The 1918 Pandemonium
a doctor's testimony to posterity
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID21540Keywords:
Moncorvo Filho. Spanish flu. Pandemic. A testimony.Abstract
To question how the doctor Moncorvo Filho narrates the Spanish flu pandemic in the book. O Pandemônio de 1918 (The 1918 Pandemonium), in addition to interpreting how he was inserted in a movement committed to thinking about the exercise of medicine articulated with pedagogical precepts of hygiene, constitute the horizon of this text. In interpreting the physician's work, we were guided by Sirinelli's (2003) intellectual perspective. We focused on Moncorvo Filho’s sociability network, on his political engagement in health and onthe way his generation faced that pandemic. We concluded that Moncorvo Filho, with the publication of the book, in 1924 – in which he denounced the social problems and the lack of sanitary conditions that hindered the action at that time – intended to record the testimony of a doctor who lived what was until then the biggest epidemic of history from an interventionist conception, that translated into practices aimed at preventing the spread of the disease.
Downloads
References
BERTUCCI-MARTINS, Liane Maria.“Conselhos ao povo: educação contra a influenza de 1918”. Caderno CEDES, Campinas, v. 23, n. 59, p. 103-118,2003. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622003000100008. Acesso em: 3 jun. 2020.
BONATO, Nailda Marinho da Costa. “Infância (des) protegida na voz de um higienista: o papel das visitadoras sociais (1922-1931)” In: CAMARA, Sonia (org.). Pesquisa(s) em história da educação e da infância. Rio de Janeiro: Quartet, 2014.
CAMARA, Sonia. “Por uma ação preventiva da infância: as Conferências de Higiene Infantil do Instituto de Proteção e Assistência à Infância do Rio de Janeiro (1901 a 1907)”. SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 27, 2013. Natal. Anais [...]. Natal: ANPUH/Universidade do Rio Grande do Norte, 2013. 1 CD-ROM.
CAMARA, Sonia. “A arte de educar e prevenir crianças: as Conferências de Higiene Infantil do Instituto de Proteção e Assistência à Infância do Rio de Janeiro (1901-1907)”. In: CAMARA, Sonia (org.). Pesquisa (s) em história da educação e da infância. Rio de Janeiro: Quartet, 2014.
FREIRE, Maria Martha de Luna; LEONY. Vinícius da Silva. “A caridade científica: Moncorvo Filho e o Instituto de Proteção e Assistência à Infância do Rio de Janeiro (1899-1930)”. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 18, p. 199-225, dez, 2011. (edição suplementar). Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010459702011000500011. Acesso em: 8 jun. 2020.
GOLINELLI, Juliane Rembis Costa. “A Cruzada pela infância” – O Instituto de Proteção e Assistência à infância do Rio de Janeiro. Educere-Formação de professores: contextos, sentidos e práticas. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO, 4, 2017. Curitiba, 2017.
GOULART, Adriana da Costa. Revisiting the Spanish flu: the 1918 influenza pandemic. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, p. 1-41, jan./abr. 2005.
MONCORVO FILHO, Carlos Arthur. O Pandemônio de 1918. Subsídio ao histórico da epidemia de gripe que em 1918 assolou o território do Brasil. Rio de Janeiro: Departamento da Criança no Brasil, 1924.
SANGLARD, Gisele. GIL, Caroline Amorim. “Assistência à infância- filantropia e combate à mortalidade no Rio de Janeiro (1889-1929). Revista da ABPN, v. 6, n. 14, p. 63-90, jul./out. 2014.
SIRINELLI, Jean-François. "Os intelectuais" In REMOND, René. Por uma história política. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.
OLIVEIRA, Lúcia Lippi. A questão nacional na Primeira República. São Paulo: Editora Brasiliense, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.