Special education policy in Santa Catarina and the care for high abilities/gifted students
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n73ID36872Keywords:
State education policy, Special Education, Specialized service, High-ability studentsAbstract
The aim of this article is to analyze, based on the conditions established by the Special Education policy in Santa Catarina, the coverage of care for students with high abilities/superabilities (HA/SA). The methodological procedures included bibliographical and documentary research, as well as consultation of official statistical sources, in order to examine the care policy and, in its context, the coverage it provides. The results show that the policy in the state has been characterized by an inclusive education, with convergence between the references established in the state and national documents for the care of students with HA/SA students. They also point out that, despite the increase in the number of enrollments of this public in the state between 2009 and 2022, the numbers are far from the estimate of HA/SA students indicators pointed out by the World Health Organization (WHO). We conclude that the care, from the inclusive education perspective, has been partly promoted by the Special Education policy in the state.
Downloads
References
ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano de. Indivíduos com altas habilidades/superdotação: clarificando conceitos, desfazendo ideias errôneas. In: FLEITH, Denise de Souza (org.). A construção de práticas educativas para alunos com altas habilidades/superdotação. Brasília: MEC/SEE, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Secretaria de Educação Especial. Diretrizes gerais para o atendimento educacional aos alunos portadores de altas habilidades/superdotação e talentos. Brasília: MEC/SEESP, 1995.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Programa educação inclusiva: direito à diversidade. Documento Orientador. Brasília, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/orientador1.pdf Acesso em: 5 ago. 2022.
BRASIL. Núcleos de Atividades de Altas Habilidades/Superdotação (NAAH/S) – Documento orientador. Ministério da Educação/SEESP. Brasília: 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/doc/documento%20orientador_naahs_29_05_06.doc Acesso em: 25 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Especial. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 25 nov. 2022.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB n⁰ 13, de 3 de junho de 2009. (2009a). Diretrizes operacionais para o atendimento educacional especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb013_09_homolog.pdf. Acesso em: 25 nov. 2022.
BRASIL. Resolução CNE/CEB n⁰ 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o AEE na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, 5 out. 2009b.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB/ DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 25 nov. 2022.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial União, Brasília, DF, Seção 1, 26 jun. 2014.
BUENO, José Geraldo Silveira. Educação especial brasileira: integração do aluno diferente. São Paulo: EDUC, 1993.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
DELOU, Cristina Maria Carvalho. Políticas públicas para a educação de superdotados no Brasil. In: REUNIÃO ANUAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA PARA O PROGRESSO DA CIÊNCIA. 57. 2005. Anais [...]. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2005. 1 Online.
DELOU, Cristina Maria Carvalho. Educação do aluno com altas habilidades / superdotação: legislação e políticas educacionais para a inclusão. In: FLEITH, Denise de Souza (org.). A construção de práticas educativas para alunos com altas habilidades/superdotação. Brasília: MEC/SEE, 2007.
DELOU, Cristina Maria Carvalho. O funcionamento do Programa de Atendimento a Alunos com Altas Habilidades/Superdotação (PAAAH/SD-RJ). Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 27, n. 50, p. 675-688, set./dez. 2014.
DELPRETTO, Bárbara Martins de Lima. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: altas habilidades/superdotação. Brasília: MEC, 2010.
FREITAS, Soraia Napoleão; PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera. Altas habilidades/superdotação: atendimento especializado. Marilia: ABPEE, 2012.
GARCIA, Rosalba Maria Cardoso; MICHELS, Maria Helena. A política de educação especial no Brasil (1991-2011): uma análise da produção do GT 15 – Educação Especial da Anped. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 17, p. 105-124, maio/ago. 2011.
GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Política de educação especial na perspectiva inclusiva e a formação docente no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 52, p. 101-119, jan./mar. 2013.
GUENTHER, Zenita Cunha. Desenvolver capacidades e talentos. Petrópolis: Vozes, 2000.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo demográfico 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/9514#resultado. Acesso em: 18 dez. 2023.
MICHELS, Maria Helena. A formação de professores de educação especial na UFSC (1998-2001): ambiguidades estruturais e a reiteração do modelo médico-psicológico. 2004. 169 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.
MICHELS, Maria Helena. A formação de professores de educação especial no Brasil. In: MICHELS, Maria Helena (org.). A formação de professores de educação especial no Brasil: propostas em questão. Florianópolis: UFSC/CED/NUP, 2017.
OUROFINO, Vanessa Terezinha Alves Tentes de; GUIMARÃES, Tânia Gonzaga. Características intelectuais, emocionais e sociais do aluno com altas habilidades/superdotação. In: FLEITH, Denise de Souza (org.). A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/ superdotação. Brasília: MEC, 2007.
