Do nome, do renome

Analyzing the song Sinhá by Chico Buarque and João Bosco

Authors

  • Vitor Vieira Machado Universidade de São Paulo (USP) https://orcid.org/0009-0004-2468-2840
  • Leonardo Rodrigues da Cunha Universidade de São Paulo (USP)
  • Lara Gurianova de Araújo Universidade de São Paulo (USP)
  • Pedro Augusto Zeni Vizentini Universidade de São Paulo (USP)
  • João Francisco Botosso Filho Universidade de São Paulo (USP)
  • Vitor dos Santos Quintiliano Universidade de São Paulo (USP)

Keywords:

Musical Analysis, Popular Music, Chico Buarque, João Bosco, Sinhá

Abstract

In this work we analyze the song Sinhá, by Chico Buarque and João Bosco, seeking to delve deeper into the rhythmic, harmonic, formal, textural and textual aspects of the song, interrelating them and looking for an analysis of Brazilian Popular Music that is not restricted only to lyrical issues. Throughout the essay we focus on the striking presence of Afro-Brazilian rhythmics in the song, the detail of the arrangement, the sensitivity of the harmony and simplicity on its presentation, in the analysis of musical phrases and lyrics, finally arriving at a reflection about the interaction of all these aspects of the song, complex in their simplicity, that together form a message of denunciation and provocation about our colonial past and Brazilian identity.

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Author Biography

Vitor Vieira Machado, Universidade de São Paulo (USP)

Mestrando em Música pela Universidade de São Paulo. Bacharel em Antropologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2020) e graduando em Composição Musical pela Universidade de São Paulo.

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Published

23-12-2024

How to Cite

MACHADO, V. V.; CUNHA, L. R. da; ARAÚJO, L. G. de; VIZENTINI, P. A. Z. .; BOTOSSO, J. F. .; QUINTILIANO, V. dos S. Do nome, do renome: Analyzing the song Sinhá by Chico Buarque and João Bosco. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–18, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/36501. Acesso em: 25 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos