A IMPORTÂNCIA DA CULTURA MATERIAL E HISTÓRICA COMO MÉTODO DE ENSINO-APRENDIZAGEM EM CAICÓ-RN

Authors

  • Allyson Iquesac de Brito UFRN
  • Eduardo Permínio Leite UFRN, Ceres

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26334

Keywords:

Caicó-RN; Cultura Material; História; Educação; PIBID.

Abstract

This article arose from an intervention carried out in the 1st year of high school classes at the José Augusto Educational Center (CEJA), located in Caicó-RN, by the PIBID - History program, addressing the issue of the emergence of the aforementioned country town. The intention was to enable students to reflect on the importance of historical points in the city, such as: O Poço de Sant'Ana;  the Stone House;  the Church of Rosário;  and the Itans Dam. Through the field class, as a methodology, students had the opportunity to work on the concept of memory as a mythical, architectural narrative space; with the syncretism of Catholic and Afro-Brazilian religious practices and, finally, a landscape memory.  Through theoretical foundation, Heritage Education reveals its importance for the intellectual development of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRITES, Olga; PEREIRA, Mirna B. Oficina de História: Ensino, Memória e Patrimônio Histórico. Projeto História (Online), v. 40, p. 333-356, 2010.

DE BARROS, Carlos Henrique Farias. Ensino de História, memória e história local. Criar Educação, v. 2, n. 2, 2013.

FERNANDES, C. A. Discurso e sujeito em Michel Foucault. São Paulo: Intermeios, 2012.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2006.

GONÇALVES, C. C.; ZARBATO, J. A. M. PATRIMÔNIO CULTURAL, HISTÓRIA E MEMÓRIA: ABORDAGENS PARA O ENSINO DE HISTÓRIA. In: VII Congresso Internacional de História, XXXV Encuentro de Geohistoria Regional e XX Semana de História, 2015, Maringá-PR. Anais 2015, 2015.

MACÊDO, Muirakytan K. de Macêdo. Educação pela cidade – aprendendo com o patrimônio e a memória urbana. In: VIANA, Hélder do Nascimento; ROCHA, Raimundo Nonato Araújo da e ARRAIS, Raimundo Pereira Alencar (Org.). Cidade e Diversidade: itinerários para a produção de materiais didáticos em História. Natal: EDUFRN, 2012.

MACÊDO, Muirakytan K. de; COSTA, Artur Rodrigues da. (org.). Caicó vai pintar por aí. Caicó: Edição dos autores, 2013.

PACHECO, Ricardo de Aguiar. O ensino de história com base na Educação Patrimonial e no Estudo do Meio. Cadernos do CEOM (Unochapecó), v. 31, p. 145-155, 2009.

Published

14-04-2022

How to Cite

DE BRITO, A. I.; LEITE, E. P. A IMPORTÂNCIA DA CULTURA MATERIAL E HISTÓRICA COMO MÉTODO DE ENSINO-APRENDIZAGEM EM CAICÓ-RN. Espacialidades Journal, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 224–233, 2022. DOI: 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26334. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26334. Acesso em: 22 dec. 2024.