The eighteenth-century journal student production
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25671Keywords:
Education; History of Education; 19th century; Student press.Abstract
The research aims to map the students’ journal publications of the eighteenth century through an inventory carried out in the collection of the Brazilian Newspaper Digital Library. Thus, we asked about the production of student journals of the Imperial period in Brazil (1822-1889) in different geographical spaces of the country. To this end, after surveying the journals, we share a mapping with titles, locations, publication dates and numbers available in the collection. The investigation shows a trend of quantitative growth in the publication of journals by the student class, between 1840 and 1870, and the consolidation of this practice in 1880. It was a national student movement because the periodicals were published in the main provincial capitals according to incidences in inland regions. The titles analyzed show that many periodicals were products of literary associations and indicate a predilection for the production of literary newspapers. The mapping ratified the difficulty of students in maintaining these journals. Despite being numerous, journals had ephemeral publications and few had long duration.
Downloads
References
A IDEA, Curityba, Paraná, n. 1-6, 1888.
A IDEA, Curityba, Paraná, n. 7-17, 1889.
A OPINIÃO, Curityba, Paraná, n. 1-8, 1887.
ARNAUT DE TOLEDO, Cézar de Alencar; SKALINSKI JUNIOR, Oriomar. A imprensa periódica como fonte para a história da educação: teoria e método. Revista HISDTEDBR – Online. Publicação da Faculdade de Educação/UNICAMP. v. 12, n. 48 (2012). Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/4662/364. Acesso em: 15 abr 2014.
ARNT, Héris. Jornalismo literário. Logos: Comunicação & Universidade. Rio de Janeiro: UERJ/Faculdade de Comunicação social, v. 1, set. 1990.
ARROYO, Leonardo. Literatura Infantil brasileira. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
BASTOS, Maria Helena Camara. Impressos e Cultura Escolar: Percursos da pesquisa sobre a imprensa estudantil no Brasil. La prensa pedagógica de los escolares y estudiantes. Su contribución al patrimonio histórico educativo. 1ed. Salamanca/ES: Ediciones Universidad de Salamanca., 2015, v. 1, p. 21-43.
HAIDAR, Maria de Lourdes Mariotto. O ensino secundário no Império brasileiro. São Paulo: Gribaldo, USP, 1972.
JINZENJI, Mônica Yumi. Imprensa periódica e juventude no século XIX. In: DAROS, M. das D.; PEREIRA, E. A. T. Sentidos da Educação e projetos de Brasil: século XIX e XX. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2017, p. 37-49.
MACHADO, Maria Cristina Gomes. Estado e políticas da educação no Império brasileiro. In. SAVIANI, D. (Org.). Estado e políticas educacionais na história da educação brasileira. Vitória: EDUFES, 2010, p. 153-186.
MACHADO, Maria Cristina Gomes; RODRIGUES, Elaine. Conversas sobre fontes. In: GONDRA, J. G.; MACHADO, M. C. G.; SIMÕES, R. H. S. (Orgs.). História da educação, matrizes interpretativas e internacionalização. Vitória: EDUFES, 2017, p. 253-272.
MACHADO, Maria Cristina Gomes. O Decreto de Leôncio de Carvalho e os Pareceres de Rui Barbosa em Debate: A criação da escola para o povo no Brasil no século XIX. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS; M. H. C. (Orgs.). Histórias e memórias da educação no Brasil: Século XIX. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005. p. 91-103.
MACHADO, Maria Cristina Gomes; MÉLO, Cristiane Silva. Rui Barbosa e a questão do ensino secundário no Diário de Notícias (1889). Revista Acta Scientiarum: Human and Social Sciences, 29(2):183-193, 2007. Disponível em: <https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/918/445> Acesso em: 24 maio 2021.
MARTINELI, Laís Pacifico. Pelos estudantes e para os estudantes: a instrução e a literatura nos periódicos estudantis brasileiros (1870-1880), 2020, 406f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, 2020.
NÓVOA, Antônio. A imprensa de educação e ensino: concepção e organização do repertório português. In: CATANI, D. B.; BASTOS, M. H. C. (Orgs.). Educação em revista: a imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras, 1997. p. 11-32.
O ASPIRANTE, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n. 1-12, 1881.
O ASPIRANTE, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n. 13 e 14, 1882.
PALLARES-BURKE, Maria Lúcia Garcia. A imprensa periódica como uma empresa educativa no século XIX. Revista Cadernos de Pesquisa. n 104, p. 144-161, Julho, 1998. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/723/737> Acesso em: 16/06/2021
PEREIRA, Milena da Silveira. A crítica que fez história: as associações literárias no Oitocentos. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2015.
VERÍSSIMO, José. A educação nacional. Livro digital. Fundação Biblioteca Nacional. Departamento Nacional do livro, 1915.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.