The Educação em Revista journal and entrepreneurship

processes of individualization and singularization of learners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n66ID30165

Keywords:

Entrepreneurship, Educação em Revista, Poststructuralism, Ways of being student

Abstract

The article is the result of research that aimed to highlight the marks that a journal addressed to teachers and managers of private schools in Rio Grande do Sul (RS) attributes to students involved in activities related to entrepreneurship. The theoretical contributions are linked to the theories of Michel Foucault and his reviewers. The empirical material consists of copies of Educação em Revista (ER) journal, a publication of the Sindicato do Ensino Privado do Rio Grande do Sul (SINEPE/RS) [Private Education Union of Rio Grande do Sul], published between 2013 and 2021. In methodological terms, we used the discourse analysis proposed by Foucault. The analysis of the material evidenced that there is a strong appeal in Educação em Revista for private schools in Rio Grande do Sul state to work with entrepreneurship. In addition, it was noticed that the reports position students as protagonists and leaders in processes of individualization and singularization of learners when involved in entrepreneurial practices, which configure a narcissistic person-student, who, among other marks, starts to be built as a hero that explores itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvane Gema Mocellin Petrini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É funcionária dessa instituição universitária. Integra o Núcleo de Estudos sobre Currículo, Cultura e Sociedade (NECCSO).

Fernanda Wanderer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Integra o Núcleo de Estudos sobre Currículo, Cultura e Sociedade (NECCSO).

References

AQUINO, Rodrigo Pelet Nascimento. O empreendedorismo individual como fator de (re) inclusão produtiva dos beneficiários do programa Bolsa Família. 2017. 92 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2017.

BASEI, Ana Cristina. Ensino para desenvolver a autonomia. Educação em Revista, Porto Alegre, ano XVIII, n. 102, p. 16, nov./dez. 2014. Disponível em: https://www.sinepe-rs.org.br/servicos/educacao-em-revista/detalhe/102. Acesso em: 13 set. 2020.

BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo Parasitário e outros temas contemporâneos. Tradução Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei 2944/2021. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir os temas do empreendedorismo e da inovação nos currículos da educação básica e superior. Disponível em https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/149527. Acesso em: 13 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

COSTA, Sylvio de Sousa Gadelha. Governamentalidade neoliberal, teoria do capital humano e empreendedorismo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 171-186, maio/ago. 2009.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

DIRK, Adolfo Dirceu. A formação humana integral das escolas privadas. Educação em Revista, Porto Alegre, ano XX n. 119, p. 44, nov./dez. 2016. Disponível em: https://www.sinepe-rs.org.br/servicos/educacao-em-revista/detalhe/119. Acesso em: 13 set. 2020.

EDUCAÇÃO EM REVISTA. Farroupilha cria disciplina de cultura da inovação. Educação em Revista, Porto Alegre, ano XXII n. 127, p, 34, abr./maio 2018. Disponível em: https://www.sinepe-rs.org.br/servicos/educacao-em-revista/detalhe/127 Acesso em: 13 set. 2020.

EDUCAÇÃO EM REVISTA. Projeto do Colégio Israelita valoriza a identidade do aluno. Educação em Revista, Porto Alegre, ano XVII n. 97, p, 28, abr./maio 2013. Disponível em: https://www.sinepe-rs.org.br/servicos/educacao-em-revista/detalhe/97. Acesso em: 13 set. 2020.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população: curso dado no Collège de France (1977-1978). Tradução Eduardo Brandão. Revisão de tradução Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

GAMBA, Vívian. A universidade deve ir além do currículo. Educação em Revista, Porto Alegre, ano XX n. 118, p. 11, set./out. 2016. Disponível em: https://www.sinepe-rs.org.br/servicos/educacao-em-revista/detalhe/118. Acesso em: 13 set. 2020.

HAN, Byung-Chul. Agonia dos eros. Tradução Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

HAN, Byung-Chul. Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Tradução Maurício Liesen. Belo Horizonte: Editora Ayiné, 2018.

LIPOVETSKY, Gilles. A sociedade da sedução: democracia e narcisismo na hipermodernidade liberal. Tradução Idalina Lopes. Barueri: Editora Manole, 2019.

LÓPEZ-RUIZ, Osvaldo Javier. O “ethos” dos executivos das transnacionais e o espírito do capitalismo. 2004, 375 f. (Tese de Doutorado) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de Campinas, 2004.

MACHADO, Adriana de Barros. Qual o futuro da educação superior? Educação em Revista, Porto Alegre, ano XIX n. 114, p.4-5, fev./mar. 2016. Disponível em: https://www.sinepe-rs.org.br/servicos/educacao-em- revista/detalhe/114. Acesso em: 13 set. 2020.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MIGUEL, Iván Gregorio Silva; TOMAZETTI, Elisete Medianeira. #Zikazero: o empreendedorismo na educação como estratégia produtora de governamentalidade neoliberal. Acta Scientiarum: Education, Maringá, v. 41, n. 1, p. e35321, 2019.

MORAES, Roselaine Monteiro. Educação Empreendedora no Ensino Fundamental: uma investigação sobre o programa de educação empreendedora Sebrae – jovens empreendedores Primeiros Passos – JEEP em Pejuçara, RS. 2019. 160 f. Dissertação (Mestrado em Gestão Educacional) – Programa de Pós-Graduação em Gestão Educacional, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2019.

MORAN, José. Como transformar nossas escolas em instituições inovadoras? Educação em Revista, Porto Alegre, ano XXI, n. 124, p. 44-45, set./out. 2017. Disponível em: https://www.sinepe-rs.org.br/servicos/educacao-em- revista/detalhe/124. Acesso em:13 set. 2020.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos, e estratégias analíticas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2014.

PEREIRA, Pedro. Pacto Alegre. Educação em Revista, Porto Alegre, ano XVII, n. 132, p. 36-37, maio/jun. 2019. Disponível em: https://www.sinepe-rs.org.br/servicos/educacao-em-revista/detalhe/132. Acesso em: 13 set. 2020.

PIMENTEL, Alessandra. O método da análise documental: seu uso numa pesquisa historiográfica. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 179-195, nov. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/FGx3yzvz7XrHRvqQBWLzDNv/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 23 jan. 2022.

PRYTOLUK, André Luis. Articulações entre a educação empreendedora e o ensino de ciências. 2019. 197 f. Dissertação (Mestrado em Ciências: Química da Vida e Saúde) – Programa de Pós-Graduação em Ciências: Química da vida e saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.

ROCHA, Thiago Alencar da. O culto da performance: o novo modelo do trabalho do Século XXI. Revista Sem Aspas, Araraquara, v.7, n.1, p.156-167, jan/jun. 2018.

ROSE, Nicolas. Governando a alma: a formação do eu privado. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Liberdades reguladas. Petrópolis: Vozes, 1998.

SANTOS, Maurício Ivan dos. A proposta de Educação para o empreendedorismo do Instituto Empreender Endeavor: um estudo sobre parceria público-privada. 2017. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

SPIES, Luciana Guimarães. Empreendedorismo e desenvolvimento econômico no Brasil. 2018. 53 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Ciências Econômicas, Programa de Pós-Graduação em Economia, Porto Alegre, 2018.

Published

25-01-2023

How to Cite

Mocellin Petrini, S. G. ., & Wanderer, F. (2023). The Educação em Revista journal and entrepreneurship: processes of individualization and singularization of learners. Journal Education in Question, 60(66). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n66ID30165