School complaints at a CAPSi in Salvador-Bahia:

an analysis from a critical school psychology point of view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n48ID15178

Keywords:

School fail, Medicalization, School psychologist

Abstract

Present study objectives analysis how the school complaint are understood and met in a Psychosocial Attention Centre in Salvador – Bahia considering the relation with the school fail and medicalization of education. For this purpose was implementing a qualitative and quantitative research of ethnographic reason in the CAPSI (Center for Psychosocial Child and Adolescent Care) of Salvador – Bahia, using as methodological resources, files analyses, participant observation and interviews with profissionals. The theoretical reference adopted was the school and educational psychology in a critical perspective. Results indicate that 55% of the patients present school complaints. In this way it was observed that the prevailing way of understading and attendance of the complaint began from a individual and medicalazition perspective. It concludes there is need to improve this discussion about school fail, education medicalization of education and failure in the training in basic and continuated education in healthcare profissionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELTRAME, Marina Maria; BOARINI, Maria Lúcia. Saúde mental e infância: reflexões sobre a demanda escolar de um CAPSi. Psicologia, Ciência e Profissão, Brasília, v. 33, n. 2, p. 334-349, 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141498932013000200007&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 12 ago. 2017.

BORDINI, Daniela; GADELHA, Ary; PAULA, Cristiane Silvestre; BRESSAN, Rodrigo Affonseca. Encaminhamento escolar de crianças e adolescentes para o CAPSi: o peso dos encaminhamentos incorretos. Revista Brasileira de Psiquiatria, São Paulo, v. 34, n. 4, p. 493-496, dez. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151644462012000400018&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 6 jul. 2017.

BRAGA, Júlia Dile Medeiros e Albuquerque de Moraes; JESUS, Dione Paula de. Matriciamento em Saúde Mental na escola. 1º Congresso Brasileiro de Centros de Atenção Psicossocial Infanto-Juvenil, 2013. Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, Universidade Estadual do Rio de Janeiro: 2013. Disponível em: <http://www.congressobrasileirodecapsi.com.br>. Acesso em: 9 jul. 2017.

BRASIL. Saúde mental no SUS: os centros de atenção psicossocial. Brasília: Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas, 2004.

BRASIL. Caminhos para uma política de saúde mental infanto-juvenil. Brasília: Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas, 2005.

BRASIL. Lei nº 10.216, 6 de abril de 2001.

BRASIL. Portaria nº 336, 19 de fevereiro de 2002.

CARVALHO, Marcos. Dilemas na/da Reforma Psiquiátrica: notas etnográficas sobre o cotidiano de um Centro de Atenção Psicossocial. In: FERREIRA, Jaqueline; FLEISCHER, Soraya (Org.). Etnografias em serviços de saúde. Rio de Janeiro: Garamond, 2014.

COUTO, Maria Cristina Ventura. Política de saúde mental para crianças e adolescentes: especificidades e desafios da experiência brasileira (2001-2010). 178f. Tese (Doutorado em Saúde Mental) – Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria e Saúde Mental, do Instituto de Psiquiatria da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

CABRAL, Estela; SAWAYA, Sandra Maria. Concepções e atuação profissional diante das queixas escolares: os psicólogos nos serviços públicos de saúde. Estudos de Psicologia, Natal, v. 6, n. 2, 2001. p.143-155. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/epsic/v6n2/7269>. Acesso em: 18 jul. 2017.

COLLARES, Cecília Azevedo Lima; MOYSÉS, Maria Aparecida Affonso. A educação na era dos transtornos. In: VIÉGAS, Lygia de Sousa; RIBEIRO, Maria Izabel Souza; OIIVEIRA, Elaine Cristina de; TELES, Liliane da Luz (Org.). Medicalização da educação e da sociedade: ciência ou mito? Salvador: EDUFBA, 2014.

ENTREVISTADA 1. Entrevista. Salvador (Bahia), 18 ago. 2016.

