Education in self-referential writings

Helena Morley’s diary (1893-1895)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25114

Keywords:

Self-referential writings, Education, Helena Morley, XIX century

Abstract

In this study, we seek to understand aspects of formal and informal education in self-writing. For this purpose, Helena Morley's diary, whose first edition dates from 1942, is considered as a privileged source and object of analysis. From a methodological point of view, the study is anchored, on the one hand, in the assumptions of the studies on self-writing, notably, in the perspective indicated by Gusdorf (1991) and Lejeune (1996); on the other hand, it is structured according to the analytical keys derived from the concepts of school form (VINCENT, LAHIRE and THIN, 2001) and school cultures (Vinão Frago, 2001). The context in which the narrative is developed is the city of Diamantina, first called Arraial do Tejuco, which had gained prominence throughout the diamond mining process in the late 19th century. Along with school provisions and moral ordering, Helena's self-referential text reveals nuances of the country in the transition from Empire to Republic, as well as paradoxes of slavery.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcia Cabral da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (PropEd/UERJ). É líder do Grupo de Pesquisa Infância, Juventude, Leitura, Escrita e Educação/CNPQ. Doutora em Teoria e História Literária (UNICAMP).

 

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz. O tecelão dos tempos: novos ensaios de teoria da história. São Paulo: Intermeios, 2019.

ANJOS, Juarez José Tuchinski dos. Representações em disputa sobre a educação da criança pela família (Província do Paraná, 1853-1889). Educação e Pesquisa, são Paulo, v. 43, n.1, p.199-214, jan./mar. 2017.

BLOCH, Marc. Apologia da história, ou, o ofício do historiador. Tradução: André Teles Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Tradução: Maria Ferreira. Campinas/São Paulo: Papirus, 1996.

CERTEAU, Michel de. As invenções do cotidiano: artes do fazer. Tradução: Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1994.

CHALOUB, Sidney. A força da escravidão: ilegalidade e costume no Brasil oitocentista. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

CUNHA, Maria Teresa. Diários pessoais: territórios abertos para a História. In: PINSKY, Carla Bassanezi & DE LUCA, Tania Regina. O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009, p.251-279.

DARNTON, Robert. O grande massacre de gatos e outros episódios da história cultural francesa. Tradução: Sonia Coutinho, 2ª edição, Rio de Janeiro: Graal, 1986.

EL FAR, Alessandra. Páginas de sensação: literatura popular e pornográfica no Rio de Janeiro (1870-1924). São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

ELIAS, Norberto. A sociedade dos indivíduos. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1994a.

ELIAS, Norberto. O processo civilizador. Tradução: Ruy Jungmann, 2ª edição, volume 1: uma história dos costumes. Rio de Janeiro, Zahar, 1994b.

MORLEY, Helena. Minha vida de menina. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de, GONÇALVES, Irlen Antônio; VIDAL, Diana Gonçalves e PAULILO, André Luiz. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p. 139-159, jan./abr, 2004.

FERREIRA, Rita de Cássia Oliveira. A Escola Normal da Capital: Instalação e Organização (1906-1916). Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2010.

GONDRA, José Gonçalves e SCHUELER, Alessandra. Educação, poder e sociedade no Império brasileiro. São Paulo: Cortez, 2008.

GOMES, Angela Castro (org.). Escritas de si; escritas da história. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

GOUVEA, Maria Cristina Soares de & ROSA, Walquíria de Miranda. História da Escola Normal em Minas Gerais (1835-1906). IN: PEIXOTO, Ana Maria & FARIA FILHO, Luciano Mendes (orgs). Lições de Minas, 70 anos de Secretaria de Educação. Secretaria do Estado de Minas Gerais, 2000, p. 19-31.

GUSDORF, George. Les écritures du moi. Paris: Odile Jacob, 1991. (Lignes de Vie, v.1)

LEJEUNE, Philippe. Le Pacte Autobiographique. Paris: Éditions du Seil, 1996.

LEVI, Giovanni. Prefácio. OLIVEIRA, Mônica Ribeiro de e ALMEIDA, Carla Maria Carvalho de. Exercícios de micro-história. Rio de Janeiro: FGV, 2009, p.11-16.

MINAS GERAIS, Instrução Pública. Lei n. 13, de 28 de março de 1835.

OZZORI, Manoel (org.). Almanack Administrativo, Mercantil, Industrial, Scientifico, Litterario do Municipio de Ouro Preto. Anno I. Ouro Preto: Typographia d‘A Ordem, rua da Barra, n.30, 1890.

PRADO JR., Caio. Formação do Brasil Contemporâneo: colônia. São Paulo: Companhia das letras, 2011.

SILVA, Márcia Cabral da. Uma história da formação do leitor no Brasil. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.

VASCONCELOS, Maria Celi. A casa e seus mestres. Rio de Janeiro: Gryphos, 2005.

VIEIRA, Flávio César Feitas e OLIVEIRA, Michelle Mattar Pereira de. Instrução no Município de Diamantina: entre o brilho dos diamantes e a busca pelas luzes da educação. In: GONÇALVES NETO, Wenceslau e CARVALHO, Carlos Henrique (orgs.). O Município e a Educação no Brasil: Minas Gerais na Primeira República. Campinas, S.P: Alínea, 2012, p.233-249.

VILLELA, Heloisa de O. S. Punir ou vigiar? Formando professores “pacíficos, esclarecidos e humanos” na Escola Normal do século XIX. IN: LOPES, Sonia de Castro e CHAVES, Miriam Waidenfeld (orgs.). A história da educação em debate: estudos comparados, profissão docente, infância, família e igreja. Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2012.p. 101-119.

VIÑAO FRAGO, Antonio. Fracasan las reformas educativas? In: Sociedade Brasileira de História da Educação (org.). Educação no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2001, p. 21-52.

VINCENT, Guy, LAHIRE, Bernard e THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, nº 33, p.7-47. Jun/2001

Published

18-08-2021

How to Cite

Cabral da Silva, M. (2021). Education in self-referential writings: Helena Morley’s diary (1893-1895). Journal Education in Question, 59(60). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25114