Grabbing a “nutworm”

nature-cultures in an early-childhood education context in the forest

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID30266

Keywords:

Children-nature, Nature-cultures, Critical childhood studies, New materialisms

Abstract

Western urban societies have been separating nature from culture, children, education, and life for centuries, having established a dichotomy that persists even in the praxis and research that promote young children's contact with the “natural” world. By dialoguing with critical childhood studies, new materialisms, post-humanisms, and ecological epistemologies, we aim to reconsider “our” ways of being in/with the world beyond these bifurcating traditions and regard children also as nature, as beings entangled in various natures-cultures. Based on ethnographic research with children attending a private outdoor kindergarten in northern Portugal, we analyse and discuss how children interrelate with a forest and how the forest becomes entangled in their play. The engagement of children and more-than-human lives – birds, mushrooms, pine trees, chestnuts – in collective ways of being, provides clues to repositioning educational practices and research in a common, heterogeneous, and interdependent world, valuing a spirit of companionship and kinship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Soares Motta, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto

Doutoranda do Programa Doutoral em Ciências da Educação da Universidade do Porto (Portugal). Centro de Investigação e Intervenção Educativas (FPCEUP). É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Etnografia e Infâncias da Universidade Federal de São Catarina (UFSC).

Maria Manuela Martinho Ferreira, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Porto

É prof.ª Dr.ª Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (Portugal). Centro de Investigação e Intervenção Educativas (FPCEUP). É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Etnografia e Infâncias da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

References

BENTO, Gabriela. Infância e espaços exteriores–perspetivas sociais e educativas na atualidade. Investigar em educação, v. 2, n. 4, p. 127-140, 2016.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. A perspectiva das pedras: considerações sobre os novos materialismos e as epistemologias ecológicas. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 9, n. 1, p. 69-79, 2014.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura; STEIL, Carlos Alberto; GONZAGA, Francisco Abrahão. Learning from a more-than-human perspective. Plants as teachers. The Journal of Environmental Education, v. 51, n. 2, p. 144-155, 2020.

COSTA, Rita Lourenço. Castanheiro: uma cultura milenar e marcante nas regiões de montanha. Plataforma Florestas, Portugal, 2020. Disponível em: https://florestas.pt/conhecer/castanheiro-uma-cultura-milenar-e-marcante-nas-regioes-de-montanha/. Acesso em: 01 de novembro de 2021.

DUHN, Iris; MALONE, Karen; TESAR, Marek. Troubling the intersections of urban/nature/childhood in environmental education. Environmental Education Research, v. 23, n. 10, p. 1357-1368, 2017.

EZEQUIEL, João. Quercus: a grande diversidade de carvalhos em Portugal. Plataforma Florestas, Portugal, 2021. Disponível em: https://florestas.pt/conhecer/quercus-a-grande-diversidade-de-carvalhos-em-portugal/. Acesso em: 01 de novembro de 2021.

FERREIRA, Manuela. A gente aqui o que gosta mais é de brincar com os outros meninos!: as crianças como actores sociais e a (re) organização social do grupo de pares no quotidiano de um jardim de infância. 2002. 646f. (Tese de Doutorado) – Programa Doutoral em Ciências da Educação, Faculdade de Psicologia e Ciências da educação, Universidade do Porto, 2002.

FERREIRA, Manuela; TOMÁS, Catarina. “O pré-escolar faz a diferença?” Políticas educativas na educação de infância e práticas pedagógicas. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 31, n. 2, p. 68-84, 2018.

FIGUEIREDO, Aida Maria. Interação criança-espaço Exterior em Jardim de infância. 2015. 247f. (Tese de Doutorado) – Doutorado em Psicologia, Departamento de Educação, Universidade de Aveiro, 2015.

FLORESTAS. As espécies florestais mais comuns da floresta portuguesa. Plataforma Florestas, Portugal, 2020a. Disponível em: https://florestas.pt/conhecer/as-especies-florestais-mais-comuns-da-floresta-portuguesa/. Acesso em: 01 de novembro de 2021.

FLORESTAS. Floresta portuguesa ocupa mais de um terço do país. Plataforma Florestas, Portugal, 2020b. Disponível em: https://florestas.pt/conhecer/floresta-portuguesa-ocupa-mais-de-um-terco-do-pais/. Acesso em: 01 de novembro de 2021.

HARAWAY, Donna. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press, 2016.

HEROIS DA TERRA. Projeto Educativo. Porto (Portugal), 2017.

INGOLD, Tim. Being alive: Essays on movement, knowledge and description. New York: Routledge, 2011.

INGOLD, Tim. Anthropology and/as Education. New York: Routledge, 2017.

JAMES, Allison. Giving voice to children's voices: Practices and problems, pitfalls and potentials. American anthropologist, Arlington, v. 109, n. 2, p. 261-272, 2007.

