Paths and misconceptions of a curricular practice at a rural school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n48ID15182

Keywords:

Rural education, School curriculum, Knowledge and experience

Abstract

Article that presents a reflection based on research carried out at a school located in the fishing community of Barreiras, Macau, municipality of Rio Grande do Norte, where a Working Group (WG) was established to discuss and define a Political Pedagogical Project (PPP). Its objective is to analyze the difficulties of the WG in articulating the knowledge and experiences emanating from the process of conquest of the State Sustainable Development Reserve Ponta do Tubarão (SSDRPT), by the local communities, in the curricular proposal of the school. Methodologically, it incorporated elements of the Collaborative Research (IBIAPINA, 2008), where collective interviews and reflexive sessions were organized, reflecting and self-training spaces, as well as participant observation, through which difficulties were perceived as a result of the rotation of the teaching staff and their teachers remain attached to curricular practices hostage to the textbook.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel González. Os coletivos empobrecidos repolitizam os currículos. In: SACRISTÁN, José Gimeno (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br> Acesso em: 13 mar. 2017

BR?SEKE, Franz Josef. Pressão modernizante, Estado territorial e sustentabilidade. In: CAVALCANTI, Clóvis (Org.). Meio ambiente desenvolvimento sustentável e políticas públicas. Desenvolvimento e Natureza: estudos para uma sociedade sustentável. São Paulo: Cortez, 1997.

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento Sem Terra. Petrópolis: Vozes, 2000.

CANÁRIO DO MANGUE. Sessão Reflexiva coordenada por Iris Campos de Andrade. Comunidade Barreiras. Macau(RN), 27 jul. 2015.

CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

DAYRELL, Juarez. A Escola como espaço sócio-cultural. In: DAYRELL, Juarez (Org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

DENTÃO. Sessão Reflexiva coordenada por Iris Campos de Andrade. Comunidade Barreiras. Macau (RN), 27.jul. 2015.

FERNANDES, Domingos. Avaliação, aprendizagem e currículo: para uma articulação entre investigação, formação e práticas. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite. Formação de educadores: artes e técnicas, ciências políticas. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

GARÇA-BRANCA. Sessão Reflexiva coordenada por Iris Campos de Andrade. Comunidade Barreiras. Macau (RN), 27 jul. 2015.

GAVIÃO. Sessão Reflexiva coordenada por Iris Campos de Andrade. Comunidade Barreiras. Macau (RN), 27.jul. 2015.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção do conhecimento. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.

KOLLING, Edgar Jorge; NÉRY, Ismael José (Ir.); MOLINA, Mônica Castanho. (Org.). Por uma educação básica no campo: (memória). Brasília: Editora da UnB, 1999.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMERTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

RAMOS, Marise Nogueira; MOREIRA, Telma Maria; SANTOS, Clarice Aparecida dos. Referências para uma política nacional de educação do campo: caderno de subsídios. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, Grupo Permanente de Trabalho de Educação do Campo, 2004.

RIO GRANDE DO NORTE. Lei Estadual n° 8, de 17 de julho de 2003. Disponível em: http://gabinetecivil.rn.gov.br. Acesso em: 15 abril. 2017. SANTOMÉ, Jurjo Torres. As Culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas em sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1995.

SANTOS, Boaventura de Souz. Semear outras soluções. Os caminhos da biodiversidade e dos conhecimentos rivais. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

SAQUET, Marcos Aurélio. Abordagens e concepções de território. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

SILVA, Ana Tereza Reis. A conservação da biodiversidade entre os saberes da tradição e a ciência. Estudos Avançados, São Paulo, v. 29, n. 83, p. 233-260, jan./abr. 2015

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

TAMATIÃO. Sessão Reflexiva coordenada por Iris Campos de Andrade. Comunidade Barreiras. Macau (RN), 27.jul. 2015.

Published

17-07-2018

How to Cite

Azevêdo, A. A. de, & Andrade, Íris C. de. (2018). Paths and misconceptions of a curricular practice at a rural school. Journal Education in Question, 56(48). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n48ID15182