Psychology and teacher training
evoked memories about the educational psychology subject
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n66ID30005Keywords:
Teaching of psychology, Teacher training course, Memory, Cultural-Historical PsychologyAbstract
The subject Educational Psychology integrates the mandatory curricular matrix of teacher training courses. The objective of this study was to interpret the potential of the teaching of psychology to contribute to future teachers to forge a teaching praxis based on pedagogical proposals that aim at human emancipation. Based on the theoretical framework of Cultural-Historical Psychology and using cores of meaning, this article analyzed the undergraduate students' spontaneous memories related to the subject psychology offered in their courses. The senses attributed to the teaching of this specific area revealed that the classes presented the theoretical foundations of this field of knowledge, problematized everyday issues and values underlying the social relationships experienced in school spaces, leading to the widening of the future teachers’ interpretive horizons. The undergraduate students' reports also revealed that the psychology classes were permeated by discussions and debates, highlighting the diversity, the interaction, the exchange of ideas, and emphasizing the dialogic character of this formative experience.
Downloads
References
AGUIAR, Wanda Junqueira; OZELLA, Sérgio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/QtcRbxZmsy7mDrqtSjKTYHp/?lang=pt&format=html. Acesso em 06 abr.2022.
AGUIAR, Wanda Junqueira; OZELLA, Sérgio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Y7jvCHjksZMXBrNJkqq4zjP/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 06 abr.2022.
ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Discutindo a relação professor-licenciando e aluno-adolescente à luz da formação em psicologia. In: AZZI, Roberta Gurgel; BATISTA, Sylvia Helena; SADALA, Ana Maria (Orgs.). Formação de professores: discutindo o ensino de Psicologia. 2. ed. revisada. Campinas: Alínea, 2016. p. 85-103.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Práticas cotidianas na educação infantil: bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2009.
DAVIDOV, Vasily. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GUERRA, Clarissa Terezinha. Conhecimento Psicológico e formação de professores. In: AZZI, Roberta Gurgel; BATISTA, Sylvia Helena; SADALA, Ana Maria (Orgs.). Formação de professores: discutindo o ensino de Psicologia. 2. ed. revisada. Campinas: Alínea, 2016. p. 61-84.
KONDER, Leandro. O futuro da filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
LAROCCA, Priscila. O ensino de psicologia no espaço das licenciaturas. ETD - Educação Temática Digital, v. 8, n. 2, p. 295-306, 2007. Disponível em: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-73703. Acesso em 06 abr.2022.
LEONTIEV, Aleksei. Atividade. Consciência. Personalidade. Trad. Priscila Marques. Bauru, SP: Mireveja, 2021.
MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: Contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Martin Claret, 2007.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de; ARAÚJO, Elaine Sampaio; SOUZA, Flavia Dias de; PANOSSIAN, Maria Lucia; MORETTI, Vanessa Dias. A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2016. p. 93-125.
PRESTES, Zoia. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2021.
S05. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S07. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S08. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S14. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S17. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S18. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S21. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S24. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S25. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S26. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S27. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S32. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S36. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S37. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S38. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S41. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S42. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S45. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S48. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S53. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S59. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S64. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S67. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S74. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S81. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S92. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
S93. Relato. Florianópolis (Santa Catarina), out. 2020
SALDAÑA, Paulo. Mais da metade dos alunos de licenciaturas do país estão em cursos a distância. Folha de São Paulo. Educação, São Paulo, 23/10/2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/10/mais-da-metade-dos-alunos-de-licenciaturas-do-pais-estao-em-cursos-a-distancia.shtml. Acesso em 06 abr.2022.
SOUZA, Elaine de Jesus; DORNELLES, Priscila Gomes; MEYER, Dagmar Elisabeth Estermann. Corpos que desassossegam o currículo de biologia: (des)classificações acerca de sexualidade e gênero. E-curriculum, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 278-300, 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/44664/34915. Acesso em 06 abr.2022.
STETSENKO, Anna. Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology. Educação. Porto Alegre, v. 39, ed. esp. supl., p. 32-41, 2016. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/24385/15418. Acesso em 06 abr.2022.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. 2 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Fundamientos da Defectologia: Obras Escogidas V. Madri: Visor, 1997.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. História do desenvolvimento das funções mentais superiores. Trad. Solange Afeche. 2 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2021.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Teoria e método em Psicologia. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.