Theory of Meaningful Learning and the game

Authors

  • Felipe do Espirito Santo Silva-Pires Instituto Oswaldo Cruz/Fiocruz
  • Valéria da Silva Trajano Instituto Oswaldo Cruz/Fiocruz
  • Tania Cremonini de Araujo-Jorge Instituto Oswaldo Cruz/Fiocruz

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID21088

Keywords:

Game. Meaningful learning. Common places of education. Structural concepts.

Abstract

This study presents the principles of Theory of Meaningful Learning and the properties of the game, and discuss their interaction. According to Theory, meaningful learning occurs when new knowledge is related in a non-arbitrary and substantive way to the cognitive structure of the learner. The educational game requires dialogue, critical sense, and is based on the reality of those who practice it, whose previous knowledge is necessary so that the player can build new knowledge through a fun, dynamic and interpretive activity of abstract and complex concepts. We found that games enable meaningful learning, since they attend different stages of cognitive development, have their quality related to the interactions established between their object of knowledge and the cognitive structure of the student, allowing the presentation of central concepts for the acquisition of new knowledge through clear and objective language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, Roseane Maria de; SILVA, Cintia Gomes da. O uso das imagens no ensino de história: reflexão sobre o uso e a interpretação das imagens dos povos indígenas. História & Ensino, Londrina, v. 22, n. 2, p. 165-187, 2016.

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.

AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph Donald; HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

AZEVEDO, Gilles Henrique Tavares de. Classificações de objetos lúdicos: sistema COL na brinquedoteca. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida; SANTOS, Maria Walburga dos (org.). Jogos e brincadeiras: tempos, espaços e diversidade. São Paulo: Cortez, 2016.

BLACKMAN, Sue. Serious games... and less! Computer Graphics, New York, v. 39, n. 1, p. 12-16, 2005.

CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Petrópolis: Vozes, 2017.

CARVALHO, José Roberto Calçada. Competição e cooperação na educação física escolar. 2. ed. São Paulo: Perse, 2015.

COSTA, Leandro Demenciano. O que os jogos de entretenimento têm que os educativos não têm: 7 princípios para projetar jogos educativos eficientes. Teresópolis: Editora Novas Ideias, 2010.

CUNHA, Marcia Borin da. Jogos no ensino de química: considerações teóricas para sua utilização em sala de aula. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 92-98, 2012.

DIAS, Marina Célia Moraes. Metáfora e pensamento: considerações sobre a importância do jogo na aquisição do conhecimento e implicações para a educação pré-escolar. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GAGLIARD, Raúl. Los conceptos estructurales en el aprendizaje por investigación. Revista Enseñanza de las ciencias, Barcelona, v. 4, n. 1, p. 30-35, 1986.

GARON, Denise. Classificação e análise de materiais lúdicos – O sistema ESAR. In: FRIEDMANN, Adriana (org.). O direito de brincar: a brinquedoteca. 4. ed. São Paulo: Scritta, 1998.

GOWIN, Bob. Educating. New York: Cornell University Press, 1981.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.

KAPP, Karl. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. Nova Jersey: John Wiley & Sons, 2012.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

KOSTER, Raph. A theory of fun for game design. 2. ed. Sebastopol?: O'Reilly Media, 2013.

KRUMMENAUER, Wilson Leandro; STAUB JUNIOR, Carlos Roberto; CUNHA, Michelle Brito. O Jogo de Xadrez como ferramenta de desenvolvimento do raciocínio lógico-matemático com alunos do 4º ano do Ensino Fundamental. REMAT, Bento Gonçalves, v. 5, n. 2, p. 72-81, 2019.

LEMOS, Evelyse dos Santos. Enseñanza y el hacer docente: reflexiones a la luz de la teoría del aprendizaje significativo. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre, v. 2, n. 2, p. 23-41, 2012.

MAYER, Richard. Introduction to multimedia learning. In: MAYER, Richard (org.). The Cambridge handbook of multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

MICHELET, André. Classificação de jogos e brinquedos – A classificação I.C.C.P. In: FRIEDMANN, Adriana (org.). O direito de brincar: a brinquedoteca. 4. ed. São Paulo: Scritta, 1998.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa subversiva. In: ENCONTRO INTERNACIONAL SOBRE APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA, 3., 2000, Peniche. Atas [...]. Peniche, 2000.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa crítica. Porto Alegre: Instituto de Física da UFRGS, 2005.

MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária Ltda, 2011.

NOVAK, Joseph Donald. A theory of education. New York: Cornell University Press, 1977.

NOVAK, Joseph Donald. Aprender, criar e utilizar o conhecimento: mapas conceituais como ferramentas de facilitação nas escolas e empresas. Lisboa: Plátano, 2000.

NOVAK, Joseph Donald. A theory of education: meaningful learning underlies the constructive integration of thinking, feeling, and acting leading to empowerment for commitment and responsibility. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 1-14, 2011.

OLIVEIRA, Mônica de Moraes; SOUZA, Sandra Maria Ribeiro de. O caráter multidisciplinar da comunicação visual em hospitais. Comunicação e Inovação, São Caetano do Sul, v. 15, n. 29, p. 159-170, 2014.

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança. 4. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2010.

ROGERS, Scott. Level up: um guia para o design de grandes jogos. São Paulo: Blucher, 2016.

ROMÃO, João Jair da Silva. Estudo sobre interfaces gráficas digitais para jogos e atividades lúdicas. 2008. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Design) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

SCHWAB, Joseph. The practical 3: translation into curriculum. The School Review, Chicago, v. 81, n. 4, p. 501-522, 1973.

VANZELLA, Lila Cristina Guimarães. Jogos de tabuleiro: análise na perspectiva histórica. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida; SANTOS, Maria Walburga dos (org.). Jogos e brincadeiras: tempos, espaços e diversidade. São Paulo: Cortez, 2016.

Published

03-09-2020

How to Cite

do Espirito Santo Silva-Pires, F., da Silva Trajano, V., & Cremonini de Araujo-Jorge, T. (2020). Theory of Meaningful Learning and the game. Journal Education in Question, 58(57). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID21088