OZGA, Jenny. Investigação sobre políticas educacionais: terreno de contestação. Porto: Porto Editora, 2000.
RENZULLI, Joseph Salvatore; REIS, Sally Morgan. The schoolwide enrichment model: a how-to guide for educational excellence. 2nd ed. Pasadena: Prufrock Press, 1997.
RENZULLI, Joseph Salvatore. The three-ring conception of giftedness. In: BAUM, Susan Marie; REIS, Sally Morgan; MAXFIELD, Lory (eds.). Nurturing the gifts and talents of primary grade students. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press, 1998.
RENZULLI, Joseph Salvatore. Expanding the conception of giftedness to include co-cognitive traits and to promote social capital. Phi Delta Kappan, v. 84, n. 1, p.33-58, 2002.
RENZULLI, Joseph Salvatore. O que é esta coisa chamada superdotação, e como a desenvolvemos? uma retrospectiva de vinte e cinco anos. Educação, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 75-131, jan./abr. 2004.
RENZULLI, Joseph Salvatore; REIS, Sally Morgan. A concepção de superdotação no modelo dos três anéis: um modelo de desenvolvimento para a promoção da produtividade criativa. In: VIRGOLIM, Angela Magda Rodrigues; KONKIEWITZ, Elisabete Castelon (org.). Altas habilidades/superdotação, inteligência e criatividade. Campinas: Papirus, 2014.
SANTA CATARINA. Conselho Estadual de Educação. Resolução CEE nº 112, de 12 de dezembro de 2006. Fixa normas para a Educação Especial no Sistema Estadual de Educação de Santa Catarina. Disponível em: https://www.fcee.sc.gov.br/informacoes/legislacao/legislacao-especifica-da-educacaoespecial/460-resolucao-112-atualizada/file. Acesso em: 13 nov. 2022.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Fundação Catarinense de Educação Especial. Política de educação especial do estado de Santa Catarina. Florianópolis, 2009a. Disponível em:
https://www.fcee.sc.gov.br/informacoes/legislacao/politica-de-educacao-especial/447-politica-de-educacao-especial-do-estado-de-santa-catarina-em-pdf/file. Acesso em: 25 nov. 2022.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Fundação Catarinense de Educação Especial. Programa pedagógico. São José: FCEE, 2009b. Disponível em:
https://www.fcee.sc.gov.br/informacoes/legislacao/programapedagogico-em-educacao-especial. Acesso em: 27 nov. 2022.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Fundação Catarinense de Educação Especial. Altas habilidades/superdotação: rompendo as barreiras do anonimato. São José: FCEE, 2011.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Fundação Catarinense de Educação Especial. Altas habilidades/superdotação: rompendo as barreiras do anonimato. 2a. ed. rev. Florianópolis: DIOESC, 2016.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Fundação Catarinense de Educação Especial. Diretrizes para o atendimento educacional especializado para alunos com altas habilidades/superdotação: AEE–AH/SD, 2. ed. São José: SEE/FCEE, 2018a.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Fundação Catarinense de Educação Especial. FCEE 50 anos: uma história de inclusão: 1968-2018. Tubarão: FCEE, 2018b.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Política de educação especial/estado de Santa Catarina. Florianópolis: SEE, 2018c.
SANTA CATARINA. Conselho Estadual de Educação. Resolução CEE/SC nº 026, de 19 de março de 2019. Altera a Resolução CEE/SC nº 100, de 13 de dezembro de 2016, que estabelece normas para a Educação Especial no Sistema Estadual de Ensino de Santa Catarina e regulamenta a Certificação da Terminalidade Específica aos alunos com deficiência intelectual e transtorno do espectro autista, matriculados nas escolas de Educação Básica do Sistema Estadual de Ensino de Santa Catarina. Disponível em: http://www.cee.sc.gov.br/index.php/legislacao-downloads/educacao-basica/outras-modalidades-de-ensino/educacao-basica/educacao-basica-ensino-especial-resolucoes/1605-resolucao-2019-026-cee-sc. Acesso em: 23 nov. 2022.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Fundação Catarinense de Educação Especial. FCEE comemora o Dia Internacional da Superdotação com programação especial. Florianópolis: FCEE, 2023. Disponível em: https://www.fcee.sc.gov.br/sala-deimprensa/noticias/9888-fcee-comemora-dia-o-dia-internacional-da-superdotacao-comprogramacao-especial. Acesso em: 18 set. 2023.
SILVA, Aline Russo da; LUZ, Renata Vanin da; NEGRINI, Tatiane. A identificação de Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD) no âmbito escolar. Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, v.10, n. 1, p. 27-40, jan. jun. 2023.
VIRGOLIM, Angela Mágda Rodrigues. Altas habilidades/superdotação: encorajando potenciais. Brasília: MEC/ SEESP, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.