a specific case study, in which videos and photographs of a young contemporary artist, the Brazilian Marina Camargo (Maceió, 1980), and an 1822 watercolor by the British traveler Augustus Earle (1793-1838) are brought together. At its heart, it is discussed how artists from different times and remote geographies found similar ways of representing landscapes that were strange and impactful to them: they included themselves in the image, facing the scene and with their backs to the viewer, making use of some humor, or at least of some irony.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Ferreira Veras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Eduardo Ferreira Veras (PhD) is a professor at the Instituto de Artes of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul, working with the Graduate Program in Visual Arts and the Bachelor of History of Art. Lives and works in Porto Alegre, Brazil.

References

ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BELLUZZO, Ana Maria de Moraes. O Brasil dos viajantes. Vol. 3. São Paulo: Metalivros; Rio de Janeiro: Objetiva, 1999.

DIDI-HUBERMAN, Georges (org.). Levantes (catálogo). São Paulo: Sesc, 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. “Aby Warburg, l’histoire de l’art à l’âge de fantômes”. In: Artpress, n. 277, mar. 2002.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo. História da Arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

DIENER, Pablo. “A viagem pitoresca como categoria estética e a prática de viajantes”. In: Porto Arte: Revista de Artes Visuais. PPGAV / UFRGS. v. 15, n. 25, 2008.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

GINZBURG, Carlo. Medo, reverência, terror. Quatro ensaios de iconografia política. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais. Morfologia e História. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GINZBURG, Carlo. Olhos de madeira. Novas reflexões sobre a distância. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

GONZAGA, Guilherme Goretti. Augustus Earle (1793 – 1838): pintor viajante. Uma aventura solitária pelos mares do Sul. Programa de Pós-Graduação em Artes (Mestrado). Universidade de Brasília. Brasília, 2012.

HERZOG, Werner. Caminhando no gelo. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1982.

http://www.cbha.art.br/coloquios/2014/imgscbha2014/anaisCBHA2014vol2.pdf

HUTCHEON, Linda. Teoria e política da ironia. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.

LIMA, Jônia Rodrigues de. Iconologia do sublime entre Friedrich Schiller e Caspar David Friedrich. Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2019.

MARTINS, Luciana de Lima. O Rio de Janeiro dos viajantes (o olhar britânico, 1800-1850). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

MYOSHI, Alexander. “O artista que navegou com Darwin. Parte 2”. In Amável leitor. 2 de janeiro de 2019. Disponível em: https://amavelleitor.blogspot.com/2019/01/o-artista-que-navegou-com-darwin-parte-2.html

PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. São Paulo: Perspectiva, 1976.

PASQUALINI DE ANDRADE, Marco (org.). Anais do XXXIV Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte (Uberlândia). Vol. 2. Rio de Janeiro: CBHA, 2015. Disponível em:

SAMAIN, Etienne (org.). Como pensam as imagens. Campinas: Unicamp, 2012.

SCHULZE, Peter; CUADRA, Claudia (org.). Marina Camargo: Der Ort danach / O lugar depois (catálogo da exposição). Colônia: Cadernos do Instituto Luso-Brasileiro, 2019.

ZIELINSKY, Mônica (org.). Fronteiras. Arte, crítica e outros ensaios. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.

Published

28-07-2022

How to Cite

VERAS, E. F. Registration of the Self in the Landscape. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 1, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i1.29692. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/29692. Acesso em: 23 jul. 2024.