Culture industry, digital media, and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n75ID39474

Keywords:

Contemporary media, Education, Right to look, Multiliteracies

Abstract

Based on the critiques of the culture industry and mass culture developed by Theodor Adorno, we problematize the way in which images disseminated by contemporary digital media, aligned with the logic of capitalism, produce hegemonic visualities that influence behaviors and establish standardized ways of life in contemporary times. In this scenario, we argue that education must assume responsibility for an emancipatory formation, enabling subjects to question and re-signify the effects of these visualities in their lives. In dialogue with Guattari, Walter Benjamin, and Foucault, we present points of convergence and divergence in relation to Adorno’s incisive approach. We maintain that the emancipation of the gaze should take place within learning contexts, and we highlight the Pedagogy of Multiliteracies as an educational practice that allows for seeing and interpreting the world beyond what is visible to an uncritical eye. Considering that visualities, according to Mirzoeff, carry within them techniques of control that strip us of the “right to look,” we advocate for this right, understanding that it can be restored through education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Muniz de Lourenço, Universidade Federal Fluminense

É Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense. É integrando do RIZOMA (Estudos de Questões Éticas e Estéticas na Educação Contemporânea).

Dagmar Mello e Silva , Universidade Federal Fluminense

É Prof.ª Dr.ª do Programa de Pós-Graduação em Educação, do Programa de Pós-Graduação em Diversidade e Inclusão e do Programa de Pós-Graduação em Ciências, Tecnologias e Inclusão da Universidade Federal Fluminense. Integra o RIZOMA (Estudos de Questões Éticas e Estéticas na Educação Contemporânea).

References

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Indústria cultural e sociedade. Tradução de Julia Elisabeth Levy. Organização de Jorge M. B. de Almeida. São Paulo: Paz & Terra, 2021.

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Teoria da semicultura. Revista Educação & Sociedade, Campinas, n. 56, v 17, p. 388-411, dez. 1996 (Tradução de Newton Ramos-de-Oliveira, Bruno Pucci e Cláudia B. M. de Abreu).

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2015.

DUARTE, Rosália. Cinema e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

FERRAZ, Obdália. Educação, (multi)letramentos e tecnologias: tecendo redes de conhecimento sobre letramentos, cultura digital, ensino e aprendizagem na cibercultura. Salvador: EDUFBA, 2019.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert Laurence; RABINOW, Paul Michael. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FOUCAULT, Michel. Qu'est-ce que la critique? Critique et Aufklärung. Bulletin de la Société française de philosophie, v. 82, n. 2, p. 3 -63, avr./juin. 1990 (Conferência proferida em 27 de maio de 1978 – Tradução de Gabriela Lafetá Borges e revisão de Wanderson Flor do Nascimento).

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. Campinas: Papirus, 11. ed. 2001.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias de desejo. Petrópolis, Petrópolis: Editora Vozes, 1996.

HETKOWSKI, Tânia Maria; MENEZES, Cátia Nery. Prática de multiletramentos e tecnologias digitais: múltiplas aprendizagens potencializadas pelas tecnologias digitais. In: FERREZ, Obdália Santana (org.). Educação, (multi)letramentos e tecnologias: tecendo redes de conhecimento sobre letramentos, cultura digital, ensino e aprendizagem na cibercultura. Salvador: EDUFBA, 2019.

KASTRUP, Virgínia. A aprendizagem da atenção na cognição inventiva. Psicologia & Sociedade, v. 16, n. 3, p. 7-16, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/Zs7wtDMRTYJX338HyT5YqyJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 abr. 2024.

KITTLER, Friedrich. Mídias ópticas. Rio de Janeiro, Contraponto Editora, 2011.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20–28, jan./abr. 2002.

MIRZOEFF, Nicholas. O direito a olhar. ETD – Educação Temática Digital, v. 18, n. 4, p. 745-768. 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8646472. Acesso em: 3 jun. 2023.

MITCHELL, W. J. T. Imagens: entre o desejo e o poder. Tradução Tomaz Tadeu. São Paulo: Editora 34, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane Helena Rodrigues; MOURA, Eduardo. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Ver o invisível: a etica das Imagens. Artepensamento, 1992. Disponível em: https://artepensamento.ims.com.br/item/ver-o-invisivel-a-etica-das-imagens/. Acesso em: 15 abr. 2024.

Published

18-09-2025

How to Cite

Lourenço, M. M. de, & Silva , D. M. e. (2025). Culture industry, digital media, and education. Journal Education in Question, 63(75). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n75ID39474