ENTREVISTADA 2. Entrevista. Salvador (Bahia), 15 ago. 2016.

ENTREVISTADA 3. Entrevista. Salvador (Bahia), 14 set. 2016.

FÓRUM SOBRE MEDICALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO E DA SOCIEDADE. Recomendações de práticas não medicalizantes para profissionais e serviços de educação e saúde. 2 ed. São Paulo: Conselho Federal de Psicologia, 2013.

FÓRUM SOBRE MEDICALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO E DA SOCIEDADE. Carta do IV Seminário Internacional A Educação Medicalizada: desver o mundo, perturbar os sentidos. Salvador, 2015. Disponível em: <http://seminario4.medicalizacao.org.br/carta-do-iv-seminario-internacional-a-educacaomedicalizada-desver-o-mundo-perturbar-os-sentidos/>. Acesso em: 14 dez. 2016.

GAUDENZI, Paula; ORTEGA, Francisco. O estatuto da medicalização e as interpretações de Ivan Illich e Michel Foucault como ferramentas conceituais para o estudo da desmedicalização. Interface, Botucatu, v. 16, n. 40, mar. 2012. p. 21-34. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832012000100003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 16 jul. 2017.

GONZAGA, Amarildo Menezes. A pesquisa em educação: Um desenho metodológico centrado na abordagem qualitativa. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro (Org.). Pesquisa em educação: alternativas investigativas com objetos complexos. São Paulo: Loyola, 2006.

GOULD, Stephen Jay. A falsa medida do homem. São Paulo: Editora WMF; Martins Fontes, 2014.

ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Petrópolis: Vozes, 1985.

ILLICH, Ivan. A expropriação da saúde: nêmesis da medicina. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1975.

KALMUS, Jaqueline. A produção da deficiência mental leve. 2000. 91f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

KUPFER, Maria Cristina Machado. O Que Toca à/a Psicologia Escolar. In: MACHADO, Adriana Marcondes; SOUZA, Marilene Proença Rebello de (Org.). Psicologia Escolar: em busca de novos rumos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.

LIMA, Rossano Cabral. Somos todos desatentos? O TDA/H e a construção de bioidentidades. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2005.

LIMA, Rossano Cabral. Psiquiatria infantil, medicalização e a Síndrome da Criança Normal. In: Comissão de Psicologia e Educação do CRP-RJ (Org.). Conversações em Psicologia e Educação. Rio de Janeiro: Conselho Regional de Psicologia, 2016.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MACEDO, Roberto Sidnei. A etnopesquisa crítica e multirreferencial nas ciências humanas e na educação. Salvador: EDUFBA, 2000.

MACHADO, Adriana Marcondes. Avaliação psicológica e as relações institucionais. Conselho Federal de Psicologia (ORG). Ano da avaliação psicológica – Textos geradores. Brasília: Conselho Federal de Psicologia, 2011.

MYNAIO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2014.

MARÇAL, Viviane Prado Buiatti; SILVA, Silvia Maria Cintra da. A queixa escolar nos ambulatórios públicos de saúde mental: práticas e concepções. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 10, n. 1, jan./jul. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-85572006000100011&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 19 jul. 2017.

MARTINS, José de Souza. Exclusão social e a nova desigualdade social. São Paulo: Paulus, 1997.

PARTICIPANTE DA PESQUISA 1. Entrevista. Salvador (Bahia), 23 nov. 2015.

PARTICIPANTE DA PESQUISA 2. Entrevista. Salvador (Bahia), 15 abr. 2016.

PARTICIPANTE DA PESQUISA 3. Entrevista. Salvador (Bahia), 10 nov. 2015.

PARTICIPANTE DA PESQUISA 4. Entrevista. Salvador (Bahia), 16 nov. 2015.

PARTICIPANTE DA PESQUISA 5. Entrevista. Salvador (Bahia), 16 nov. 2015.

