Education in Nuestra Tribuna, an anarchist women’s periodical in Argentina (1922-1925)
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n78ID41126Keywords:
Nuestra Tribuna, Education, Anarchism, Anarchist pressAbstract
Widely used in historical writing, the periodical press has become a privileged source for understanding the past. Nuestra Tribuna, an Argentine anarchist women's newspaper that circulated between 1922 and 1925, features articles on education written by women, defending its importance in relation to "the rational formation and mental elevation of women and men in society." But, what do the educational articles in Nuestra Tribuna say? How are they presented within the context of the newspaper? What is their relationship to Argentine social dynamics? The aim is to understand, from the perspective of cultural history, specifically the history of the press, how education is addressed in Nuestra Tribuna. The results of this work demonstrate that education is presented as an indispensable tool for achieving the emancipation not only of women, but of all of society. The discussions reveal a variety of discourses on libertarian education that promotes justice, equality, and autonomy for all people.
Downloads
References
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a expansão do nacionalismo. Lisboa: Edições 70, 2005.
Bacci, Claudia; Cordero, Laura Fernández. Feroces de lengua y pluma. Sobre algunas escrituras de mujeres anarquistas. Políticas de la Memoria, Buenos Aires, n. 6/7, p. 190-195, 2006/2007. Disponível em: https://ojs.politicasdelamemoria.cedinci.org/index.php/PM/article/view/125/118. Acesso em: 5 jul. 2025.
Barrancos, Dora. Anarquismo, educación y costumbres en la Argentina de principios de siglo. Argentina: Contrapunto, 1990.
Barrancos, Dora. Mujeres de Nuestra Tribuna: el difícil oficio de la diferencia. Arenal, Granada, v. 1, n. 2, p. 273-292, jul./dic. 1994.
BARROS, José D’Assunção. Sobre o uso dos jornais como fontes históricas - uma síntese metodológica. Revista Portuguesa de História, Coimbra, v. 52, p. 397-419, 2021. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rph/article/view/8691. Acesso em: 5 jul. 2025.
Batticuore, Graciela. Lectoras del siglo XIX. Imaginarios y prácticas en la Argentina. Buenos Aires: Ampersand, 2017.
BUELA, Juana Rouco. Nuestra Tribuna, Necochea, v. 1, n. 4, 30 set. 1922.
CASTILLO, Aurora B. La educación de la mujer y su participación en la lucha. Nuestra Tribuna. Necochea, v. 1, n. 6, 31 out. 1922.
CORDERO, Laura Fernández. Amor y anarquismo. Experiencias pioneras que pensaron y ejercieron la libertad sexual. Argentina: Siglo XXI editores, 2019.
Cordero, Laura Fernández. El periódico anarquista Nuestra Tribuna. Un dialogo trasnacional en America Latina. Anuario de Estudios Americanos, v.74, n. 1, p. 267-293, enero-junio, 2017. Disponível em: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/76550. Acesso em: 20 jun. 2025.
CRUZ, Heloisa de Faria; PEIXOTO, Maria do Rosário da Cunha. Na oficina do historiador: conversas sobre história e imprensa. Projeto História, São Paulo, n. 35, p. 253-270, dez. 2007.
DEVOTO, Fernando. Historia de la inmigracion en la Argentina. Argentina: Sudamericana, 2002.
EDITORIAL. Nuestra Tribuna. Necochea, v. 1, n. 1, 15 ago. 1922.
EDITORIAL, Nuestra Tribuna, Necochea, v. 2, n. 10, 1º jan. 1923.
GURGEL FILHO, Paulo Costa Sousa. Os desvios do pesquisador: a imprensa periódica como fonte e objeto de pesquisa. RevistaFT, Rio de Janeiro, v. 27, edição 121, abr. 2023. Disponível em: https://revistaft.com.br/os-desafios-do-pesquisador-a-imprensa-periodica-como-fonte-e-objeto-de-pesquisa/ Acesso em: 25 de jun. 2025.
Lionetti, Lucia. La educación sexual de los púberes: un imperativo para salvar el cuerpo de la nación en la Argentina de las primeras décadas del siglo XX. EJES de Economía y Sociedad, Entre Rios, v. 5, n. 8, p. 52-73, 2021. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9036058 Acesso em: 10 jun. 2025.
Lionetti, Lucía. La misión política de la escuela pública. Formar al ciudadano de la República (1870-1916). Madrid: Bs.As, 2007.
MARTINS, Angela Maria Roberti; SOUZA, Ingrid Souza Ladeira de. O folheto Mis Proclamas, de Juana Rouco Buela, a circulação de impressos anarquistas e a propaganda entre as mulheres. Saeculum – Revista de História, João Pessoa, v. 27, n. 46, p. 137-160, jan./jun. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/62072 Acesso em: 12 jun. 2025.
Molyneux, Maxine. Ni Dios, ni Patrón, ni Marido. Feminismo anarquista en la Argentina del siglo XIX. Latin American Perspectives, Riverside, v. 13, n. 1, p. 119-145, 1986. Disponível em: https://patagonialibertaria.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/10/el-feminismo-anarquista-en-la-argentina-del-siglo-xix-por-maxine-molyneux.pdf Acesso em: 20 jun.2025.
Nari, Marcela. Maternidad, política y feminismo en Resistencias y luchas Historia de las Mujeres en Argentina Siglo XX. In: GIL LOZANO, Fernanda; PITA, Valeria Silvina; INI, María Gabriela. (Dir.). Historia de las mujeres en Argentina siglo XX. Buenos Aires: Taurus, 2010. (Tomo II).
PRADO, Maria Ligia Coelho. América Latina no século XIX: tramas, telas e textos. São Paulo: Edusp, 2004.
Prietto, Nadia Ledesmas. Anarquismo(s) y feminismo(s). Reflexiones a partir de las intervenciones de las mujeres anarquistas, Buenos Aires (1896-1947). Izquierdas, Santiago, n. 34, p. 105-124, jul. 2017. Disponível em: https://www.scielo.cl/pdf/izquierdas/n34/0718-5049-izquierdas-34-00105.pdf Acesso em: 15 de jun. 2025.
RIVERA, Maria Alvarado. Auto-educación, amor y maternidad. Conferencia dictada en Vitarte, Peru. Nuestra Tribuna. Necochea, v. 1, n. 24, 1º set. 1923.
ROUCO BUELA, Juana. Historia de un ideal vivido por una mujer. Madrid: La Malatesta, 2012.
SURIANO, Juan. Anarquistas. Cultura y política libertaria en Buenos Aires 1890-1910. Buenos Aires: Manantial, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Education in Question

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.
