"The BLUE TOWER":

memories of school spaces by narratives of students and teachers (1954-1996)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n48ID15180

Keywords:

Colégio de Aplicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, School space, School culture

Abstract

The study analyzes the different spaces occupied by Colégio de Aplicação/UFRGS, from 1954, year of its foundation, until 1996, when it lefts the Central Campus, being transferred to its own place. The research documents are narratives of graduated students and teachers, published in an edition of the Journal of the application (2004), commemorating the 50 years of the college. We examined these writings, memory issues, especially the composition of the memories of this school space. Each text is a version of the past, whose remembrance involves a construction about what lived, crossed by different divisions, having this as a thread.  We bet on the power of these narratives as evidence of a school from another time. Through them and the history’s lens, here transformed into documents, it is possible to approache a past tense of an educational institution that has its story tied to the Federal University of Rio Grande do Sul.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Costa Grimaldi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Marta Maria de Araújo, Coordenadora do Grupo de Pesquisa | Estudos Histórico Educacionais, Editora responsável pela Revista Educação em Questão

References

ALMEIDA, Dóris Bittencourt; LIMA, Valeska Alessandra de. Um Lugar memorável: a Faculdade da Educação/UFRGS, entre afetos e trabalho (1970-2016). Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 41, p. 1347-1370, dez. 2016. (Número Especial).

ALMEIDA, Dóris Bittencourt; LIMA, Valeska Alessandra de. O Colégio de Aplicação da UFRGS e suas precursoras: memórias apagadas (1954-1996). Conjectura: Filosofia e Educação (UCS), Caxias do Sul, v. 20, n.1, p.141-163, jan./abr. 2015.

ALMEIDA, Dóris Bittencourt; Gil, Carmem Zeli Vargas. Um lugar para guardar memórias de uma Faculdade de Educação: o projeto "Memória FACED" (1970-2011). In: Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação - Rituais, Espaços e Patrimônios Escolares, 9; 2012, Lisboa. Anais... Lisboa: Universidade de Lisboa , 2012.

BASTOS, Maria Helena Camara. Entrevista. Porto Alegre, 10 maio. 2017.

BENCOSTTA, Marcus Levy (Org.). História da educação, arquitetura e espaço escolar. São Paulo: Cortez, 2005.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 6. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

BURIGO, Elisabete Zardo. O aplicação contra o Aplicação. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 173-176, jan./dez. 2004.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 15. ed. Tradução Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 2008.

CORRÊA, Mário Roberto Weyne . O Colégio de Aplicação e a lista. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 153-156, jan./dez. 2004.

DIAS FILHO, Guilherme Cavalheiro. Um povo difícil de dominar. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 185-188, jan./dez. 2004.

DIAZ, José Hernandez. Etnografia e Historia material de La escuela. In: ESCOLANO BENITO, Agustin; HERNANDEZ DIAZ, Jose Maria (orgs.). La Memoria y el Deseo: cultura de La escuela y educacion deseada. Valencia: Tirant lo Blanch, 2002.

ERMEL, Tatiane de Freitas. O “gigante do alto da bronze”: um estudo sobre o espaço e arquitetura escolar do Colégio Elementar Fernando Gomes em Porto Alegre/RS (1913 – 1930). 2011. 173 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

ESCOLANO, Agustin. Arquitetura como programa. Espaço-escolar e currículo. In: VIÑAO FRAGO, Antonio; ESCOLANO, Agustín. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Tradução Alfredo Veiga-Neto. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

ESCOLANO, Agustin. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Tradução Vera Lúcia Gaspar da Silva. Campinas: Alinea, 2017.

ESPÍNDOLA, Susana Sondermann. Da redenção ao mundo. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 147-148, jan./dez. 2004.

FERREIRA, Nelson Brasil. Anos 70 não deu pra ti, Aplicação, seguimos aqui! Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 159-164, jan./dez. 2004.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 6. ed. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

GUAZZELLI, Cesar Augusto. O roubo da sineta que não houve, ou o colégio novo que não é mais (rememorações do Aplicação cinquentenário). Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 139-146, jan./dez. 2004.

GUEDES, Paulo Coimbra. Mágoas de março.Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 85-96, jan./dez. 2004.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. 2. ed. Tradução Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2004.

