Technologies in the classroom and their relationship with teaching practice
representations of English language teachers
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n70ID33287Keywords:
Social Representations, English teaching and learning, Ensino médio integral, TechnologiesAbstract
This article aims at analyzing the representations of four English language teachers regarding uses of technologies in order to understand the relationship of these representations and the practice of the teachers. We understand uses of technologies intertwined with experiences shared by members of a community which, in this case, we identify as language teachers, based on Social Representation Theory (Moscovici, 2010). This field research is a qualitative study. Data were collected through questionnaires, class observation and interviews, and analyzed according to Teacher-Research by Freeman (1998) and the coding process by Auerbach and Silverstein (2003). The analysis revealed two representations originated from six themes. In this article, we address the representation of technologies as essential pedagogical resources in English classes, based on the themes: analog technologies as an essential pedagogical resource in English classes and digital technologies as an essential pedagogical resource in English classes.
Downloads
References
AMARÍLIS. Interview. Aracaju (Sergipe), 8 out. 2019.
ANGÉLICA. Interview. Aracaju (Sergipe), 30 set. 2019.
AUERBACH, Carl; SILVERSTEIN, Louise Bordeaux. Qualitative data: an introduction to coding and analysis. New York: New York University, 2003.
BOA SORTE, Paulo. Internet Memes: classroom perspectives in the context of digital cultures. Educação e Formação. Fortaleza, v. 4, n. 12, set-out, p. 51-66, 2019.
BOA SORTE, Paulo; BRAGA, Denise Bértoli; SCHLINDWEIN, Ana Flora. Ensino-aprendizagem de inglês com tecnologias: o caso da formação continuada para professores de inglês em Sergipe. In: NASCIMENTO, Ana Karina de Oliveira; ZACCHI, Vanderlei. J. (org.). Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas. Campinas: Mercado de Letras, 2019.
BOA SORTE, Paulo; SANTOS, Jefferson do Carmo Andrade. Memes em aulas de língua inglesa: explorando práticas de multiletramentos. Revista Educação em Questão. Natal, v. 58, n. 55, jan./mar. p. 1-19, 2020.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação − PNE e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2014.
BRASIL. Guia de Livros Didáticos PNLD 2015 ensino médio: língua estrangeria moderna: inglês e espanhol. Brasília: Ministério de Educação, 2015.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de dezembro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília: Presidência da República, 2017.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério de Educação, 2018.
CRAMER, Florian. What is ‘Post-digital’? In: BERRY, David.; DIETER, Michael. (Ed). Post-digital aesthetics: art, computation and design. London: Palgrave, Macmillan, 2015.
FLORA. Interview. Aracaju (Sergipe), 10 out. 2019.
FREEMAN, Donald. Doing teacher-research: from inquiry to understanding. Canadá: Heinle & Heinle Publishers, 1998.
FUZA, Ângela Francine; MIRANDA, Flávia Danielle Sordi Silva. Tecnologias digitais, letramentos e gêneros discursivos nas diferentes áreas da BNCC: reflexos nos anos finais do ensino fundamental e na formação de professores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, p. 1-26, 2020.
JESUS, Dánie Marcelo de; LIMA, Tiago Borges de. Para além do discurso do fracasso: os sentidos da aprendizagem de alunos de língua inglesa de uma escola pública. In: JESUS, Dánie Marcelo; CARBONIERI, Divanize (org.). Práticas de multiletramentos e letramento crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas: Pontes Editores, 2016.
JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise. (org.). As representações sociais, Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.
KELLY, Louis G. 25 centuries of language teaching. Rowley, Mass: Newbury House Publishers, 1969.
LEFFA, Vilson José; PEIXOTO, Roberta Pereira. O uso do celular na aprendizagem de línguas. In: LIMA, Diógenes Cândido de (org.). Ensino de língua inglesa: conversas com professores da escola pública. Campinas: Pontes Editores, 2017.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
LIMA, Diógenes Cândido de. Quando o ideal supera as adversidades: um exemplo a (não) ser seguido. In: LIMA, Diógenes Cândido de. (org.). Inglês em escolas públicas não funciona: uma questão, múltiplos olhares. Campinas: Pontes Editores, 2011.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.
MAIA. Interview. Aracaju (Sergipe), 31 out. 2019.
MONTE MÓR, Walkyria. Sociedade da escrita e sociedade digital: línguas e linguagens em revisão. In: MONTE MÓR, Walkyria; TAKAKI, Nara Hiroko (org.). Construções de sentido e letramento digital crítico na área de línguas/linguagens. Campinas: Pontes Editores, 2017.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. 7. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.
NASCIMENTO, Ana Karina de Oliveira. Formação de professores para uso das tecnologias: o caso dos professores de inglês do ensino fundamental das escolas da rede municipal de ensino de Aracaju. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2007.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. O uso da tecnologia no ensino de línguas estrangeiras: breve retrospectiva histórica. In: JESUS, Dánie Marcelo de; MACIEL, Ruberval Franco. (org.). Olhares sobre tecnologias digitais: linguagens, ensino, formação e prática docente. Campinas: Pontes Editores, 2015.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Tecnologias digitais no ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista da Abralin, v. 18, n. 1, p. 2-26, 2019.
PEREIRA, Lauro Sérgio Machado; SILVA, Kléber Aparecido da. Tecnologias digitais no ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista Educação em Questão, Natal, v. 59, n. 59, jan./mar. p. 1-24, 2021.
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
SANTAELLA, Lucia. Temas e dilemas do pós-digital: a voz da política. São Paulo: Paulus, 2016.
SANTOS, Allessandra Elisabeth dos. Representações de professoras de inglês sobre tecnologias e sua relação com a prática docente. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2020.
SERGIPE. Lei Estadual nº 8.025, de 4 de setembro de 2015. Aprova o Plano Estadual de Educação − PNE e adota outras providências. Diário Oficial do Estado de Sergipe, 2015.
WENGER, Etienne. Communities of practice: learning, meaning, and identity. New York: Cambridge University Press, 1998.
ZACCHI, Vanderlei José. Dimensões críticas no uso de jogos digitais. In: MONTE MÓR, Walkyria; TAKAKI, Nara Hiroko. (org.). Construções de sentido e letramento digital crítico na área de línguas/linguagens. Campinas: Pontes Editores, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.