Association of Alecrim Scout

a "discipline of school and order" for youth natalense

Authors

  • Iranilson Buriti de Oliveira
  • Andressa Barbosa de Farias Leandro

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n45ID12749

Keywords:

Scout Association of Alecrim. Youth. New State.

Abstract

This study analyzes the educational scout practices of the Scout Association of Alecrim (A.E.A), located in Natal-RN, from 1937 to 1945, dialoguing with the political-pedagogical thoughts of the ”Estado Novo”- New state. The work, guided by the theoretical discussions about power and the disciplinary arts, discussed by Michel Foucault (1987), and school culture, proposed by Julia (2001), articulated to the dia-logue with written and iconographic sources, found that in this time cut, the political authorities of the New State seized the educational practice of Scouting, incorpora-ting the Brazilian Scout Union (UEB) to the Brazilian Youth Organization. From then on, the Scout Association of Alecrim began to educate and regulate the behavior of the native youth to adapt it to the molds of the current regime. Considering that the Scout Association of Alecrim is part of the educational memory of the State of Rio Grande do Norte, we intend that this study will contribute to the historiography of education in Brazil and stimulate the debate and the academic production on scout practice in other states of the federation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Maria Celina. O Estado Novo. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.

ASSOCIAÇÃO DOS ESCOTEIROS DO ALECRIM. A República, Natal, 13 mar. 1937, p. 1.

BERCITO, Sônia de Deus Rodrigues. Nos tempos de Getúlio: da revolução de 30 ao fim do Estado Novo. São Paulo: Atual, 1990.

BLOWER, Almirante Bernard David. História do escotismo brasileiro: os primórdios do escotismo no Brasil. Rio de Janeiro: CCME, 1994.

BRASIL. Constituição dos Estados Unidos do Brasil (10 de novembro de 1937). Disponível em: Acesso em: 12 mar. 2016.

BRASIL. Decreto nº 2.176 de 13 de dezembro de 1937. Disponível em: < http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-2176-13-dezembro-1937-346476-publicacaooriginal-1-pe.html> Acesso em 04 abril de 2017.

BRASIL. Decreto-Lei nº 3.288, de 22 de novembro de 1938. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-3288-22-novembro-1938-348242-publicacaooriginal-1-pe.html>. Acesso em 04 abril de 2017.

BRASIL. Decreto-Lei nº 2.072, de 8 de Março de 1940. Disponível em: < http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-2072-8-marco-1940-412103-publicacaooriginal-1-pe.html>. Acesso em 04 abril de 2017.

BURITI, Iranilson. Façamos a família à nossa imagem: a construção de conceitos de família no Recife moderno (décadas de 20 e 30). 2002, 348f. Tese (Doutorado em História) ? Programa de Pós-Graduação de História. Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2002.

CAPELATO, Maria Helena. O Estado Novo: o que trouxe de novo? In: FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucilia de Almeida das Neves. O tempo do nacional-estatismo: do início da década de 1930 ao apogeu do Estado Novo. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

CARVALHO, José Murilo de. A Formação das Almas. O imaginário da República no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CENTRO CULTURAL de Memória Escoteira. Memória Escoteira, Rio de Janeiro, v. 11, n. 50, maio/set. 2004.

COMO O CHEFE da nação falou aos escoteiros do Brasil. A República, Natal, 21 jun. 1939, p. 1.

DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 5/6, n. 24, p. 40-52, 2003.

DESPERTANDO AS ENERGIAS cívicas da juventude brasileira. Revista Carioca, Rio de Janeiro, n. 192, p. 32-33, 1939. Disponível em: <http://chamaescoteira.wordpress.com/tag/1939/> Acesso em: 12 mar. 2016.

ESCOTEIROS COMEMORAM 51 anos de existência. Diário de Natal, Natal,14 jul. 1970, p. 2.

ESCOTISMO NO RN completa 90 anos. Disponível em: <http://tribunadonorte.com.br/noticia/escotismo-no-rn-completa-90-anos/44112>. Acesso: 5 mar. 2016.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução Lígia Maria Pondé Vassalo. Petrópolis: Vozes, 1987.

GROPPO, Luis Antonio. Dialética das juventudes modernas e contemporâneas. Revista de Educação do COGEIME, São Paulo, v. 13, n. 25, dez. 2004.