JØRGENSEN, Kari-Anne. ‘Children’s clans’; social organisation and interpretive reconstruction as aspects on development of peer-groups in outdoor play. Ethnography and Education, v. 13, n. 4, p. 490-507, 2018.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MANNION, Greg. Re-assembling environmental and sustainability education: orientations from New Materialism. Environmental Education Research, v. 26, n. 9-10, p. 1353-1372, 2020.

MELHUUS, Cathrine. Outdoor day-care centres–a culturalization of nature: how do children relate to nature as educational practice? European Early Childhood Education Research Journal, v. 20, n. 3, p. 455-467, 2012.

MEREWETHER, Jane. New materialisms and children’s outdoor environments: Murmurative diffractions. Children's Geographies, v. 17, n. 1, p. 105-117, 2019.

MEREWETHER, Jane. Enchanted animism: A matter of care. Contemporary Issues in Early Childhood, online , 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1463949120971380. Acesso em: 19 de dezembro de 2021.

MOTTA, Renata; FERREIRA, Manuela. The children-nature interrelationship in outdoor early childhood education: when children and bamboo co-construct a ‘secret hideaway’. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, p. 1-18, 2022. No prelo. Disponível em: https://doi.org/10.1080/14729679.2022.2087193. Acesso em: 29 de julho de 2021.

NETO, Carlos; MALHO, Maria João. Espaço urbano e independência de mobilidade na infância. Boletim do IAC, Lisboa, v. 73, n. 11, p. 1-4, 2004.

NOTAS DE CAMPO. Relato. Porto, 05 nov. 2018.

Relato. Porto, 09 nov. 2018.

Relato. Porto, 19 nov. 2018.

Relato. Porto, 17 dez. 2018.

Relato. Porto, 29 abr. 2019.

Relato. Porto, 07 set. 2019.

OTTO. Relato. Porto, 14 jan. 2019.

PACINI-KETCHABAW, Veronica. Frictions in Forest Pedagogies: Common Worlds in Settler Colonial Spaces. Global Studies of Childhood, v. 3, n. 4, p. 355-365, 2013.

PACINI-KETCHABAW, Veronica; TAYLOR, Affrica; BLAISE, Mindy. Decentring the human in multispecies ethnographies. In: TAYLOR, Carol A.; HUGHES, Christina (Ed.). Posthuman research practices in education: New York: Springer, 2016. cap. 09, p.149-167.

PLUMWOOD, Val. Feminism and the Mastery of Nature. London: Routledge, 2002.

PROUT, Alan. Taking a Step Away from Modernity: Reconsidering the New Sociology of Childhood. Global Studies of Childhood, v. 1, n. 1, p. 4-14, 2011.

QUEIROS, Margarida. Natural Parks in Portugal: a way to become more ecologically responsible? Environment and History, v. 18, n. 4, p. 585-611, 2012.

RASMUSSEN, Kim. Places for Children – children’s places. Childhood, v. 11, n. 2, p. 155-173, 2004.

RAUTIO, Pauliina. Being nature: interspecies articulation as a species-specific practice of relating to environment. Environmental Education Research, v. 19, n. 4, p. 445-457, 2013.

RAUTIO, Pauliina; JOKINEN, Päivi. Children’s Relations to the More-Than-Human World Beyond Developmental Views. In: EVANS, Bethan; HORTON, John; Skelton, Tracy (Ed.). Play, Recreation, Health and Well Being. Singapore: Springer, 2015.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, Quilombos: modos e significados. Brasília: INCTI/UnB, 2015.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2010.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, v. 12, n. 21, p. 51-69, 2003.

SOUSA, Edmundo Manuel Rodrigues de. Pinheiro-bravo: a conífera mais abundante em Portugal. Plataforma Florestas, Portugal, 2020. Disponível em: https://florestas.pt/conhecer/pinheiro-bravo-a-conifera-mais-abundante-em-portugal/. Acesso em: 01 de novembro de 2021.

SPYROU, Spyros. Disclosing childhoods. London: Springer, 2018.

STEIL, Carlos Alberto; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Epistemologias Ecológicas: delimitando um conceito. Mana, v. 20, p. 163-183, 2014.

TAYLOR, Affrica. Reconfiguring the natures of childhood. London: Routledge, 2013.

TAYLOR, Affrica. Beyond stewardship: Common world pedagogies for the Anthropocene. Environmental Education Research, v. 23, n. 10, p. 1448-1461, 2017.

Published

11-01-2023

How to Cite

Soares Motta, R., & Martinho Ferreira, M. M. (2023). Grabbing a “nutworm”: nature-cultures in an early-childhood education context in the forest. Journal Education in Question, 60(65). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID30266