Research conceptions from follow up the formative lived experience in the group space

Authors

  • Denize da Silveira Foletto Universidade Federal de Santa Maria
  • Sílvia Maria de Aguiar Isaia Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n46ID13294

Keywords:

Researchers formation. Research conceptions. Group space.

Abstract

This article has as main objective to understand the research conception of the members of a research group consolidated in the CNPq, from follow up the forma- tive lived experience in the group space. This is a qualitative research, supported by theoretical framework of Habermas's (2012) Theory of Communicative Action, which used the hermeneutic-reconstructive approach as an interpretation procedure. Collective interviews were held with the seventeen members of the group. As a result, it was obser- ved a significant displacement of the cognitive-instrumental racionality to communicative racionality, in what concerns the understanding of them on what is research. Thus, it is concluded that the reflection carried out in the collective space and the joint actions effec- ted by the members, provided changes in reality of the group and in their conceptions about research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOUFLEUER, José Pedro. Pedagogia da ação comunicativa: uma leitura de Habermas. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2001.

DEVECHI, Catia Piccolo Viero; TREVISAN, Amarildo Luiz. Sobre a proximidade do senso comum das pesquisas qualitativas em educação: positividade ou simples decadência? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 43, p. 148-201, jan./abr. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n43/a10v15n43.pdf. Acesso em: 20 de jul. 2015.

DEVECHI, Catia Piccolo Viero; TREVISAN, Amarildo Luiz. Abordagens na formação de professores: uma reconstrução aproximativa do campo conceitual. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.16, n. 47, p. 409-426, maio/ago. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n47/v16n47a08.pdf>. Acesso em: 20 de jul., 2015.

HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. 2. ed. Tradução Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.

HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. 2. ed. Tradução Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.

HABERMAS, Jürgen. Escritos sobre moralidad y eticidad. Buenos Aires: Paidós, 1991.

HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa: complementos y estúdios prévios. Madrid: Cátedra, 1994.

HABERMAS, Jürgen. Teoria da Ação Comunicativa I: Racionalidade da ação e racionalização social. Tradução Paulo Asthor Soethe e Flávio Beno Siebeneichler. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

HERMANN, Nadja. Os alcances pedagógicos da crítica habermasiana à filosofia da consciência. In: DALBOSCO, Cláudio; TROMBETTA, Gerson; LONGHI, Solange (Org.). Sobre filosofia e educação: subjetividade e intersubjetividade na fundamentação da práxis pedagógica. Passo Fundo: Editora UPF, 2004.

IGP2. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 14 ago. 2015.

IGP3. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 8 jan. 2016.

IGP4. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 14 ago. 2015.

IGP6. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 14 ago. 2015.

IGP7. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 14 ago. 2015.

IGP8. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2 out. 2015.

IGP10. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 8 jan. 2016.

IGP11. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 8 jan. 2016.

IGP12. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 8 jan. 2016.

IGP15. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 8 jan. 2016.

IGP17. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2 out. 2015.

LÜDKE, Menga. O professor, seu saber e sua pesquisa. Revista Educação & Sociedade, São Paulo, v. 22, n. 74, p. 77-96, abr. 2001.

SCREMIN, Greice. O Tecido Complexo Formativo Docente nas licenciaturas: contribuições da complexidade para a formação de professores. 2014. 294f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.

STEIN, Ernildo. Aproximações sobre hermenêutica. Porto Alegre: Editora EDIPUCRS, 1996.

Published

19-12-2017

How to Cite

Foletto, D. da S., & Isaia, S. M. de A. (2017). Research conceptions from follow up the formative lived experience in the group space. Journal Education in Question, 55(46), 106–130. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n46ID13294