APRENDIZAGEM HISTÓRICA NA INFÂNCIA:

imaginação e saber histórico no espaço escolar do Núcleo de Educação Infantil (1988-2006)

Authors

  • Thábata Araújo de Alvarenga UFRN

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26282

Keywords:

Historical learning; Historical imagination; School space; Childhood; Núcleo de Educação Infantil.

Abstract

This article aims to understand the historical learning in childhood, in Núcleo de Educação Infantil (NEI-CAp-UFRN)’ school space, an application school linked to the then Department of Education of the Federal University of Rio Grande do Norte, between the years of 1988 and 2006. In this work, to analyze the narratives produced by children who were in the literacy process and attended the last year of early childhood education (Class 5) at NEI, we used the categories of historical imagination and historical learning, based on the theoretical postulates produced, above all, by Hayden White and Jörn Rüsen. The qualitative analysis of the narratives demonstrates how school culture and historical knowledge produced at NEI influenced the thinking of children who studied there.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOSI, Alfredo. O tempo e os tempos. In. NOVAES, Adauto. (Org.) Tempo e História. São Paulo: Companhia das Letras, 1992, p.19-32.

CAPISTRANO, Naire Jane; BENTO, Sarah E. Serêjo (Orgs.). Uma viagem mágica ao mundo das histórias. Turma 5 B - tarde. Natal: UFRN/CCSA/DE/NEI, 2004.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 1. Arte de Fazer. Petrópolis/RJ: Vozes, 2008.

CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.

CUNHA, Marcus Vinícius. A escola contra a família. In.: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cintya Greive (Orgs.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, p. 447-468.

DINIZ, Andréa M.; OLIVEIRA, Sayonara Miranda A. de; COSTA, Simone Rodrigues de Lima (Orgs.). Gira, Gira: viajando no universo do saber. Turma 5 - tarde. Natal: UFRN/CCSA/DE/NEI, 2005.

DUBY, Georges. A história – um divertimento, um meio de evasão um meio de formação. In. LADURIE, E. Le Roy et alli. A nova história. Lisboa: Edições 70, 1984.

ESCOLANO, Agustín. Arquitetura como programa. Espaço-escola e currículo. In: ESCOLANO, A. e VIÑAO Frago, A. Currículo, espaço e subjetividade. A arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A Editora. Tradução Alfredo Veiga-Neto, 2001.

KOSELLECH, Reinhart. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2006, p.305-327.

KRAMER, Lloyd S.. Literatura, crítica e imaginação histórica: o desafio literário de Hayden White e Dominick La Capra. In.: HUNT, Lynn. A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 2001, p. 131-173.

LACÔRTE, Vânia Pascoal. (Org.). Histórias encantadas. Natal: UFRN/CCSA/DE/NEI, 1992.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2003, 541p.

MEDEIROS, Cynthia Pereira de; LOPES, Denise Maria de Carvalho (Orgs.). Coração das palavras: o livro da natureza da gente. Natal: UFRN/CCSA/DE/NEI, 1988.

______. O livro da turma maluquinha. Natal: UFRN/CCSA/DE/NEI, 1991.

ORTIZ, Renato. Românticos e Folcloristas. São Paulo: Edições Loyola, 1992.

PIMENTEL, Norma Borges; SOUZA, Maria Marlene Brandão de; JORDÃO, Marília Gabriela de Medeiros (Orgs.). Contando e recontando. Turma 5 - tarde. Natal: UFRN/CCSA/DE/NEI, 2002.

REIS, José Carlos. O desafio historiográfico. Rio de Janeiro, Editora FGV, 2010.

RIBEIRO, Raimunda Porfírio (Org.). Nossas histórias: um mundo de construção. 5 A - manhã. Natal: UFRN/CCSA/DE/NEI, 2000.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica. Teoria da História: os fundamentos da ciência histórica. v. 1. Brasília: Editora da UNB, 2001.

SILVA, Anilza Santos Cordeiro da (Org.). Uma viagem ao mundo dos deuses. Natal: UFRN/CCSA/DE/NEI, 2000.

SOUSA, Rutilene Santos de. (Org.) Tempo de conhecer e ser feliz. Turma 5 A - tarde. Natal: UFRN/CCSA/DE/NEI, 2003.

VICTOR Analice Cordeiro dos Santos; CAVALCANTI, Ângela Maria; FARIAS, Djanira Barbosa de (Orgs.). Mundo dos sonhos e contos. Turma 5 A - tarde. Natal: UFRN/CCSA/DE/NEI, 2001.

VIDAL, Diana Gonçalves. Escola nova e processo educativo. LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cyinthia Greive (Orgs.) 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2000b, p. 497-517.

VIÑAO FRAGO, Antônio. Alfabetização na sociedade e na história: Vozes, palavras e textos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

______. Historia de la educación y historia cultural. Posibilidades, problemas, cuestiones. Revista Brasileira de Educação, set/dez 1995, n.0, p.63-82.

WHITE, Hayden. Meta-história: a imaginação histórica no século XIX. Lisboa: Estampa, 1992.

______. Trópicos do discurso: Ensaios sobre a Crítica da Cultura. São Paulo: Editora da USP, 1994.

______. A questão da narrativa na teoria histórica contemporânea. In.: NOVAIS, Fernando A.; SILVA, Rogério F. da (Orgs.). Nova História em perspectiva. v. 1. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

Published

11-04-2022

How to Cite

ARAÚJO DE ALVARENGA, T. APRENDIZAGEM HISTÓRICA NA INFÂNCIA:: imaginação e saber histórico no espaço escolar do Núcleo de Educação Infantil (1988-2006) . Espacialidades Journal, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 52–74, 2022. DOI: 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26282. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26282. Acesso em: 22 dec. 2024.