Dissident Bodies, Dissident Voices: Art in Times of Web
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v11i2.31032Keywords:
inclusion, diversity, music, performance, media censorshipAbstract
Between 2021 and 2022, two events promoted by the Festival Durante, brought to Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil, open meetings designes for public access through social networks. The first, linked to the Festival Durante,, celebrated the happening Do corpo à terra through selections of video performances, roundtables and publications, with the support of Associação Brasileira de Críticos de Arte (ABCA); the second, in partnership with the Centro de Referência da Juventude (CRJ), presented the music scene from artists representing different universes. The article aims to discuss the role of social media in the contemporary system of displacement, reach and repercussion of today's issues, however, in the same way, to measure the impact of conservative ideological hacking in the deconstruction of debates, mainly through the targeted attack on the field of the arts.
Downloads
References
BERNSTEIN, Richard. Ideas & Trends; The Rising Hegemony of the Politically Correct. New York Times, Oct. 28, 1990.
BRASIL. Marco Civil da Internet. Lei 12.965/2014, de 23 de abril de 2014. Disponível em: https://tinyurl.com/y2wyr9sn. Acesso: 20 set. 2021.
CRARY, Jonathan. Terra arrasada: além da era digital, rumo a um mundo pós-capitalista. Tradução de Humberto de Amaral. São Paulo: Ubu, 2023.
FESTIVAL DURANTE,. Festival Dutante,. Website. Disponível em: https://www.festivaldurante.com.br. Acesso em: 15 Dez. 2024.
FRONER, Yacy-Ara. Corpos cancelados: os deslocamentos da censura nas arte. In: Yacy Ara Froner; Francesco Napoli; Marília Andrés Ribeiro. Festival Durante,: do corpo à terra, Belo Horizonte: Editora ABCA, 2021. Disponível em: https://issuu.com/abcainforma/docs/ebook_durante_do_corpo_a_terra_2021_isbn_lq_; https://www.festivaldurante.com.br/e-book-audiobook/. Acesso em: 19 ago. 2022.
HARARI, Yuval Noah. 21 lições para o século 21. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
MILENA, Lilian. Por que a regulação da mídia não é censura. Observatório da Imprensa, 17 fev. 2015. Disponível em: https://www.observatoriodaimprensa.com.br/interesse-publico/_ed838_por_que_a_regulacao_da_midia_nao_e_censura/. Acesso em: 15 Dez. 2024.
MORAIS, Frederico Guilherme Gomez de; FRONER, Yacy Ara; PAIVA, Stephania. Do Corpo à Terra, Objeto e Participação: cinquenta anos depois. Revista da UFMG, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, p. 202–219, 2022. DOI: 10.35699/2316-770X.2021.39065. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/39065. Acesso em: 19 ago. 2022.
NAPOLI, Francesco. “Abeiramento”: performance e descolonização no brasil contemporâneo. 2021. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.
NAPOLI, Francesco. Abeirando Corpos “Cuier”: fragmentos de um Durante,. À Flor da Pele: Encontro ANPAP Sudeste de Jovens Pesquisadores, 2022 [Anais], Niterói: Editora do PPGCA-UFF, 2022. 314p. ISBN 978-65-84927-01-8. Disponível em: https://anpaprj2022.wixsite.com/a-flor-da-pele-2022/bio. Acesso em: 15 Dez. 2024.
RUEDIGER, Marco Aurélio (coord.). Regulação de plataformas digitais: uma contribuição para a análise do debate nacional frente a um desafio global. Policy paper. Rio de Janeiro: FGV DAPP, 2022. Disponível em: https://hdl.handle.net/10438/32163. Acesso em: 15 Dez. 2024.
VELOSO, Caetano. Anjos Tronchos. In: Meu Coco. Rio de Janeiro: Sony Music, 2021. 1 CD.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1969 Francesco Napoli, Yacy-Ara Froner (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.