Youth experiences of individuation:

Family and school socialization in biographical narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID17428

Keywords:

Youth. School. Socialization. Individuation.

Abstract

The article analyzes the socializing experiences of the school and family of two young adults who are currently out of school. The production is the result of an ethnographic research with biographical interviews with young people from a peripheral region of the city of Belo Horizonte. Through a methodological posture borrowed from the "sociology of individuals are presented the family and school experiences of two characters, a young white man and a young black woman. The life stories are analysed through two dimensions, necessarily entangled: the socializers processes and the ways of individuation. The narratives underlined strong and dissimilar school marks on the identity construction, crossed by the intersectionality of gender and race, from their family and school experiences. The text reveals the importance of comprehending the school and family experience through singular life's writings.

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Author Biography

Juliana Batista dos Reis, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Ciências Sociais (Bacharelado/Licenciatura) pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005). Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (2009). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais com estágio sanduíche na Universidade do Porto (2014). Atualmente é Professora Adjunta do Departamento de Ciências Aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais e compõe a coordenação do Programa de Pesquisa, Ensino e Extensão Observatório da Juventude da UFMG (http://observatoriodajuventude.ufmg.br). Atua nas áreas da Sociologia da Educação e Sociologia da Juventude, com ênfase nos temas: processos de socialização e individuação contemporâneos, relações juventude/escola, Ensino Médio, culturas juvenis, territórios urbanos, cibercultura. 

 

http://lattes.cnpq.br/4298711727488088

 

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Published

06-08-2019

How to Cite

dos Reis, J. B. (2019). Youth experiences of individuation:: Family and school socialization in biographical narratives. Journal Education in Question, 57(53). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID17428