The training of professional education teachers as object of study of the Graduate Programs in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n49ID14320Keywords:
Professional education, Teacher training, Meta-analysis, Technical coursesAbstract
This article presents a meta-analytic research that aims to describe and analyze the papers presented to the Graduate programs in the period from 2010 to 2017 that deal with the teachers training for professional education (PE). It is a qualitative research, of bibliographical and documentary character, and the corpus was constituted of 56 works. Data analysis takes as reference Bardin (2002) and was outlined three categories: general characteristics of production; researched topics and theoretical referential; methodological approach. The results indicate a strong growth of research on the subject; the recurrent themes were: a) process of constitution of the teaching / teachers’ knowledge in the PE; b) training policies of their teachers; c) analysis of teacher training programs or courses; d) relationship between formation and teachers work. The methodological course is characterized as qualitative research, predominantly of field and bibliographical. The locus were the Federal Institutes of Education and the most used instrument was the interview with teachers who works in the PE.
Downloads
References
BAPTAGLIN, Leila Adriana. A educação profissional e tecnológica e a aprendizagem da docência: o que está sendo pesquisado nas produções acadêmico-científicas? In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. 11, 2013, Curitiba, Anais... Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2013. Disponível em: . Acesso em: 19 jun. 2014.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70,2002.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A epistemologia da experiência na formação de professores: primeiras aproximações. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 83-93, jan./jul. 2010.
CLAUDINO, Jane Carla. Formação de Professores para a Educação Técnica de Nível Médio – Análise do Programa Especial de Formação Pedagógica da UTFPR. 2010, 142f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2010.
GOMES, Sabrina Rodero F. O Professor da Educação Profissional: formação e prática pedagógica. 2010, 204f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2010.
PENA, Geralda Aparecida de Carvalho. Formação docente e aprendizagem da docência: um olhar sobre a educação profissional. Educação em Perspectiva, Viçosa, v.2, n. 1, p. 98-118, jan./jun. 2011.
ROMANOWSKI; Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo "estado da arte" em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.19, p. 37-50, set./dez. 2006.
REMOR, Clóvis Ricardo. Formação e profissionalização docente: análise do Programa Especial de Formação Pedagógica da UTFPR – Câmpus Medianeira. 2015, 120f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Marília, 2015.
SOARES, Juliana de Souza. Políticas para educação profissional: um estudo de caso sobre o Programa Especial de Formação Pedagógica de Docente em uma instituição de ensino técnico de Belo Horizonte. 2013, 177f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.
SOUZA, Daniela Maysa de. Preparo do enfermeiro para a docência na educação profissional técnica de nível médio sob a ótica de Lee Shulman. 2013, 160f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
VIEIRA, Marilandi Maria Mascarello. Formação de professores da Educação Profissional: análise de produções acadêmicas. Revista Holos, Rio Grande do Norte, v. 2, p. 243 – 258, 2018.
VIEIRA, Marilandi Maria Mascarello; ARAÚJO, Maria Cristina Pansera de; CARVALHO, Graça Simões de; PEREIRA, Rosa Branca Cameira Trancana. Como a comunidade cientí?ca portuguesa analisa a educação pro?ssional. Tempos e Espaços em Educação, Sergipe, v. 11, n. 25, p. 33-48, abr./jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.