Barefoot on the Ground One Also Learns to Read campaign:

a context of Learning Community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n52ID16014

Keywords:

Memory. Barefoot on the Ground One Also Learns to Read campaign. Learning Community. Formation.

Abstract

This article aims to discuss the socio-educational spaces of the "Barefoot on the Ground One Also Learns to Read campaign, as places of political and cultural formation belonging to a Learning Community context. To do so, as methodological procedures, we used narratives of the campaign formers in conjunction with documental sources such as the "Popular Culture Report and Bare Foot on the Ground (1963) and the proposal for the creation of the Informal Means of Education project" (1961). In order to interpret the sources, we use the concept of Learning Community (TORRES, 2003) and of the educational act as a political act (FREIRE, 1987, 2006). From the analysis, we understand that, in the  Barefoot on the Ground One Also Learns to Read campaign, the learning takes place in addition to the classrooms, that is, in of the socio-educational spaces  with the creation of cultural squares, popular libraries, museums and art galleries that are consistent with the principles a Learning Community in the educational process, perceived as a political act interconnected with the cultural context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARENDT, Hannah. Que és la política? Barcelona: Ediciones Paidós, 1997.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras Escolhidas, v. 1). p. 213-240.

BRASIL. Relatório Cultura Popular e Pé no Chão. Comunicação ao I Encontro de Alfabetização e Cultura Popular. Prefeitura Municipal do Natal, Secretaria de Educação Cultura e Saúde, 1963. In: FÁVERO, Osmar; MOTTA, Elisa. Educação popular e educação de jovens e adultos. Petrópolis: De Petrus et Alli; Rio de Janeiro: Editora FAPERJ, 2015. (Coleção em DVD).

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: as artes de fazer. Tradução Ephraim Ferreira Alves. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

CUNHA, Maria Isabel da. Conta-me agora!: as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista Faculdade de Educação, São Paulo, v. 23, n. 1-2, p. 1-18, 1997. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0102-25551997000100010>. Acesso em: 20 nov. 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para liberdade: e outros escritos. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

GADOTTI, Moacir. A escola na cidade que educa. Cadernos Cenpec, São Paulo, n. 1, 2006.

GERMANO, José Willington. Lendo e aprendendo: a Campanha de Pé no Chão. 3. ed. Natal: Palumbo, 2010.

GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfomologia e história. Tradução Frederico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução Laurent León Schaffter. São Paulo: Vértice, 1990.

JOÃO OLIVEIRA SOBRINHO. Entrevista. Natal, 25 out. 2011.

JOSEMÁ AZEVEDO. Entrevista. Natal, 9 set. 2011.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução Bernardo Leitão... 7. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.

MARAGARIDA CORTEZ. Entrevista. Natal, 22 set. 2011.

MALDI LINHARES. Entrevista. Natal, 18 ago. 2011.

MARLENE ARAÚJO. Entrevista. Natal, 16 ago. 2011.

MARQUES, Berenice Pinto. A educação popular para todos de uma cidade educadora (Natal, Rio Grande do Norte, 1957-1964). 2015. 180f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de (Org.). Narrativas: outros conhecimentos, outras formas de expressão. Rio de Janeiro: Editora Faperj, 2010.

PINHEIRO, Rosa Aparecida. Saberes na proposição curricular: formação de educadores de jovens e adultos. Natal: EDUFRN, 2011.

RIBEIRO, Iza Paula Zacarias. As praças de cultura no governo Djalma Maranhão. 2008. 121f. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Tradução Alain François. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

SILVA, Rosália de Fátima. A ‘Escuta-Sensível’ como mediação na construção de narrativas (Auto) Biográficas. Disponível em: . Acesso em: 12 dez. 2018.

SOARES, Leôncio; FÁVERO, Osmar (Org.). Primeiro encontro nacional de alfabetização e cultura popular. Brasília: MEC; UNESCO, 2009.

TORRES, Rosa Maria. A educação em função do desenvolvimento local e da aprendizagem. Muitos Lugares para Aprender/ Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC). São Paulo: CENPEC/ Fundação Itaú Social /Unicef, 2003.

Published

14-03-2019

How to Cite

Aquino, F. M. S. de, & Pinheiro, R. A. (2019). Barefoot on the Ground One Also Learns to Read campaign:: a context of Learning Community. Journal Education in Question, 57(52). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n52ID16014