Synthetic indicators and humanities

large-scale assessment in Brazil and Rio Grande do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n77ID41072

Keywords:

External assessment, Synthetic indicators, Humanities, Basic education

Abstract

Large-scale external assessments, such as the Programme for International Student Assessment (Pisa) and the Rio Grande do Sul School Performance Assessment System (Saers, acronym in Portuguese), guide public policies and pedagogical practices in Brazil, favor quantitative disciplines, and marginalize the humanities, limiting students’ comprehensive development. This documentary and bibliographic study analyzes the impacts of excluding the humanities, limiting students’ comprehensive development. This study, based on documentary and bibliographic analysis, examines the impacts of excluding the humanities from these assessments, discusses their implications for comprehensive education, and proposes strategies to promote a more inclusive assessment model in Brazilian and Rio Grande do Sul basic education. The analysis showed that the exclusion of the humanities leads to curricular fragmentation, distancing it from comprehensive education, impoverishing critical and socio-emotional competencies, reinforcing technicist logic. Finally, a hybrid assessment model is proposed, combining synthetic indicators and qualitative approaches to integrate humanistic knowledge into educational quality monitoring, promoting equitable, formative basic education oriented toward consistent human development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

ARMINDA ALMEIDA DA ROSA, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

 

 

Dr. ARNALDO NOGARO, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

É Prof. Dr. do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões. É Líder do Grupo de Pesquisa Ética, Educação e Formação de Professores

References

AFONSO, Almerindo Janela. Estado, políticas educacionais e obsessão avaliativa. Revista Contrapontos, Itajaí, v. 7, n. 1, p. 11-22, 2007. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/132796452/ALMERINDO-JANELA-AFONSO-ARTIGO-AVALIACAO. Acesso em: 11 nov. 2024.

AGUIAR, Daniel Coelho Vaz; BARGUIL, Paulo Marcos. Autonomia e docência no cotidiano escolar sobralense: efeitos da accountability. Revista Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 35, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.18222/eae.v35.10373. Acesso em: 11 nov. 2024.

ALVERNAZ, Aline; SOUZA, Nádia Maria Pereira de; HENRIQUE, José. Avaliação externa: implicações na avaliação escolar. Revista Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 32, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.18222/eae.v32.6778. Acesso em: 10 nov. 2024.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. In: BARBOSA, Mauro. A crise na educação. 9. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2022.

BÜHLER, Juliane; IGNÁCIO, Patrícia. Políticas públicas educacionais implicadas no bom desempenho em ciências no PISA: um estudo comparativo Brasil, Singapura e Finlândia. Revista Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 23, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15593.209209229632.0720. Acesso em: 9 mar. 2025.

CAEd. Centro de Apoio ao Educando. Sistema de Avaliação e Monitoramento do Rio Grande do Sul (Saers). CAEDDigital, [s.d.]. Disponível em: https://avaliacaoemonitoramentoriograndedosul.caeddigital.net/#!/sistema. Acesso em: 9 nov. 2024.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013.

CHARLOT, Bernard. Educação ou barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. São Paulo: Cortez, 2020.

DARLING-HAMMOND, Linda. A importância da formação docente. Cadernos Cenpec – Estudos e Pesquisas em Educação, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 230-247, 2014. (Tradução: Journal of Teacher Education, v. 51, n. 3, p. 166-173, maio/jun. 2000). Disponível em: https://doi.org/10.1177/0022487100051003002. Acesso em: 5 nov. 2024.

FACTSMAPS. Pisa 2018 worldwide ranking – average score of mathematics, science, and reading. 2018. Disponível em: https://factsmaps.com/pisa-2018-worldwide-ranking-average-score-of-mathematics-science-reading/. Acesso em: 10 nov. 2024.

FACTSMAPS. Pisa 2022 worldwide ranking – average score of mathematics, science, and reading. 2022. Disponível em: https://factsmaps.com/pisa-2022-worldwide-ranking-average-score-of-mathematics-science-and-reading-2/. Acesso em: 4 nov. 2024.

FRANKL, Viktor Emil. Em busca de sentido: um psicólogo no campo de concentração. 60. ed. Petrópolis: Sinodal; Vozes, 1991.

