O cortesão e a dança

Authors

Keywords:

Cortesão, Dança da Renascença, Orquesografia

Abstract

This article explores the importance of Renaissance dance in the courtly context, with an emphasis on Orchesography, a dance treatise by Thoinot Arbeau, published in Langres, France, in 1589. It begins by providing an overview of the revival of these dances, followed by a contextualization of their practice within the Renaissance courtly universe, up until the emergence of the first dance treatises. Then, a concise inventory of the main treatises on the art of dance, produced between the second half of the 15th century and the first half of the 17th century, is presented. Finally, the article offers a summary of the contents of Orchesography, highlighting the most relevant passages of the treatise. By analyzing how Renaissance dances were integrated into courtly etiquette and values, the study reveals the essential role of these practices in the social and cultural formation of the nobility of the time, demonstrating their historical significance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mário Orlando Mendes Guimarães, Universidade Federal Fluminense, UFF

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1986), mestrado em Música Medieval e Renascentista pelo Early Music Program - Sarah Lawrence College EUA (1989). Ingressou no doutorado da ECA/USP em 2022, no programa de musicologia, com o trabalho intitulado: Um estudo crítico sobre a dança renascentista, fundamentado na Orquesografia de Thoinot Arbeau (1589). Na Universidade Federal Fluminense atua junto ao conjunto Música Antiga da UFF, especializado na execução musical de peças da Idade Média e do Renascimento, desde 1984. Realiza oficinas de viola da gamba, de danças da renascença e de prática de conjunto.

References

ARBEAU, Thoinot. Orchésographie et traicté en forme de dialogue ... Langres: Des Preys, 1589. Disponível em: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8610761x.r=Thoinot+Arbeau.langPT. Acesso em 28 mai. 2022.

ARENA, Antonius. Ad suos compagnones studiantes... Paris [Lyon]: Champion, [1531].

CAMPOS, Maria Alexandra Mendes Ribeiro Canaveira de. Tratados de dança em Portugal no século XVIII. 2014. Dissertação (Mestrado em Ciências Musicais) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/10362/11979. Acesso em: 13 ago. 2025.

CAROSO, Fabritio. Il Ballarino. Venetia: Ziletti,1581.

Disponível em: https://imslp.org/wiki/Special:IMSLPImageHandler/68391%2Foefc. Acesso em: 30 mar. 2023.

CASTIGLIONE, Baldassare. Il Libro del Corteggiano. Venetia: Aldo Manuccio, 1528.

CASTIGLIONE, Baldassare. O Cortesão. Tradução de Carlos Nilson Moulin Louzada. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

CORNAZZANO, Antonio. The Book on the Art of Dancing = Libro Dell’arte Del Danzare. Tradução de Madeleine Inglehearn e Peggy Forsith. London: Noverre Press, 2011. Manuscrito disponível na Biblioteca Apostolica Vaticana, Codice Capponiano 203.

GRESLEY, Cherwell thy wyne (show your joy): Dances of fifteenth-century England from the Gresley manuscript. London: Dolmetsch Historical Dance Society, 2013 [ca. 1500].

GUIMARÃES, Mário Orlando Mendes. Um estudo crítico sobre as danças renascentistas, fundamentado na Orquesografia de Thoinot Arbeau (1589). 2025. Tese (Doutorado em Música) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2025. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27157/tde-22012025-125958/publico/MarioOrlandoMendesGuimaraesoriginalPPGMUS13551191.pdf. Acesso em: 13 ago. 2025.

GUIMARÃES, Mário Orlando Mendes; LUCAS, Monica Isabel. Descrição e uso de instrumentos musicais na Orchésographie, de Thoinot Arbeau (1589). Revista Cidade Nuvens, Crato, v. 1, n. 9, p. 163-172, maio/jun. 2024. Disponível em: http://revistas.urca.br/index.php/rcn/issue/view/42/7. Acesso em: 13 ago. 2025.

KENDALL, G. Yvonne. Le Gratie d'Amore 1602 by Cesare Negri: Translation and Commentary. Califórnia, Estados Unidos: Stanford University, 1985. 2 v. Tese de doutorado.

NEGRI, Cesare. Nuove inventioni di balli. Milano: Bordone, 1604. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k135195k.r=NEGRI%2C%20Cesare.%20Nuove%20inventioni%20di%20balli?rk=21459;2. Acesso em: 13 ago. 2025.

PERRENET, Pierre. Etienne Tabourot, sa famille et son temps. Dijon: Raisant, 1926. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k97679829. Acesso em: 4 mai. 2022.

PIACENZA, Domenico. De arte saltandi et choreas ducendi. Ravenna: Longo, 2014 [ca. 1450-1460]. Edição e comentários Patrizia Procopio.

PISAURIENSIS, Guglielmus Hebraeus. De practica seu arte tripudii. 1463.

Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b105278918/f4.item. Acesso em: 28 mar. 2023.

PLAYFORD, John. The Dancing Master. London: John Walsh, 1651.

Disponível em: https://imslp.org/wiki/The_Dancing_Master_(Playford,_John). Acesso em: 12 fev. 2023.

Published

23-08-2025

How to Cite

GUIMARÃES, Mário Orlando Mendes. O cortesão e a dança. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 3, p. 1–19, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/39152. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Música e Retórica no Antigo Regime