Reformas educativas y redes globales para la educación latinoamericana
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n56ID21586Keywords:
Education. Educational reforms. Public-private relations. Global networks.Abstract
The purpose of this article is to reflect on documents and studies conducted by researchers, discussing public-private relations and the privatization of public education in the Latin American context, between the twentieth and twenty-first centuries. In the educational space, capitalist interests have been consolidated through education programs, from the World Bank (WB), from international agencies such as the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), the Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC), among others, such as the business sectors, mainly the Latin American Network of Civil Society Organizations for Education (REDUCA) - constituted by social organizations from 15 Latin American countries, many of which are managed by large entrepreneurs that do not maintain links with the state educational area, but with the private sector, being public education a space of conflict and dispute.
Downloads
References
ALIANZA PARA EL PROGRESO. Organización de los Estados Americanos. Documentos Oficiales Emanados de la Reunión Extraordinaria del Consejo Interamericano Económico y Social al Nivel ministerial. OEA. Punta del Este Uruguay, 1961.
APPLE, Michael. Ideología y currículo. Madrid: Ediciones Akal, 1986.
BALL. Stephen. Educação Global S.A. Novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa, UEPG, 2014.
BALL.S.; YOUDELL. D. Hidden Privatisation in Public Education. Institute of Education, University of London, Bruxelas, 2008. Disponível em: http://www.campaignforeducation.org/docs/privatisation/Endogenous%20Privatization%20Stephen%20Ball_ENGLISH.pdf. Acesso em: 30 jan. 2015.
BALL, Stephen; OLMEDO, Antonio. A Nova Filantropia, o Capitalismo Social e as Redes de Políticas Globais em Educação. In: PERONI, Vera Maria Vidal (Org.). Redefinições das Fronteiras entre o Público e o Privado: implicações para a democratização da educação. Brasília: Líber Livro, 2013. p. 33-47.
BRIEGER, Pedro. De la década perdida a la década del mito neoliberal. En Gambina, J. La Globalización Económico Financiera. Su impacto en América Latina. CLACSO, Buenos Aires, 2002.
DECLARACIÓN DE INCHEON .Marco de Acción para la realización del Objetivo De Desarrollo Sostenible. Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Disponivel em https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa. Acesso em: 1fev. 2020.
DÍAZ BARRIGA, Ángel. La educación en valores: Avatares del currículum formal, oculto y los temas transversales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8 (1), 2006. Disponivel em http://redie.uabc.mx/vol8no1/contenido-diazbarriga2.html .Acesso em:
jul. 2019.
FERREIRA NAVARRO, Marcos. Operación cóndor: antecedentes, formación y acciones. Ab Initio, Núm. 9, 2014.
MARTINS. Erika Moreira. Movimento "Todos pela Educação": um projeto de nação para a educação brasileira. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Campinas: SP, 2013.
PÉREZ GÓMEZ, Ángel. Las funciones sociales de la escuela: de la reproducción a la reconstrucción crítica del conocimiento y la experiencia. Laboratório de Políticas Públicas – CLACSO. Buenos Aires, 2009.Disponivel em http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Argentina/lpp/20100324022908/9.pdf. Acesso em: 20 maio 2020.
PERONI, Vera Maria Vidal (Org.). Implicações da relação público-privada para a democratização da educação no Brasil. In: PERONI, Vera Maria Vidal (Org.). Diálogos sobre as redefinições do papel do Estado e sobre as fronteiras entre o público e o privado. São Leopoldo: Oikos, 2015.
PUIGGRÓS, Adriana. Educación neoliberal y quiebre educativo. Revista Nueva Sociedad. Nro. 146, noviembre-diciembre 1996, p. 90-101.
REDUCA. Rede Latino-americana de Organizações da Sociedade Civil para a Educação: Declaração de Brasília, 2011. Disponível em http://www.reducaal.net/narrativa_red/archivos/DeclaraciondeBrasilia.pdf. Acesso em: 10 fev. 2019.
______. Declaração da Rede Latino-americana de organizações da Sociedade Civil pela Educação posterior a Cúpula das Américas, 2015. Disponível em http://www.todospelaeducacao.org.br/biblioteca/1506/declaracao-da-reduca-posterior-a-cupula-das-americas-2015. Acesso em: 9 fev. 2019.
______. Posicionamento da Rede Latino-americana de Organizações da Sociedade Civil pela Educação no Encontro Mundial Educação para Todos (GEM), 2014. Disponível em https://issuu.com/camilopinto/docs/posicionamento_reduca_reuniao_unesc. Acesso em: 10 fev. 2016.
SEITZ, Karolin; MARTENS, Jens. Philanthrolateralism: Private Funding and Corporate Influence in the United Nations, 2017. Disponível em:https://www.researchgate.net/publication/319397729_Philanthrolateralism_Private_Funding_and_Corporate_Influence_in_the_United_Nations>. Acesso em: 10 jan. 2020.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Observatório online traz dados educacionais da América Latina. Em 18/8/2015.Disponível em http://www.todospelaeducacao.org.br/reportagens-tpe/34787/observatorio-online-traz-dados-educacionais-da-america-latina. Acesso em: 9 fev. 2019.
VARELA, Julia. Categorías espacio – temporales y social acción escolar: del individualismo al narcisismo. Revista de Educación, nº. 298,1992.Disponivel em http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:67470c31-6999-4b0e-8a4d-ed483ceb652b/re2980100486-pdf.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.