The Agricultural course at the Federal Agro-Technical School of Uberaba, in Minas Gerais, Brazil (1982-2002)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID30492

Keywords:

School Institutions, Agricultural Education, Minas Gerais, Uberaba

Abstract

This article focuses on the Agricultural Course at the Escola Agrotécnica Federal (Federal School of Agricultural Sciences) course of Uberaba, in Minas Gerais, Brazil, in the period between 1982 and 2002, from the time of its creation until the renaming of the School as the Federal Center for Technological Education. The aim was to understand the historical context of the creation of the institution and the Agricultural course through analysis of its relations with the National Coordination of Agricultural Education, an agency of the Brazilian Ministry of Education and Culture. To this end, a bibliographical and documental research was carried out. It was noticed that creation of the Agricultural course of the Escola Agrotécnica Federal (Federal School of Agricultural Sciences) was fundamental in offering professional education with contribution to the regional economy by training specialized laborers, by promoting social interaction, and by providing practical school experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giseli Cristina do Vale Gatti, Universidade de Uberaba

É Prof.ª Dr.ª da Universidade de Uberaba e Bolsista de Produtividade em Pesquisa (CNPq).

Carolina Pereira Campos Facure Vilela, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro

É profa. Ms. Secretária Executiva do Gabinete da Reitoria no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro.

References

BIULCHI. Paulo Vitório. A Educação Agrícola no Sistema Escola Fazenda e com a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: uma análise crítica da disciplina de mecanização agrícola. Rio de Janeiro, 2005, 54f. Dissertação. (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica/RJ, 2005.

BRASIL. Centro Nacional de Aperfeiçoamento de Pessoal para Formação Profissional. Manual do Sistema Escola-Fazenda. Brasília/DF, 1972.

BRASIL. Decreto 83.935, de 04 de setembro de 1979. Altera a denominação dos estabelecimentos de ensino. Brasília/DF, 1979.

BRASIL. Instituto Federal do Triângulo Mineiro. Recomendações para implantação da grade curricular da habilitação em agropecuária. Uberaba/MG, 1983.

BRASIL. Lei 4.759, de 20 de agosto de 1965. Dispõe sobre a denominação e qualificação da Universidades e Escolas Técnicas Federais. Brasília/DF, 1965.

BRASIL. Coordenação Nacional do Ensino Agropecuário (Coagri). Manual de instruções para organização e funcionamento de cooperativas-escola nos estabelecimentos de ensino agrícola. Brasília/DF, 1982a.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Diretrizes de funcionamento de uma de escolas agrotécnicas (Série Ensino Agrotécnico, 1). Brasília/DF, 1990.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica (Re)significação do Ensino Agrícola da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. Brasília/DF, 2009.

BRASIL. Coordenação Nacional do Ensino Agropecuário (Coagri). Relatório Geral. Brasília/DF. 1982b.

DULCI, Otávio Soares. João Pinheiro e as origens do desenvolvimento mineiro. In: GOMES, Ângela de Castro. Minas e os fundamentos do Brasil moderno. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2005.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de. A República do Trabalho: a formação do trabalhador-cidadão no alvorecer do século XX. Cadernos do Departamento de Ciência Política, Belo Horizonte, n.8; Revista do Departamento de História, Belo Horizonte, n.10 (Número Conjunto). p.79-92, 1990.

FARIA. Maria Auxiliadora. A Política da Gleba - As Classes Conservadoras Mineiras: discurso e prática na Primeira República. 1992, 405f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em História Social, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1992.

FERREIRA, Eurípedes Ronaldo Ananias. O Ensino Técnico Profissional Agrícola de Nível Médio: o sistema escola fazenda da Coordenação Nacional do Ensino Agropecuário – Coagri (1973-1986) à Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB 9394/96). 2002, 182f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista, Araraquara/SP, 2002.

FERREIRA, Nilce Vieira Campos. Escola de Economia Rural Doméstica: ensino secundário profissionalizante no triângulo mineiro (1953-1997). 2012, 294f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação e Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG, 2012.

FERREIRA. Nilce Vieira Campos. O Sistema Escola Fazenda na Escola Agrotécnica Federal de Uberaba/MG (1982-1986). In: CONGRESSO DE PESQUISA E ENSINO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO EM MINAS GERAIS, 2017, Anais [...]. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia. 2017.

FRANCO. Maria Laura Puglisi Barbosa. Ensino Agrícola a nível de 2º. Grau: do discurso oficial à necessidade de conhecer a realidade. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n.53, p.3-9, 1985.

GARCIA, Danielle da Costa. História do Colégio Agrícola de Uberlândia: da criação a formatura da primeira turma de técnicos em agropecuária. 2011, 109f. (Dissertação de Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG, 2011.

GODOFREDO JR., Oscar Lamounier. Palestra. In: XI ENCONTRO DE DIRETORES DE ESCOLAS AGROTÉCNICAS FEDERAIS DE MANAUS. 1985. Impresso. Instituto Federal do Triângulo Mineiro: Uberaba/MG, 1985.

PLANO DE OBRAS PARA ÁREA DOADA PELO MUNICÍPIO. Jornal Lavoura e Comércio. Uberaba/MG. 24 jan. 1983.

Published

05-01-2023

How to Cite

Gatti, G. C. do V., & Pereira Campos Facure Vilela, C. (2023). The Agricultural course at the Federal Agro-Technical School of Uberaba, in Minas Gerais, Brazil (1982-2002). Journal Education in Question, 60(65). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID30492