GARDNER, Howard. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1994.

GARDNER, Howard. A teoria das inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Penso, 1995.

GARDNER, Howard. The disciplined mind: beyond facts and standardized tests, the K-12 education that every child deserves. New York: Penguin, 2000.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. ANA – Avaliação Nacional da Alfabetização: Documento básico. Brasília/DF, 2013. Disponível em: https://download.inep.gov.br/livreto_ANA_online. Acesso em: 11 dez. 2024.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Divulgados os resultados PISA 2022. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/acoes-internacionais/divulgados-os-resultados-do-pisa-2022. Acesso em: 12 dez. 2024.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). 2024a. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb. Acesso em: 9 mar. 2025.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). 2024b. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb. Acesso em: 17 dez. 2024.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa). 2024c. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa. Acesso em: 17 dez. 2024.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. 5º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação: Relatório de monitoramento do PNE 2024. 2024d. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/estudos-educacionais/inep-lanca-relatorio-do-5o-ciclo-de-monitoramento-do-pne. Acesso em: 20 dez. 2024.

MARQUES, Humberto Rodrigues; CAMPOS, Alyce Cardoso; ANDRADE, Daniela Meirelles; ZAMBALDE, André Luiz. Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 718-741, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772021000300005. Acesso em: 9 nov. 2024.

MEC. Ministério da Educação. Guia do ICMS Educacional. 2024a. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2024/maio/mec-debate-icms-educacional. Acesso em: 11 nov. 2024.

MEC. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Recomposição das Aprendizagens. 2024b. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/areas-de-atuacao/eb/recomposicao-aprendizagens. Acesso em: 11 dez. 2024.

MEC. Ministério da Educação. Panorama Rede Pública Educação Básica. 2024c. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/centrais-de-conteudo/infograficos/panorama-rede-publica-eb-2024/sp.pdf. Acesso em: 11 nov. 2024.

MEDEIROS, Estéfani Barbosa de Oliveira; SUDBRACK, Edite Maria. Ideb: representações docentes sobre autonomia. Jornal de Políticas Educacionais, São Paulo, v. 16, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5380/jpe.v16i1.87314. Acesso em: 23 nov. 2024.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; UNESCO, 2011.

NÓVOA, António. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

NÓVOA, António. O regresso dos professores. Lisboa: Melo, 2011.

NÓVOA, António. Escolas e professores: Proteger, transformar e valorizar. Lisboa: SEC/IAT, 2022.

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: porque a democracia precisa das humanidades. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2019.

OECD. Organisation for Economic Co-Operation and Development /EUROSTAT. Oslo manual 2018: Guidelines for collecting, reporting and using data on innovation, 4th edition, The measurement of scientific, technological and innovation activities. OECD Publishing, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en. Acesso em: 11 nov. 2024.

OECD. Organisation for Economic Co-Operation and Development. Education at a glance 2023: OECD indicators. OECD Publishing, 2023. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2023_e13bef63-en. Acesso em: 11 nov. 2024.

OECD. Organisation for Economic Co-Operation and Development. Pisa 2022 results Creative minds, creative schools. OECD Publishing, 2024 (v. III). Disponível em: https://doi.org/10.1787/765ee8c2-en. Acesso em: 11 nov. 2024.

OECD. Organisation for Economic Co-Operation and Development. Pisa results 2022 factsheets: Brazil. OECD Publishing, 2022. (v. III). Disponível em: https://www.oecd.org/en/publications/pisa-results-2022-volume-iii-factsheets_041a90f1-en/brazil_7f2e4e5c-en.html. Acesso em: 11 nov. 2024.

RAVITCH, Diane. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.

RIO GRANDE DO SUL. Resultados do Saers 2007 são discutidos por diretores das escolas da região Serra. Porto Alegre: Secretaria de Educação do Rio Grande do Sul, 2007. Disponível em: https://educacao.rs.gov.br/resultados-do-saers-2007-sao-discutidos-por-diretores-das-escolas-da-regiao-serra. Acesso em: 11 nov. 2024.

