INFORMATION LITERACY FOR CRITICAL TRAINING IN THE USE OF INFORMATION BY HIGH SCHOOL STUDENTS

CHALLENGES AND POTENTIAL OF THE SCHOOL LIBRARY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2447-7842.2024v10n1ID36807

Keywords:

Information literacy, School library, High School, Systematic review

Abstract

The purpose of this article is to present information literacy practices developed by the school library with high school students. To this end, we sought to conceptualize the term "information literacy" and its relationship with "educational literacy", in order to identify the challenges and possibilities encountered by schools and libraries in the pedagogical process, with regard to the use of information. The discussion is based on specialized literature in the fields of Library Science and Pedagogy. The methodology used was a systematic literature review, based on an analysis of articles retrieved from the Reference Database of Articles and Journals in Information Science. The analysis showed that information literacy practices developed through a library and school partnership, such as workshops, lectures, guided research and educational websites, among other actions, are fundamental for training students who are competent in the critical use of information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaquissom Aguiar, Universidade Federal da Bahia

Bacharel em Biblioteconomia, pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Formado em Filosofia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Mestre em Letras: Cultura, Educação e Linguagens, também pela UESB. Pesquisador no Laboratório de estudos em representação do conhecimento, competências e comportamento em informação, e recuperação da informação em meio digital (LabRecriE), certificado pela UFBA no CNPQ.

Sandra Ramos Carmo, Universidade Federal da Bahia

Mestre em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Graduada em Letras (UESB) e em Biblioteconomia Universidade Federal da Bahia (UFBA). Especialista em Linguagem Pesquisa e Ensino e em Mídias na Educação (UESB).  Pesquisadora no Laboratório de estudos em representação do conhecimento, competências e comportamento em informação, e recuperação da informação em meio digital (LabRecriE), certificado pela UFBA no CNPQ.

Bruna Lessa, Universidade Federal da Bahia

Doutora e Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia. Graduada em Biblioteconomia e Documentação também pela Universidade Federal da Bahia. Especialização em Educação à Distância (Fundação Visconde de Cairu/Bahia). Especialização em Humanidades Digitais (Universidade de Ciências Empresariais e Sociais - Buenos Aires/AR). Professora Adjunta do Departamento de Documentação e Informação, do Instituto de Ciência da Informação, da Universidade Federal da Bahia. Foi Chefe do Departamento de Documentação e Informação - DDI/ICI-UFBA (2022-2024). Professora colaboradora do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação (PPGCI/UFBA).  É Líder do Laboratório de estudos em representação do conhecimento, competências e comportamento em informação, e recuperação da informação em meio digital (LabRecriE), certificado pela UFBA no CNPQ. 

Published

11-09-2024

How to Cite

AGUIAR, J. .; CARMO, S. R. .; LESSA, B. INFORMATION LITERACY FOR CRITICAL TRAINING IN THE USE OF INFORMATION BY HIGH SCHOOL STUDENTS: CHALLENGES AND POTENTIAL OF THE SCHOOL LIBRARY. BiblioCanto, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 48–73, 2024. DOI: 10.21680/2447-7842.2024v10n1ID36807. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/36807. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos