The body sings

Somatic Education in singers’ preparation

Authors

  • Simone Santos Sousa Universidade Federal do Ceará, Campus Sobral.

Keywords:

Somatic education, Vocal preparation, Body, Voice

Abstract

This work proposes a reflection on the vocal preparation of singers as a working of the body in movement, based on the idea that voice is body, considered as a psychophysical unit. For this, the role of the body for learning is discussed based on the idea of cognition as an embodied experience presented by the actionist approach as proposed by Varela, Thompson and Rosch. As an alternative for vocal preparation, the path of Somatic Education is presented, and the principles that would guide a proposal of vocal preparation that would allow singers to recognize their own body as a vocal instrument are established; recognize your voice as a body, a body that operates as a unit; and, from there, be able to express yourself through your voice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simone Santos Sousa, Universidade Federal do Ceará, Campus Sobral.

Doutora, Professora do Curso de Licenciatura em Música da Universidade Federal do Ceará.

References

ALEXANDER, F. Matthias. O uso de si mesmo. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

BERTAZZO. Ivaldo. Fases da vida: da gestação à puberdade. São Paulo: Edições SESC, 2018.

BERTHERAT, Thérèse; BERNSTEIN, Carol. O corpo tem suas razões: antiginástica e consciência de si. São Paulo: Martins Fontes, 1977.

BOLSANELLO, Débora Pereira. Educação Somática: ecologia do movimento humano. Curitiba: Editora Juruá, 2016.

BOLSANELLO, Débora Pereira. Educação Somática: o corpo enquanto experiência. Revista Motriz, Rio Claro, v. 11, n. 2, p. 99-106, mai/ago. 2007.

CAMPIGNION, Philippe. Respir-Ações: a respiração para uma vida saudável. São Paulo: Summus, 1998.

DE GIORGI, Margherita. Dando forma ao corpo vivo: paradigmas do soma e da autoridade em escritos de Thomas Hanna. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 54-84, jan./abr. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2237-266047458. Acesso em: 5 mai. 2020.

FERNANDES, Ciane. Quando o todo é mais que a soma das partes: somática como campo epistemológico contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 9-38, jan./abr. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2237-266047585. Acesso em 5 mai. 2020.

FORTIN, Sylvie. Educação Somática: novo ingrediente da formação prática em dança. Cadernos do GIPE-CIT, Salvador, Universidade Federal da Bahia, v. 2, n. 2, p. 40-55, 22 out. 1999.

GINOT, Isabelle. Para uma epistemologia das técnicas de Educação Somática. Revista O Percevejo Online, v. 2, n.2, jul./dez. 2010. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/opercevejoonline/article/view/1446. Acesso em: 28 abr. 2020.

HANNA, Thomas. What is Somatics? Somatics: Magazine-Journal of the Bodily Arts and Sciences, v. 5, n. 4, Spring/Summer 1986. Disponível em: https://somatics.org/library/htl-wis1. Acesso em: 25 jun. 2019.

KEIL, Ivete; TIBURI, Márcia. Diálogo sobre o corpo. Porto Alegre: Escritos Editora, 2004.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n 2, p. 04-27, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444. Acesso 5 mai. 2019.

LARROSA, Jorge. Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes. 1999.

NELSON, Samuel H.; BLADES-ZELLER, Elizabeth. Singing With Your Whole Self: The Feldenkrais Method and Voice. London: The Scarecrow Press, 2002.

PEIXOTO, Adão José. Os sentidos formativos das concepções de corpo e existência na fenomenologia de Merleau-Ponty. Revista da Abordagem Gestáltica, v. 18, n. 1, p. 43-51, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-68672012000100007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 7 jun. 2018.

SOUSA, Simone Santos. O corpo canta: Educação Somática e preparação vocal no canto coral. In: SEMINÁRIO NACIONAL DO FLADEM BRASIL, 2., 2018, Vitória. Anais [...] Vitória: FLADEM / FAMES, 2018.

SUNDBERG, Johan. Ciência da voz: fatos sobre a voz na fala e no canto. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2015.

TODD, Mabel E. The Thinking Body. New York: Dance Horizons, 1937.

VARELA, Francisco. Three Gestures of Becoming Aware. [Entrevista concedida a] Claus Otto Scharmer. Presencing Institute, 12 jan. 2000. Disponível em: https://www.presencing.org/aboutus/theory-u/leadership-interview/francisco_varela. Acesso em 27 jul. 2020.

VARELA, Francisco J.; THOMPSON, Evan; ROSCH, Eleanor. Embodied Mind: cognitive science and human experience. New York: MIT Press, 1993.

Published

29-07-2022

How to Cite

SOUSA, S. S. The body sings: Somatic Education in singers’ preparation. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–25, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/28407. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos