Video as a Cultural Practice and Videographic Performativity in the Work "Janelas Afetivas" by Collective COM.6

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v11i1.32170

Keywords:

video, culture and technology, videographic performativity, Janelas Afetivas, COM.6

Abstract

The article deals with video as a cultural and technological practice and proposes a study of videographic performativity. For that, it analyzes the work Janelas Afetivas, from 2020, by the artistic collective COM.6, composed of a video call, on YouTube. The objective is to describe the relational structures and the aesthetic aspects of the video from an approach with the theoretical foundations of Andrew Feenberg and Don Ihde. The methodology started from a mapping of videos produced in the network space, online, during the years 2020 and 2021 and from the choice of works for analysis, among them Janelas Afetivas. The results point to an occupation of the online space by different manifestations in live video that explore a contaminated form of audiovisual language, which constantly acts in the social and cultural field to perpetuate itself as language and technological behavior, and from this results the competence and videographic performativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Regilene Aparecida Sarzi-Ribeiro, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

PhD in Communication and Semiotics, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Post doctorate research in Cultural Performances by Universidade Federal de Goiás (UFG) and in Arts by Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (IA UNESP). Permanent professor at Programa de Pós-Graduação em Mídia e Tecnologia (PPGMIT Doctorate). Coordinator of the Graduate Program in Media and Technology, and professor of the Visual Arts course at Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design, Campus de Bauru (FAAC/UNESP/Bauru). Leader of the research group LabIMAGEM – Laboratory of Image Studies (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, CNPq) and of the labVIDEO Project – Laboratory of Poetics in Video.

References

AUSTIN, J. L. How to do things with words. Oxford Press, London, 1962.

BASTOS, Marcus; MORAN, Patrícia. Audiovisual ao vivo: tendências e conceitos. São Paulo: Intermeios, 2020.

BENTES, Ivana. Midia-Arte: Estéticas da Comunicação e Modelos Teóricos. In: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. UERJ, 2005. p. 1-15.

CABRAL, Arthur. Prospecções afetivas: em tempos de pandemia. Brasília: MediaLab/UNB, 2020. Disponível em: http://medialab.unb.br/index.php/component/content/category/19-eventos?Itemid=101. Acesso em: 12 abr. 2023.

CARVALHO, Ana. Experiências e fruição nas práticas da performance audiovisual ao vivo. Teccogs: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, n. 6, p. 232-244, jan-jun 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/teccogs/article/view/52889/34702 Acesso em: 11 jan. 2024.

CUPANI, Alberto. Filosofia da Tecnologia: um convite. Florianópolis: UFSC, 2011.

EMMEIO#12.0. Janelas Afetivas. Brasília: MediaLab/UnB, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/playlist?list=PLxkIqaMJsWqUY0zIjqVVt2kD4KPeWiynq. Acesso em: 12 abr. 2023.

FEENBERG, Andrew. Critical Theory of Technology. New York: Oxford University Press. 1991.

FEENBERG, Andrew. Heidegger and Marcuse: The Catastrophe and Redemption of History. Routledge, 2004.

FEENBERG, Andrew. La Tecnología en custión. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2016.

FEENBERG, Andrew. Questioning technology. Routledge;1999.

FEENBERG, Andrew. Tecnologia, Modernidade e Democracia. [Portugal]: Inovatec, 2018.

FEENBERG, Andrew. Ten Paradoxes of Technology. Techné: Research in Philosophy and Technology, v. 1, n. 14, p. 3-15, 2010.

FEENBERG, Andrew. Transforming Technology: A Critical Theory Revisited. Oxford University Press, 2002.

IHDE, Don. Postphenomenology and Technoscience. The Peking University Lectures. Suny Press, 2009.

IHDE, Don. Tecnologia e o Mundo da Vida: do Jardim à Terra. Chapecó: UFFS Editora, 2017.

KAC, Eduardo. A arte da Telepresença na Internet. In: DOMINGUES, Diana (org.). A arte no século XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: UNESP, 1997. p. 315-324.

KAC, Eduardo. Origem e Desenvolvimento da Arte Robótica. Cadernos da Pós-Graduação, Instituto de Artes, Unicamp, v. 2, n. 2, p. 18-28, 1998.

MALVA, Daniel et al. Janelas Afetivas: espaços de compartilhamento. In: ROCHA, Cleomar et al. (org.). Anais do VII Simpósio Internacional de Inovação em Mídias Interativas. HUB Eventos 2020. São Paulo: MediaLab/BR; PUC-SP, 2020. p. 189-198.

MARINCONDA, Pablo Rubén; MOLINA, Fernando Tula. Entrevista com Andrew Feenberg. Scientiae Studia. v. 7, n. 1, p. 165-171, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-31662009000100009

MELIN, Regina. Performance nas artes visuais. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

MINSKY, Marvin. Telepresence. Omini, p. 44-52, June, 1980. Disponível em: https://web.media.mit.edu/~minsky/papers/Telepresence.html. Acesso em: 9 jan.2024.

NUNES, Fábio Oliveira. Gênesis: Arte transgênica via Internet. Studium, Universidade de Campinas, São Paulo, n. 23, 2006. Disponível em: https://www.ekac.org/studium23.html. Acesso em: 9 jun. 2024.

SANTELLA, Lucia. Corpo e comunicação: sintoma da cultura. São Paulo: Paulus, 2004. 161 p.

SARZI-RIBEIRO, Regilene A. Corpo e videoarte no Brasil: desejos da parte e presenças do todo. Bauru, SP: Canal 6, 1996.

SARZI-RIBEIRO, Regilene A. O dispositivo videográfico e as narrativas de si mesmo e do outro: videocorpo. Revista Palíndromo, v. 10, n. 21, p. 101-115, jul. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5965/2175234610212018101.

Published

22-07-2024

How to Cite

SARZI-RIBEIRO, R. A. Video as a Cultural Practice and Videographic Performativity in the Work "Janelas Afetivas" by Collective COM.6. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 11, n. 1, 2024. DOI: 10.36025/arj.v11i1.32170. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/32170. Acesso em: 27 jul. 2024.