HORTA, José Silvério Baia. O hino, o sermão e a ordem do dia: regime autoritário e a educação no Brasil (1930-1945). 2. ed. rev.- Campinas: Autores Associados, 2012.

INSTITUTO PADRE MIGUELINHO. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Instituto_Padre_Miguelinho. Acesso em: 6 mar. 2016

JÚLIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas, n. 1, p. 9-44, jan./jul. 2011

LUCA, Tânia Regina de. História dos, nos e por meio dos periódicos In: PINSKY, Carla Bressanezi (Org.). Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2008.

NAGY, Laszlo. 250 milhões de Escoteiros. Porto Alegre: União dos Escoteiros do Brasil, 1987.

NASCIMENTO. Adalson de Oliveira. Sempre alerta! O Movimento Escoteiro no Brasil e os projetos nacionalistas de educação infanto-juvenil (1910-1945). 2004, 173f. Dissertação (Mestrado em História) ? Programa de pós-graduação em História, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.

NASCIMENTO, Jorge carvalho do. A escola de Baden-Powell ? cultura escoteira, associação voluntária e escotismo de estado no Brasil. Rio de Janeiro: Imago, 2008.

ORGANIZAÇÃO DA JUVENTUDE Brasileira. A República, Natal, 18 jan.1938, p. 2.

O DIA DA BANDEIRA. A República, Natal, 13 nov. 1939, p. 7.

O DIA DOS ESCOTEIROS. Jornal. A República, Natal, 23 abr. 1942, p. 4.

O ESCOTISMO. Diário de Pernambuco, Recife, 1 abr. 1936, p. 3 (secção Gury).

O PAPEL DA JUVENTUDE no Estado Novo. A República, Natal, 22 jun. 1938, p. 10.

PARADA, Maurício. Educando corpos e criando a nação: cerimônias cívicas e práticas disciplinares no Estado Novo. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio/ Apicuri, 2009.

PINTO, Amanda Thaíse Emerenciano; MORAIS, Maria Arisnete Câmara de. História e prática pedagógica do Grupo Escolar “Frei Miguelinho” Natal/RN (1912-1920). In: ANAIS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 6., 2011, Vitória: SBHE, 2011.

RIO GRANDE DO Norte. Lei nº 491, de 1º de dezembro de 1920. In: Sobre o Escotismo. A República, Natal, 23 abr. 1937, p. 2.

RIO GRANDE DO Norte. Decreto nº 277- B, de 28 de novembro de 1912. Cria o Grupo Escolar Frei Miguelinho. Atos legislativos e decretos do Governo de 1909. A República, Natal, RN, 1912e.

SILVA, Maria da Guia de Souza. Escola para os filhos dos outros: trajetória histórica da Escola Industrial de Natal (1942-1968). 2012, p. 224f. Tese (Doutorado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2012.

SOBRE O ESCOTISMO. A República, Natal, 23 abr. 1937, p. 2.

SOBRE O ESCOTISMO. A República, Natal, 27 nov. 1941, p. 10.

SOUSA, Francisco Carlos Oliveira de. Estado Novo: novas práticas? – A educação escolar no Liceu Industrial Rio Grande do Norte (1937-1942). In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA-CONHECIMENTO HISTÓRICO E DIÁLOGO SOCIAL, 27; 2003. Natal. Anais... Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2013.

SOUZA, Rosa Fátima de. A militarização da infância: expressões do nacionalismo na cultura brasileira. Cadernos CEDES, Campinas, v. 19, n. 52, p. 109-110, nov. 2000,

STEIN, Cristiane Antunes. Por Deus e pelo Brasil: a Juventude Brasileira em Curitiba (1938-1945). 2008, 169f. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.

TEIXEIRA, Clara. Cinejornal Brasileiro: eugenia adaptada no Estado Novo Revista Científica/FAP, Curitiba, v. 8, p. 163-180, jul./dez. 2011.

ZUQUIM, Judith; CYTRYNOWICZ, Roney. Notas para uma história do escotismo no Brasil: a “psicologia escoteira” e a teoria do caráter como pedagogia do civismo (1914- 1937). Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 35, p. 43-58, jul. 2002.

Published

13-09-2017

How to Cite

Oliveira, I. B. de, & Leandro, A. B. de F. (2017). Association of Alecrim Scout: a "discipline of school and order" for youth natalense. Journal Education in Question, 55(45), 152–175. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n45ID12749