The dialectics between normatization and interpretation:

the teaching authority in the net modernity of Bauman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n52ID15883

Keywords:

Bauman. Teaching authority. Net modernity. Teacher training.

Abstract

The present essay aims to understand from Bauman (2001; 2007; 2008; 2010), the teaching authority in the transition from solid modernity to net modernity, that is, from a legislative education to an interpreter education. The problem that will guide this study is the following: what emerging challenges arise from net modernity to the teaching authority? We work with the hypothesis that the various challenges are in a dialectical relationship between normatization (characteristic of solid modernity) and the interpretation (characteristic of net modernity). It is a bibliographical research anchored in the analytical-hermeneutical method as a course of analysis. The results of the study indicate that the teaching authority in net modernity has its specific characteristics and challenges in a dialectic between the job of standardizing (offering basic knowledge and directing a formative process) and interpreting (understanding exchangeable relations, cultural differences, new habits).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Altair Alberto Favero, Universidade de Passo Fundo

Possui Pós-Doutorado (Bolsista Capes) pela Universidad Autónoma del Estado de México (UAEMéx), Doutorado em Educação (UFRGS), Mestre em Filosofia do Conhecimento (PUC/RS), Especialista em Epistemologia das Ciências Sociais (UPF) e Graduado em Filosofia (UPF). Atua como professor e pesquisador no Curso de Filosofia, no Mestrado e Doutorado em Educação da UPF, onde coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior (GEPES/UPF/RS – cadastrado junto ao CNPq), o qual desenvolve o projeto de Pesquisa Interdisciplinaridade, Docência Universitária e Políticas Educacionais (em andamento desde março de 2014), vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo – UPF/RS/Brasil. É avaliador de Cursos do Inep desde 2010. Dentre suas inúmeras publicações, destacam-se: Interdisciplinaridade e formação docente (coletânea organizada com Carina Tonieto e Evandro Consaltér – CRV, 2018), Avaliação do Ensino Superior: perspectivas mundiais (coletânea internacional organizada com Gionara Tauchen – Volume I, CRV, 2017), Avaliação do Ensino Superior: perspectivas institucionais (coletânea internacional  organizada com Gionara Tauchen – Volume II, CRV, 2017),  Epistemologias da Docência Universitária (Coletânea organizada com Carina Tonieto – CRV, 2016), Espaço Europeu de Educação Superior (EEES) para além da Europa (coletânea internacional organizada com Maria de Lurdes Pinto de Almeida e Afrânio Mendes Catani – CRV, 2015), Políticas de Educação Superior e Docência Universitária: diálogos Sul-Sul (coletânea internacional organizada com Gionara Tauchen – CRV, 2016), Docência Universitária: pressupostos teóricos e perspectivas didáticas (Coletânea organizada com Carina Tonieto e Leandro Carlos Ody - Mercado de Letras, 2015), Leituras sobre Richard Rorty e a educação (coletânea organizada com Carina Tonieto – Mercado de Letras, 2013), Leituras sobre Hannah Arendt: educação, filosofia e política (coletânea organizada com Edison Alencar Casagranda – Mercado de Letras, 2012), Leituras sobre John Dewey e a educação (coletânea organizada com Carina Tonieto – Mercado de Letras, 2011) e Educar o Educador: reflexões sobre formação docente  (Livro de autoria com Carina Tonieto – Mercado de Letras, 2010). Contato: altairfavero@gmail.com

Junior Bufon Centenaro, Universidade de Passo Fundo

Mestrando em Educação (Bolsista CAPES) pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo (PPGEdu/UPF); Graduado em Filosofia (licenciatura) pela Universidade de Passo Fundo. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior (GEPES/UPF), ligado ao PPGEDU da Universidade de Passo Fundo e a Rede de Estudos sobre Educação Superior (REPES/Furg). E-mail: junior.centenaro@bol.com.br

References

ALMEIDA, Felipe Quintão; GOMES, Ivan Marcelo; BRACHT, Valter. Bauman & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica. 2009.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. Vida líquida. Tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

BAUMAN, Zygmunt. Sociedade individualizada: vidas contadas e histórias vividas. Tradução José Gradel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BAUMAN, Zygmunt. Legisladores e Intérpretes: sobre modernidade, pós-modernidade e intelectuais. Tradução Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

FLICKINGER, Hans-Georg. A dinâmica do conceito de formação (bildung) na atualidade. In: CENCI, Angelo Vitório; DALBOSCO, Claudio Almir; MÜHL, Eldon Henrique (Org.). Sobre filosofia e educação: racionalidade, diversidade e formação pedagógica. Passo Fundo: Editora Universidade de Passo Fundo, 2009.

NUSSBAUM, Martha Criven. Sem fins lucrativos: porque a democracia precisa das humanidades. Tradução Fernando Santos. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.

Published

28-02-2019

How to Cite

Favero, A. A., & Centenaro, J. B. (2019). The dialectics between normatization and interpretation:: the teaching authority in the net modernity of Bauman. Journal Education in Question, 57(52). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n52ID15883