Engrams: Dynamic Polarities in Arlindo Daibert's "Diadorim II" Woodcut
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v9i1.29704Keywords:
Warburg, Engrams, Image, Diadorim, Arlindo DaibertAbstract
The notions of engram and Pathosformel, as understood by Aby Warburg (1866-1929), can be applied to the analysis of the woodcut Diadorim II (1984) forged by the Brazilian plastic artist Arlindo Daibert (1952-1993). The image arose from Daibert´s reading of João Guimarães Rosa’s novel (1908-1969), Grande sertão: veredas (1956), in which contrasting dynamic forces are debated –logic and magic, reason and foulness, visibility and concealment–, emulating the narrative flow of Rosa´s prose. So, using Warburg's methodological tools and procedures (approximation, analogy, reminiscence and philology), the image and the pathos’ dimension in the Diadorim’s character are here explored, evoking in turn cosmological dimensions.
Downloads
References
BATISTA, Edilene Ribeiro. Análises comparativas entre as donzelas guerreiras Diadorim e Monja Alferez. In: Interdisciplinar. Universidade Federal de Sergipe. Ano XI, v. 25, mai./ago. p. 157-168, 2016.
BURUCÚA, José Emilio. História, arte, cultura: de Aby Warburg a Carlo Ginzburg. Buenos Aires: Fundo de Cultura Económica, 2003.
CASTRO, Gustavo; MORAES, Vanessa (org.). Imaginário de Infinito em Guimarães Rosa. In: Nove imaginários do INS. Brasília: Fac Livros, 2018, p. 41-52.
CAVALCANTI, Raïssa. Mito das Águas: as imagens da alma no seu caminho evolutivo. São Paulo: Cultrix, 1997.
DAIBERT, Arlindo. Imagens do Grande Sertão – Arlindo Daibert. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
DIDI-HUBERMAN, George. Imagem sobrevivente: a história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
FORSTER, Kurt W. Introducción. El renacimiento del paganismo. Aportaciones a lahistoria cultural del Renacimiento europeo. Madrid: Alianza Editorial, 2005.
GALVÃO, Walnice Nogueira. A donzela-guerreira: um estudo de gênero. São Paulo: SENAC, 1998.
GALVÃO, Walnice Nogueira. As formas do falso: um estudo sobre a ambiguidades no Grande sertão: veredas. São Paulo: Perspectiva, 1986.
GUIMARÃES, Júlio Castañon. Alguns trajetos: texto e imagem em Arlindo Daibert. In: Imagens do Grande Sertão – Arlindo Daibert. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
HAZIN, Elizabeth. No nada, o infinito: (da gênese do Grande sertão: veredas). Tese de Doutorado (Est. Comp. De Liter. de Língua Portuguesa). Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.
ILUSTRAÇÃO do livro Sagarana. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra33241/ilustracao-do-livro-sagarana>. Acesso em: 09 de Jan. 2020.
MEYER, Marlyse. “O Que é, ou Quem foi Sinclair das Ilhas?”. In: Revista do Instituto de estudos brasileiros, n. 14, p. 37-63, 1973.
NUNES, Benedito. Introdução à Filosofia da Arte. São Paulo: Ática, 1991.
PROENÇA, M. C. 1959. Dom Riobaldo do Urucuia, cavaleiro dos Campos Gerais. In: COUTINHO, Eduardo F. Fortuna Crítica: Guimarães Rosa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
ROSA, João Guimarães. Estas histórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.
ROSA, João Guimarães. Guimarães Rosa por ele mesmo: o escritor no meio do redemoinho. In: Cadernos de literatura brasileira: João Guimarães Rosa. São Paulo: Instituto Moreira Sales, p. 77-93, 2006.
ROSA, João Guimarães. Primeiras estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016
UTÉZA, Francis. JGR: Metafísica do Grande sertão. 2ª ed. São Paulo: Edusp, 2016.
WARBURG, Aby. A Renovação da Antiguidade pagã: contribuição científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
WARBURG, Aby. L’Atlas Mnémosyne. Paris: L’écarquillé – INHA, 2012.
WARBURG, Aby. Le ritual du serpente: récit d’um Voyage en pays Pueblo. Paris: Macula, 2003.
Downloads
Published
Versions
- 11-08-2022 (2)
- 28-07-2022 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gustavo de Castro da Silva, Leandro de Bessa Oliveira (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.