PIBID and the training of undergraduate licentiate degree of scholarship students
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n48ID15176Keywords:
Teacher training, PIBID, Initial formationAbstract
This article aims to analyze how the PIBID guidelines have been developed and perceived by different subjects in the training of students at the undergraduate licentiate students, scholarship recipients for beginner teachers.. For the construction of the data, we carried out semi-structured interviews with 48 scholarship students and 17 professors (supervisors, collaborators and coordinators) involved in four PIBID subprojects of a Brazilian public university between the years of 2013 and 2014. For the analysis of these data, triangulation and data categorization techniques were used. Among other aspects, the results show that the PIBID has been the Program has been contributed to the professional learning of students, providing them with the articulation between the academic knowledge and the knowledge of the practical experience observed in their contact with the schools. However, some aspects indicated as limiting, as well as the differentiation that teachers and students make between the curricular stage and the PIBID in the initial formation, are also analyzed.
Downloads
References
AB. Entrevista. C. (PR), 23 set. 2013.
ACA. Entrevista. C. (PR), 26 ago. 2013.
AS. Entrevista. C. (PR), 24 set. 2013.
AFONSO, Andréia Francisco. Os professores da escola de educação básica e suas contribuições na formação dos bolsistas de iniciação à docência da área de Química. 2013, 161f. Tese (Doutorado em Ciências) ? Programa de Pós-Graduação em Química, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
BB. Entrevista. L. (PR), 29 out. 2013.
BC. Entrevista. L. (PR), 11 nov. 2013
BCA. Entrevista. L. (PR), 29 out. 2013.
BRASIL. Portaria Normativa nº 38, de 12 de dezembro de 2007. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência ? PIBID. Disponível em:http://www.cmconsultoria.com.br/imagens/diretorios/diretorio14/arquivo1003.pdf. Acesso em: 22 ago. 2012.
BRASIL. Decreto nº 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID e dá outras providências. 2010a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7219.htm. Acesso em: 07 jul. 2013.
BRASIL. Portaria nº 260, de 30 de dezembro de 2010. Dispõe sobre as normas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. 2010b Disponível em: http://www.Capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria260_PIBID2011_NomasGerais.pdf. Acesso em: 22 ago. 2012.
BRASIL. Portaria nº 096, de 18 de julho de 2013. Regulamenta o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Disponível em: http://www.Capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_096_18jul13_AAprovaRegulamentoPIBI.pdf. Acesso em: 4 ago. 2013.
BS. Entrevista. L. (PR), 04 nov. 2013.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. A formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. (Org.). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: EDUFSCar, 1996.
CB. Entrevista. P. B. (PR), 19 ago. 2013.
CCA. Entrevista. P. B. (PR), 19 ago. 2013.
CG. Entrevista. C. (PR), 01 out. 2014.
DB. Entrevista. T. (PR), 19 set. 2013.
DC. Entrevista. T. (PR), 19 set. 2013.
DUARTE NETO, José Henrique. A epistemologia da prática: implicações para a formação de professores da educação básica. Jundiaí: Paco Editorial, 2013.
GARCÍA, Carlos Marcelo. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 11-49, ago./dez. 2010.
GATTI, Bernadete Angelina; ANDRÉ, Marli. Eliza Dalmazo Afonso de; GIMENES, Nelson Antônio Simão; FERRAGUT, Laurizete, pesquisadores. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). São Paulo: FCC/SEP, 2014.
LIBÂNEO, José Carlos. As políticas de formação de professores no contexto da reforma universitária: das políticas educativas para as políticas da educação. Revista Profissão Docente, Uberaba, v. 4, n. 12, p. 33- 55, set./dez. 2005.
MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 33-49, jul./dez. 2004.
MOURA, Eliton Meireles de. O programa institucional de bolsa de iniciação à docência PIBID na formação inicial de professores de matemática. 2013, 197f. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação,Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004.
SHULMAN, Lee. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la Nueva reforma. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, Universidad de Granada, España, v. 9, n. 2, mai./ago. 2005.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
ZEICHNER, Ken. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.