Education and Democracy:

the challenges of Public Universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n52ID17150

Keywords:

Federal Institutions of Higher Education. Democracy. Education. Complexity.

Abstract

The article exposes some scenarios of current societies regarding the universalization of the capitalist system through the imposition of a monocultural and productivist model (Vandana Shiva; Claude Levi-Strauss; Isabelle Stengers). Within this process, formal education and academic management of knowledge and science have distanced themselves from their noblest ideals as regards the integral formation of citizens: the culture of intelligence and creativity to imagine and build a fairer world happen and marked by the diversity of ways of being and living. Only by rejecting the business-productivist model, that compromises the radical imagination (Nuccio Ordine; Norval Baitello Júnior), public universities will be able to find the place that distinguishes them from university-companies. Public universities can and must overcome the exclusively technical-scientific process of market formation that leads to a regression of democracy (Edgar Morin).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maria da Conceição. Complexidade e cosmologias da tradição. Belém: EDUEPA; UFRN; PPGCS, 2001.

ATLAN, Henri. O útero artificial. Rio de janeiro: Editora Fiocruz, 2006.

BAITELLO JÚNIOR, Norval. A carta, o abismo, o beijo: os ambientes de imagens entre o artístico e o midiático. São Paulo: Paulus, 2018.

BAITELLO JÚNIOR, Norval. A serpente, a maçã e o holograma: esboços para uma teoria da mídia. São Paulo: Paulus, 2010.

CYRULNIK, Boris. Memória de macaco e palavras de homem. Lisboa: Instituto Piaget, 1993.

DYSON, Freeman. Mundos imaginados. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

Morin, Edgar. Para sair do século XX. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

Morin, Edgar. O enigma do homem: para uma nova antropologia. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.

Morin, Edgar. O método III: o conhecimento do conhecimento. Lisboa: Publicações Europa-América, 1989.

MORIN, Edgar; LEFORT, Claude; CASTORIADIS, Cornelius. Maio de 68: a brecha. São Paulo: Autonomia literária, 2018.

ORDINE, N. A utilidade do inútil: um manifesto. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

STENGERS, Isabelle. No tempo das catástrofes: resistir à barbárie que se aproxima. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

SHIVA, Vandana. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Gaia Brasil, 2003.

STEINER, George. Nostalgia do absoluto. Lisboa: Relógio D’Agua Editores, 2003.

Published

21-03-2019

How to Cite

Almeida, M. da C. de. (2019). Education and Democracy:: the challenges of Public Universities. Journal Education in Question, 57(52). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n52ID17150