HOUAISS, Antonio. Dicionário da Língua Portuguesa. Disponível em: < https://houaiss.uol.com.br> Acesso em 10. dez. 2017.

LIMA, Cesar Pereira. Meu aplicação. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 101-104, jan./dez. 2004.

LIMA, Valeska Alessandra de. O Colégio de Aplicação da UFRGS: práticas educativas adormecidas entre o arquivo e a memória oral (1954-1981). 2016. 150f. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2016.

MACHADO, José Antonio Pinheiro. O Colégio dos velhos livros e dos velhos amigos. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 123-126, jan./dez. 2004.

MELLO, Luciano Gonçalves de. “71-76: born to be wild”. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 165-172, jan./dez. 2004.

MOUSSALLE, Nelson de Boer. Colégio de Aplicação: comunidade & democracia. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 207-216, jan./dez. 2004.

MUTTI, Regina Maria Varini. Memórias. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 37-52, jan./dez. 2004.

NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, v.10, n.1, jul./dez. 1993.

PACHECO, Graciema. Colégio de Aplicação: A busca da espontaneidade, da comunicação e da interação social criadora. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 10-16, jan./dez. 2004.

PAES, Isolda Holmer. Depoimento da professora Isolda Paes: mensagem a professores e alunos. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 17-20, jan./jun. 1994.

PAIVA, Maria da Graça Gomes. O “ser diferente” no Aplicação (1963-1969): relatos dos encantos e desencantos na trajetória de uma aluna negra. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 131-138, jan./dez. 2004.

PAMPANELLI, Nara Brasco. Por orgulho, por respeito e por muito amor... Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 63-66, jan./dez. 2004.

PAZOS, Mercedes Suarez. Historias de Vida y Fuente Oral. Los recuerdos escolares. In: ESCOLANO BENITO, Agustin; HERNANDEZ DIAZ, Jose Maria (orgs.). La Memoria y el Deseo: cultura de La escuela y educacion deseada. Valencia: Tirant lo Blanch, 2002.

PERNIGOTTI, Joyce Munarski. Os meus cinquenta anos e os cinquenta anos do Colégio de Aplicação. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 57-62, jan./dez. 2004.

PILLA, Luis. [Carta] 20 fev. 1960, Porto Alegre [para] TEIXEIRA, Anísio. Rio de Janeiro. 1f. Encaminha projeto do imóvel a ser construído em regime de cooperação.

QUADROS, Claudemir de. Reforma, ciência e profissionalização da educação: o Centro de Pesquisas e Orientação Educacionais do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2006. 429f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. 6. ed. Tradução Alain François. Campinas: Unicamp, 2007.

ROTH, Leland. Entender a arquitetura. Seus elementos, história e significado. Tradução Joana Canedo. São Paulo: Gustavo Gili, 2017.

TURMA de 1974. Nossa liga extraordinária. Cadernos do Aplicação. Porto Alegre, v. 17, n. 1/2, p. 157-158, jan./dez. 2004.

VARELA, Julia. ALVAREZ-URIA, Fernando. A maquinaria escolar. Teoria & Educação, São Paulo, v. 1, n. 6, p.225-246, dez. 1993.

VIÑAO FRAGO, Antonio; ESCOLANO BENITO, Agustín. Currículo, Espaço e Subjetividade: a arquitetura como programa. Tradução Alfredo Veiga-Neto. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

VIÑAO FRAGO, Antonio; BENCOSTTA, Marcus Levy. Entre a multidisciplinariedade e a história: o espaço e a arquitetura escolares nas recentes historiografias educativas espanholas e brasileira. In: ARAUJO, Marta Maria de. (Org.). História(s) Comparada(s) da Educação. Brasília: Liber Livro, 2009.

VIÑAO FRAGO, Antonio. A modo de prologo, refugios del yo, refugio de outros. In: MIGNOT, Ana; BASTOS, Maria Helena Camara; CUNHA, Maria Teresa Santos (Org.). Refúgios do eu: educação, história e escrita autobiográfica. Florianópolis, 2000.

Published

17-07-2018

How to Cite

Grimaldi, L. C., & Almeida, D. B. (2018). "The BLUE TOWER":: memories of school spaces by narratives of students and teachers (1954-1996). Journal Education in Question, 56(48). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n48ID15180