Education and Democracy:
the challenges of Public Universities
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n52ID17150Keywords:
Federal Institutions of Higher Education. Democracy. Education. Complexity.Abstract
The article exposes some scenarios of current societies regarding the universalization of the capitalist system through the imposition of a monocultural and productivist model (Vandana Shiva; Claude Levi-Strauss; Isabelle Stengers). Within this process, formal education and academic management of knowledge and science have distanced themselves from their noblest ideals as regards the integral formation of citizens: the culture of intelligence and creativity to imagine and build a fairer world happen and marked by the diversity of ways of being and living. Only by rejecting the business-productivist model, that compromises the radical imagination (Nuccio Ordine; Norval Baitello Júnior), public universities will be able to find the place that distinguishes them from university-companies. Public universities can and must overcome the exclusively technical-scientific process of market formation that leads to a regression of democracy (Edgar Morin).
Downloads
References
ALMEIDA, Maria da Conceição. Complexidade e cosmologias da tradição. Belém: EDUEPA; UFRN; PPGCS, 2001.
ATLAN, Henri. O útero artificial. Rio de janeiro: Editora Fiocruz, 2006.
BAITELLO JÚNIOR, Norval. A carta, o abismo, o beijo: os ambientes de imagens entre o artístico e o midiático. São Paulo: Paulus, 2018.
BAITELLO JÚNIOR, Norval. A serpente, a maçã e o holograma: esboços para uma teoria da mídia. São Paulo: Paulus, 2010.
CYRULNIK, Boris. Memória de macaco e palavras de homem. Lisboa: Instituto Piaget, 1993.
DYSON, Freeman. Mundos imaginados. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
Morin, Edgar. Para sair do século XX. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
Morin, Edgar. O enigma do homem: para uma nova antropologia. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.
Morin, Edgar. O método III: o conhecimento do conhecimento. Lisboa: Publicações Europa-América, 1989.
MORIN, Edgar; LEFORT, Claude; CASTORIADIS, Cornelius. Maio de 68: a brecha. São Paulo: Autonomia literária, 2018.
ORDINE, N. A utilidade do inútil: um manifesto. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.
STENGERS, Isabelle. No tempo das catástrofes: resistir à barbárie que se aproxima. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
SHIVA, Vandana. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Gaia Brasil, 2003.
STEINER, George. Nostalgia do absoluto. Lisboa: Relógio D’Agua Editores, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.