Scientific education and gender

the contribution of podcasts for promoting female inclusion in science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n77ID40824

Keywords:

Science education, Science communication, Podcast, Gender equity

Abstract

Discussing gender issues within education can serve as a pathway for women to recognize themselves as protagonists in scientific fields. Thus, we reflect on how podcasts can support the development and strengthening of scientific culture, thereby contributing to the inclusion of females in science and leadership. For this purpose, we analyzed three podcasts as tools for science communication among high school students, presenting teaching practices and their contributions to building an inclusive and equitable environment in the scientific field. As a methodological approach, we adopted the Free Interpretation Analysis. The findings indicate that podcasts enable the expansion of dialogue about science and foster closer connections between students and female researchers. We conclude that podcasts are valuable tools with the potential to foster reflections aimed at inclusion and female representation in science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Simões, Instituto Federal do Rio de Janeiro

É Prof.ª Dr.ª do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências do Instituto Federal do Rio de Janeiro. Integra o Grupo de Pesquisa em Ciência, Arte, Formação e Ensino

Marcus Vinicius Pereira, Instituto Federal do Rio de Janeiro

É Prof. Dr. do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências do Instituto Federal do Rio de Janeiro e do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Integra o Grupo de Pesquisa em Tecnologia, Educação e Cultura

Giselle Rôças, Instituto Federal do Rio de Janeiro

É Prof.ª Dr.ª do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências do Instituto Federal do Rio de Janeiro e do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Integra o Grupo de Pesquisa em Ciência, Arte, Formação e Ensino

References

ABC. Academia Brasileira de Ciências. Mulheres são maioria dos cientistas no Brasil, mas quase nunca chegam ao topo. 2023. Disponível em: https://www.abc.org.br/2023/01/17/mulheres-sao-maioria-dos-cientistas-no-brasil-mas-quase-nunca-chegam-ao-topo/. Acesso em: 1º abr. 2025.

ANJOS, Maylta Brandão dos. Análise de livre interpretação: uma construção participativa. 2022. (1 vídeo – 1h13min42s. Publicado pelo canal Mestrado ProfEPT IFSP-SRT). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ZvpnOHiAqiA. Acesso em: 10 abr. 2025.

ANJOS, Maylta Brandão dos; RÔÇAS, Giselle; PEREIRA, Marcus Vinicius. Análise de livre interpretação como uma possibilidade de caminho metodológico. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, v. 12, n. 3, 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/29108. Acesso em: 10 abr. 2025.

ARÊAS, Roberta; ABREU, Alice; NOBRE, Carlos; BARBOSA, Márcia C.; SANTANA, Ademir E. Androcentrism in the scientific field: Brazilian systems of graduate studies, science and technology as a case study. Anais da Academia Brasileira de Ciências, Rio de Janeiro, v. 95, n. 1, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aabc/a/vD6RsbDs8frc7xBJXXbfK4y/?lang=en. Acesso em: 10 abr. 2025.

BENEDITO, Fabiana de Oliveira. Intrusas: uma reflexão sobre mulheres e meninas na ciência. Ciência e Cultura, Campinas, v. 71, n. 2, p. 6-9, abr./ jun., 2019. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252019000200003. Acesso em: 10 abr. 2025.

BORGES, Diogo Oliveira. “E aí, pesquisador, comunicar pra quê?": o podcast como estratégia e mídia para a divulgação da ciência. 2020. 49f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Educação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Educação, Universidade Federal de Uberlândia, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32432. Acesso em: 10 abr. 2025.

BROSSARD, Dominique; LEWENSTEIN, Bruce V. A critical appraisal of models of public understanding of science: Using practice to inform theory. In: KAHLOR, LeeAnn; STOUT, Patricia. (Ed.). Communicating Science: new agendas in communication. New York: Routledge, 2009.

CACHAPUZ, António F. Cultura científica e defesa da cidadania. Campo Abierto, Badajoz, v. 35, n. 1, p. 3-12, 2016. Disponível em: https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/6826/1/0213-9529_35_1_3.pdf. Acesso em: 4 maio 2025.

CASTELFRANCHI, Yurij. Por que comunicar temas de ciência e tecnologia ao público? (Muitas respostas óbvias... mais uma necessária). In: MASSARANI, Luisa. (coord.). Jornalismo e ciência: uma perspectiva ibero-americana. Rio de Janeiro: Fiocruz/COC/Museu da Vida, 2010. Disponível em: https://www.museudavida.fiocruz.br/images/Publicacoes_Educacao/PDFs/JornalismoeCiencia.pdf. Acesso em: 10 mar. 2025.

CONCEIÇÃO, Cristina Palma. Modos de promoção de cultura científica: Explorando a diversidade e a complementaridade. In: MASSARANI, Luisa. (coord.). Jornalismo e ciência: uma perspectiva ibero-americana. Rio de Janeiro: Fiocruz/COC/Museu da Vida, 2010. Disponível em: https://www.museudavida.fiocruz.br/images/Publicacoes_Educacao/PDFs/JornalismoeCiencia.pdf. Acesso em: 10 mar. 2025.

COSTA, Antonio Roberto Faustino da; SOUSA, Cidoval Morais de; MAZOCCO, Fabricio José. Modelos de comunicação pública da ciência: agenda para um debate teórico-prático. Conexão – Comunicação e Cultura, Caxias do Sul, v. 9, n. 18, p. 11-30, 2010. Disponível em: https://abcpublica.org.br/wp-content/uploads/2021/01/624-2199-1-PB.pdf. Acesso em: 10 abr. 2025.