RIO GRANDE DO SUL. Desempenho da educação passa a ser critério para distribuição de ICMS aos municípios gaúchos. Governo do Estado do Rio Grande do Sul, 2021. Disponível em: https://www.estado.rs.gov.br/desempenho-da-educacao-passa-a-ser-criterio-para-distribuicao-de-icms-aos-municipios-gauchos. Acesso em: 11 nov. 2024.

RIO GRANDE DO SUL. Governo divulga resultados do sistema de avaliação do rendimento escolar de 2022. Porto Alegre: Governo do Estado do Rio Grande do Sul, 2022. Disponível em: https://www.estado.rs.gov.br/governo-divulga-resultados-do-sistema-de-avaliacao-do-rendimento-escolar-de-2022. Acesso em: 11 nov. 2024.

RIO GRANDE DO SUL. Índice Municipal da Educação de 2023 tem aumento da média estadual. Porto Alegre: Governo do Estado do Rio Grande do Sul, 2023a. Disponível em: https://www.estado.rs.gov.br/indice-municipal-da-educacao-de-2023-tem-aumento-da-media-estadual. Acesso em: 11 nov. 2024.

RIO GRANDE DO SUL. Governo do Estado divulga resultado do Índice Municipal da Educação do RS. Porto Alegre: Secretaria de Educação do Rio Grande do Sul, 2023b. Disponível em: https://educacao.rs.gov.br/governo-do-estado-divulga-resultado-do-indice-municipal-da-educacao-do-rs. Acesso em: 11 nov. 2024.

RIO GRANDE DO SUL. Indicadores sociais: ensino médio – indicadores. 8. ed. Atlas Socioeconômico do Rio Grande do Sul, 2024b. Disponível em: https://atlassocioeconomico.rs.gov.br/ensino-medio-indicadores. Acesso em: 11 nov. 2024.

RIO GRANDE DO SUL. Resultados Imers e PRE 2023: DEE/SPGG e Seduc. Porto Alegre: Secretaria de Educação do Rio Grande do Sul, 2024a. Disponível em: https://dee.rs.gov.br/upload/arquivos/202411/19152401-vf-ppt-coletiva-imers-pptx-1.pdf. Acesso em: 11 nov. 2024.

ROBAINA, José Vicente Lima; FENNER, Roniere dos Santos; MARTINS, Léo Anderson Meira; BARBOSA, Renen de Almeida; SOARES, Jeferson Rosa (org.). Fundamentos teóricos e metodológicos da pesquisa em educação em ciências. Brasília: Editora Bagai, 2021. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/585938. Acesso em: 10 dez. 2024.

ROBINSON, Ken; ARONICA, Lou. Escolas criativas: a revolução que está transformando a educação. Porto Alegre: Penso, 2019.

SAHLBERG, Pasi. Lições Finlandesas: o que o mundo pode aprender com a mudança educacional na Finlândia? Niterói: Eduff, 2017.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DO RIO GRANDE DO SUL. Imers – Sistema de Avaliação e Monitoramento do Ensino Regionalizado, [s.d.]. Disponível em: https://imersvis.dee.rs.gov.br/. Acesso em: 11 nov. 2024.

SILVA, Raquel Almeida da; SOUZA, Maria de Fátima Mattos de. Avaliações externas em larga escala e sua funcionalidade na Escola Básica. Research, Society and Development, São Paulo, v. 11, n. 7, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i7.29867. Acesso em: 11 nov. 2024.

SUDBRACK, Edite Maria; FONSECA, Dora Maria Ramos. Políticas educativas e a avaliação: inflexões do exame PISA. Jornal de Políticas Educacionais, São Paulo, v. 15, n. 2, 2021. Disponível em: http://10.5380/jpe.v15i0.77783. Acesso em: 11 nov. 2024.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Iniciativa Educação Já. Todos Pela Educação, [s.d.]. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/iniciativa-educacao-ja/. Acesso em: 11 nov. 2024.

Published

19-11-2025

How to Cite

Rosa, A. A. da, & Nogaro, A. (2025). Synthetic indicators and humanities: large-scale assessment in Brazil and Rio Grande do Sul. Journal Education in Question, 63(77). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n77ID41072