EJA Curriculum:
cultural practices, the right to learn throughout life and ecology of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n42ID10955Keywords:
Procad Casadinho Project, Curriculum as everyday creation, Right to learn throughout lifeAbstract
The research aspects discussed here, developed in the Procad Casadinho Project along with the issues of continuing education and cultural practices of subaltern populations - public education of young people and adults – and underlying knowledge from the perspective of the knowledge ecology, are hereby considered in conjunction with curriculum. It is based on the concept that learning throughout life is a right, articulating cultural production and curricular reflection on networks of knowledge and values. It is structured in the field of curriculum and school's daily life studies and presents, as learning process, the idea that collective way of producing knowledge has provoked a possible displacement of the notion that "the theory is more knowledge than the practice" that presides over curriculum's organization, ignoring somehow social and cultural practices. Overcomes the disqualification of everyday knowledge compared to formal knowledge and the scientism understanding of curriculum, taking it as a daily creation produced by multiple and unique processes.
Downloads
References
ALVES, Nilda. A tessitura do conhecimento em rede. In: ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite (Org.) O sentido da Escola. Petrópolis/RJ: DP et Alii, 2008.
AZEVEDO, Fernando de. A cultura brasileira. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ; Brasília: Editora UNB, 1996.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiéviski. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
BHABHA, Homi. O local da Cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG. 1998.
CAPRA, Fritjof. A teia da vida. São Paulo: Pensamento-Cultrix, 1996.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Artes de fazer. Petrópolis/RJ: Vozes, 1994.
FOUCAULT. Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Editora Loyola, 1996.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. São Paulo: Cia das Letras, 2001.
HALL, Stuart. Da diáspora. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
HOBSBAWN, Erik; RANGER, Terence. A invenção das tradições. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículos praticados: entre a regulação e a emancipação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O Currículo como criação cotidiana. Petrópolis/RJ: DP et Alii, 2012.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de; SGARBI, Paulo (Org.). Redes culturais, diversidades e educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
PAIVA, Jane; SALES, Sandra. Contextos, perguntas, respostas: o que há de novo na educação de jovens e adultos? Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 21, n. 69, p. 1–19, set. 2013. Disponível em: http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1456 Acesso em: 29 fev. 2016.
PAIVA, Jane. Plano de curso do 3º módulo da Disciplina Seminário de Pesquisa em EJA e Relatório final da missão. Maceió, Alagoas: UFAL, nov. 2014.
PAIVA, Jane. Seminário de Pesquisa em EJA e Relatório final da missão. Maceió, Alagoas: UFAL, dez. 2015.
SANTOS, Milton. O território e o saber local: algumas categorias de análise. Cadernos IPPUR, Rio de Janeiro v. 13, n. 2, p. 15-26, jan./abr. 1999.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na transição pós-moderna. São Paulo: Cortez, 1995.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2000.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Por uma Sociologia das Ausências e uma Sociologia das Emergências. In: SANTOS, Boaventura de Sousa (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente. São Paulo: Cortez, 2004. p. 777-823.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo. São Paulo: Cortez, 2006.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010.
SODRÉ, Muniz. A verdade seduzida. Rio de Janeiro, Editora Codecri, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.