Psychology and teacher training

evoked memories about the educational psychology subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n66ID30005

Keywords:

Teaching of psychology, Teacher training course, Memory, Cultural-Historical Psychology

Abstract

The subject Educational Psychology integrates the mandatory curricular matrix of teacher training courses. The objective of this study was to interpret the potential of the teaching of psychology to contribute to future teachers to forge a teaching praxis based on pedagogical proposals that aim at human emancipation. Based on the theoretical framework of Cultural-Historical Psychology and using cores of meaning, this article analyzed the undergraduate students' spontaneous memories related to the subject psychology offered in their courses. The senses attributed to the teaching of this specific area revealed that the classes presented the theoretical foundations of this field of knowledge, problematized everyday issues and values underlying the social relationships experienced in school spaces, leading to the widening of the future teachers’ interpretive horizons. The undergraduate students' reports also revealed that the psychology classes were permeated by discussions and debates, highlighting the diversity, the interaction, the exchange of ideas, and emphasizing the dialogic character of this formative experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Fernanda Diogo, Universidade Federal de Santa Catarina

É Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal de Santa Catarina e vinculada ao Departamento de Psicologia. É integrante do Laboratório de Psicologia Escolar e Educacional (LAPEE/UFSC), do Grupo de Estudos Trabalho e Conhecimento na Educação Superior (TRACES/UFSC) e do Núcleo de Estudos do Trabalho e Constituição do Sujeito (NETCOS/UFRG).

Charles Augusto Christ, Universidade Federal de Santa Catarina

É estudante de graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina e Bolsista PIBIC/UFSC. Integra o Laboratório de Psicologia Escolar e Educacional (LAPEE/UFSC).

References

AGUIAR, Wanda Junqueira; OZELLA, Sérgio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/QtcRbxZmsy7mDrqtSjKTYHp/?lang=pt&format=html. Acesso em 06 abr.2022.

AGUIAR, Wanda Junqueira; OZELLA, Sérgio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Y7jvCHjksZMXBrNJkqq4zjP/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 06 abr.2022.

ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Discutindo a relação professor-licenciando e aluno-adolescente à luz da formação em psicologia. In: AZZI, Roberta Gurgel; BATISTA, Sylvia Helena; SADALA, Ana Maria (Orgs.). Formação de professores: discutindo o ensino de Psicologia. 2. ed. revisada. Campinas: Alínea, 2016. p. 85-103.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Práticas cotidianas na educação infantil: bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2009.

DAVIDOV, Vasily. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GUERRA, Clarissa Terezinha. Conhecimento Psicológico e formação de professores. In: AZZI, Roberta Gurgel; BATISTA, Sylvia Helena; SADALA, Ana Maria (Orgs.). Formação de professores: discutindo o ensino de Psicologia. 2. ed. revisada. Campinas: Alínea, 2016. p. 61-84.

KONDER, Leandro. O futuro da filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

LAROCCA, Priscila. O ensino de psicologia no espaço das licenciaturas. ETD - Educação Temática Digital, v. 8, n. 2, p. 295-306, 2007. Disponível em: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-73703. Acesso em 06 abr.2022.

LEONTIEV, Aleksei. Atividade. Consciência. Personalidade. Trad. Priscila Marques. Bauru, SP: Mireveja, 2021.

MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: Contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Martin Claret, 2007.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de; ARAÚJO, Elaine Sampaio; SOUZA, Flavia Dias de; PANOSSIAN, Maria Lucia; MORETTI, Vanessa Dias. A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2016. p. 93-125.

PRESTES, Zoia. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2021.

S05. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S07. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S08. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S14. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S17. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S18. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S21. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S24. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S25. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S26. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S27. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S32. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S36. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S37. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S38. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S41. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S42. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S45. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S48. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S53. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S59. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S64. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S67. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S74. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S81. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S92. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

S93. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020

SALDAÑA, Paulo. Mais da metade dos alunos de licenciaturas do país estão em cursos a distância. Folha de São Paulo. Educação, São Paulo, 23/10/2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/10/mais-da-metade-dos-alunos-de-licenciaturas-do-pais-estao-em-cursos-a-distancia.shtml. Acesso em 06 abr.2022.

SOUZA, Elaine de Jesus; DORNELLES, Priscila Gomes; MEYER, Dagmar Elisabeth Estermann. Corpos que desassossegam o currículo de biologia: (des)classificações acerca de sexualidade e gênero. E-curriculum, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 278-300, 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/44664/34915. Acesso em 06 abr.2022.

STETSENKO, Anna. Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology. Educação. Porto Alegre, v. 39, ed. esp. supl., p. 32-41, 2016. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/24385/15418. Acesso em 06 abr.2022.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. 2 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Fundamientos da Defectologia: Obras Escogidas V. Madri: Visor, 1997.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. História do desenvolvimento das funções mentais superiores. Trad. Solange Afeche. 2 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2021.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Teoria e método em Psicologia. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

Published

18-01-2023

How to Cite

Diogo, M. F., & Christ, C. A. (2023). Psychology and teacher training: evoked memories about the educational psychology subject. Journal Education in Question, 60(66). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n66ID30005