DANTAS, Luiz Felipe Santoro; DECCACHE-MAIA, Eline. O retorno da era do áudio: analisando os podcasts de divulgação científica. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 13, n. 4, p. 1-25, 2022. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3730. Acesso em: 18 abr. 2025.

FAETEC. Fundação de Apoio à Escola Técnica. Escola Técnica Estadual Amaury César Vieira, 2022. Entrevistas sobre cientistas. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=LpT4KBxcWAc&t=9s. Acesso em: 18 abr. 2025. (Publicado pelo canal FAETEC VR Channel).

FIGUEIRA, Ana Cristina Peixoto; BEVILAQUA, Diego Vaz. Podcasts de divulgação científica: levantamento exploratório dos formatos de programas brasileiros. Reciis – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, 2022. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2427. Acesso em: 10 abr. 2025.

GEMAA. Grupo de Estudos Multidisciplinar da Ação Afirmativa. Dados de participação das mulheres na ciência. 2023. Disponível em: https://gemaa.iesp.uerj.br/infografico/participacao-de-mulheres-na-ciencia/. Acesso em: 10 abr. 2025.

HOOKS, bell. Teoria feminista: da margem ao centro. São Paulo: Perspectiva, 2019.

LAGES, Luiza. Por uma ciência que olhe para as mulheres. Revista Mulheres na Ciência, British Council, n. 2, p. 6-11, 2020. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/revista_mulheres_na_ciencia_-_edicao_no_2-fg.pdf. Acesso em: 10 abr. 2025.

LAGES, Luiza; ALENCAR, Mariana. Divulgação da Ciência pela representatividade. Revista Mulheres na Ciência. British Council, n. 2, p. 16-19, 2020. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/revista_mulheres_na_ciencia_-_edicao_no_2-fg.pdf. Acesso em: 10 abr. 2025.

MELO, Hildete Pereira de; RODRIGUES, Ligia. Pioneiras da Ciência no Brasil: uma história contada doze anos depois. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 70, n. 3, 2018. Disponível em: https://sbpcacervodigital.org.br/server/api/core/bitstreams/0a738aa1-a996-4265-87de-830ebccf06e3/content. Acesso em: 10 abr. 2025.

OLIVEIRA, Adriana Tenir Egéa de; GOMES, Andréia Vaz; GUEDES, Sumaya Ferreira; TRENTIN, Marco Antônio Sandini; ROSA, Cleci Teresinha Werner da. A Ciência e o universo feminino em podcasts. In: MIRANDA, Naíola Paiva de; FREITAS, Patrícia Gonçalves de. (org.). Educação em foco: tecnologias digitais e inovação em práticas de ensino. Rio de Janeiro: e-Publicar, 2022. Disponível em: https://storage.googleapis.com/production-hostgator-brasil-v1-0-2/102/248102/ZJ2LQxgL/9a387ea2cd0e4a4d8c1d8d50ee064448?fileName=EDUCA%C3%87%C3%83O%20TEC%204.pdf. Acesso em: 7 abr. 2025.

OLIVEIRA, Lucca Correa Viana de. O podcast no ensino de ciências da natureza: uma revisão bibliográfica no Brasil e em Portugal. Recital – Revista de Educação, Ciência e Tecnologia de Almenara/MG, Almenara, v. 4, n. 1, p. 188-200, 2022. Disponível em: https://recital.almenara.ifnmg.edu.br/recital/article/view/193. Acesso em: 18 abr. 2025.

ROQUE, Tatiana. Do que falamos quando pedimos mais igualdade de gênero? In: OLIVEIRA, Leticia de; ROQUE, Tatiana (org.). Mulheres na Ciência: o que mudou e o que ainda precisamos mudar. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2024.

ROSSITER, Margaret W. The Matthew Matilda effect in science. Social Studies of Science, London, v. 23, n. 2, p. 325-341, 1993. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/030631293023002004. Acesso em: 20 abr. 2025.

SCHIEBINGER, Londa. O feminismo mudou a ciência? São Paulo: EDUSC, 2001.

SILVA, Fabiane Ferreira da; RIBEIRO, Paula Regina Costa. Trajetórias de mulheres na ciência: “ser cientista” e “ser mulher”. Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 2, p. 449-466, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wNkT5PBqydG95V9f4dJH4kN/?format=pdf. Acesso em: 20 fev. 2025.

SIMÕES, Roberta. Pode menina aqui? A comunicação científica por meio de clubes de ciências para o despertar feminino para as ciências. 2024, 113f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Instituto Federal do Rio de Janeiro, Nilópolis, 2024. Disponível em: https://repositorio.ifrj.edu.br/xmlui/handle/20.500.12083/1363. Acesso em: 11 abr. 2025.

SIMÕES, Roberta; SILVA, Fernanda de Souza; ANJOS, Maylta Brandão dos. RÔCAS, Giselle. Portfólio Cientistas do Amanhã: o Clube de Ciências da FAETEC Motivando Jovens Mulheres para a Ciência. 2024, 44f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Instituto Federal do Rio de Janeiro, Nilópolis, 2024. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/918419?mode=full. Acesso em: 11 abr. 2025.

Published

19-11-2025

How to Cite

Simões, R., Pereira, M. V., & Rôças, G. (2025). Scientific education and gender: the contribution of podcasts for promoting female inclusion in science. Journal Education in Question, 63(77). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n77ID40824