PARTICIPANTE DA PESQUISA 6. Entrevista. Salvador (Bahia), 4 dez. 2015.

PATTO, Maria Helena Souza. Psicologia e ideologia: uma introdução crítica à psicologia escolar. São Paulo: T. A. Queiroz, 1984.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

ROCKWELL, Elsie. Reflexiones sobre el proceso etnográfico (1982-1985). México, D.F: XII, 1988.

ROSE, Nikolas. A política da própria vida: biomedicina, poder e subjetividade no século XXI. São Paulo: Paulus, 2013.

SOUZA, Beatriz de Paula. Funcionamentos escolares e a produção de fracasso escolar e sofrimento. In: SOUZA, Beatriz de Paula (Org). Orientação à queixa escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007.

SOUZA, Beatriz de Paula. Apresentando a orientação à queixa escolar. In: SOUZA, Beatriz de Paula (Org). Orientação à queixa escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007.

SOUZA, Denise Trento Rebello de. Formação continuada de professores e fracasso escolar: problematizando o argumento da incompetência. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 3, dez. 2006. p. 477-492. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022006000300004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 30 jul. 2017.

SOUZA, Marilene Proença Rebello de. A queixa escolar e o predomínio de uma visão de mundo. In: MACHADO, Adriana Marcondes; SOUZA, Marilene Proença Rebello de (Org.). Psicologia escolar: em busca de novos rumos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.

SOUZA, Marilene Proença Rebello de; BRAGA, Sabrina Gasparetti. Da educação para a saúde: trajetória dos encaminhamentos escolares de 1989 à 2005. In: DIAS, Elaine T. Mas; AZEVEDO, Liliana Pereira Lima (Org.). Psicologia escolar e educacional: percursos, saberes e intervenções. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

THIOLLENT, Michel Jean Marie. Crítica metodológica, investigação social e enquete operária. São Paulo: Editora Polis, 1980.

VIÉGAS, Lygia de Sousa. Reflexões sobre a pesquisa etnográfica em Psicologia e Educação. Diálogos Possíveis, Salvador, v. 1, p. 101-123, 2007.

VIÉGAS, Lygia de Sousa. Direitos Humanos e políticas públicas medicalizantes de Educação e Saúde: uma análise a partir da psicologia escolar e educacional. In: VIÉGAS; Lygia de Sousa; RIBEIRO; Maria Izabel Souza; OIIVEIRA, Elaine Cristina de; TELES, Liliane da Luz (Org.). Medicalização da educação e da sociedade: ciência ou mito? Salvador: EDUFBA, 2014.

OIIVEIRA, Elaine Cristina de; TELES, Liliane da Luz (Org.). Atuação do psicólogo na rede pública de educação da Bahia. In: SOUZA, Marilene Proença Rebello de; SILVA, Silvia Maria Cintra da; YAMAMOTO, Kátia (Org.). Atuação do psicólogo na Educação Básica: concepções, práticas e desafios. Uberlândia: EDUFU, 2014a.

VIÉGAS, Lygia de Sousa; FREIRE, Klessyo do Espirito Santo. O debate sobre medicalização na psicologia escolar e educacional em uma perspectiva crítica: aspectos históricos: In: DANTAS, Jurema Barros (Org.). A infância medicalizada: discursos, práticas e saberes para o enfrentamento da medicalização da vida. Curitiba: Editora CRV, 2015.

VIÉGAS, Lygia de Sousa; OLIVEIRA, Ariane Rocha Felício de. TDAH: Conceitos vagos, existência duvidosa. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 1, p. 39-58, jan./abr. 2014. Disponível em: <http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2736/2517>. Acesso em: 29 jul. 2016.

Published

17-07-2018

How to Cite

Freire, K. do E. S., & Viégas, L. de S. (2018). School complaints at a CAPSi in Salvador-Bahia:: an analysis from a critical school psychology point of view. Journal Education in Question, 56(48). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n48ID15178