Research (-) formation:
compositions from reading and writing experiences at the university
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID17687Keywords:
Formative research. Reading. Writing. Common.Abstract
In this article we present practices of experimentation and invention of the relation between research and formation through experiences of reading and writing rehearsed at the university. Starting with authors like Giorgio Agamben, Jan Masschelein, Maarten Simons, Jorge Larrosa or Maurice Blanchot, it explores ideas of research and formation based on the marks of subjectivity, experience and a certain (un)productive way, in the sense of an inoperativeness, of inhabiting the world of education. We start from the concepts of study and formative research in order to think, then, what would be the conditions and implications of the experience of reading and writing in the invention of other possible senses for research, through the construction of the common. The movements produced by the reading and writing exercises, rehearsed in the formation of pedagogues, constitute a composition that, putting subjectivities at stake, is developed in a relation of alterity, producer of annoyances and unrest from which a common body of researchers is built.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Ideia da prosa. Tradução João Barrento. Lisboa: Cotovia, 1999.
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Tradução Vinícius NicastroHonesko. Chapecó: Editora Argos, 2009.
AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Tradução Silvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2012.
AGAMBEN, Giorgio. Os estudantes. Punkto, 15, 2017. Disponível em: https://www.revistapunkto.com/2017/05/estudantes-giorgio-agamben_17.html. Acesso em: 15 maio 2018.
AQUINO, Julio Groppa. A escrita como modo de vida: conexões e desdobramentos educacionais. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 3, p. 641-656, set./dez. 2011.
BLANCHOT, Maurice. The unnavowable community. Tradução Pierre Joris. New York (E.U.A.): Station Hill Press, 1988.
CALVINO, Italo. Se um viajante numa noite de Inverno. Tradução Nilson Moulin. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 1990.
CALVINO, Italo. Começar e acabar. In: CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milénio (Lições americanas). Tradução José Colaço Barreiros. Lisboa: Editorial Teorema, 1998.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: Edições 34, 1992.
DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Tradução Peter PálPelbart. Rio de Janeiro: Edições 34, 1997.
FOUCAULT, Michel. Conversa com Michel Foucault. In: FOUCAULT, Michel. Repensar a política. Tradução Ana Lúcia Paranhos Pessoa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. (Ditos & Escritos, VI),
LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista reflexão e ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, jul./dez. 2011.
LARROSA, Jorge. Temores. Escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes e João WanderleyGeraldi. Belo Horizonte/São Paulo: Autêntica, 2014.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Marteen. Sobre o preço da pesquisa pedagógica. In: MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Marteen. A pedagogia, a democracia, a escola. Tradução RománGoldenzweig e Anadelhi Figueiredo. Belo Horizonte/São Paulo: Autêntica, 2014.
NANCY, Jean-Luc. The innoperative community. Tradução Peter Connor, Lisa Garbus, Michael Holland e Simona Sawhney. Minneapolis (E.U.A.): University of Minnesota Press, 1991.
POMBO, Olga (Org.). Quatro textos excêntricos. Lisboa: Relógio D’Água, 2000.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Tradução Lílian do Valle. Rio de Janeiro: Autêntica, 2011.
ROLNIK, Suely. Pensamento, corpo, devir. Uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. Cadernos de subjetividade, São Paulo, v. 1, n. 2, 1993, p. 241-251, set./fev. 1993.
SIMONS, Maarten; DECUYPERE, Mathias; VLIEGHE, Joris; MASSCHELEIN, Jan. Curating the European university. Exposition and public debate. Leuven: Leuven University Press, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.