APRENDER NA CIDADE:

entre o dédalo e o labirinto

Authors

  • Carina Martins Costa UERJ
  • Thaísa de Queiroz Muniz UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26551

Keywords:

Territory; city; historical schooling; Rio de Janeiro;

Abstract

ABSTRACT

The intention of this article is to present a reflection concerning the learning of History in the city, as of metaphors of the maze and the labyrinth, inspired upon the reflection of ethnographer Tim Ingold (2015). In dialog with the idea of a pedagogy of the pedestrian reasoning from the city of Rio de Janeiro (RJ), with the demonstration of fondness, languages, and senses, we will present capabilities and challenges of education in the city. The concepts of historical imagination and schooling will be the focus of most attention. Finally, we will glimmer the impacts of the pandemic in the use of the city and the challenges that are yet to come.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thaísa de Queiroz Muniz, UNIRIO

Formada em História (UERJ) e mestre profissional em Ensino de História (UERJ). Graduanda em Artes Cênicas (UNIRIO). Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/0171934627640134

References

ALVES, Rubem. Educação dos sentidos e mais...Campinas: Verus, 2005.

BENJAMIN, W. Obras Escolhidas II. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

HESSE, Herman. Viagem ao Oriente. Rio de Janeiro: Record, 1959.

INGOLD, Tim. O dédalo e o labirinto: caminhar, imaginar e educar a atenção. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 21, n. 44, p. 21-36, jul./dez. 2015.

LA TAILLE, Yves de. Formação Ética: Do Tédio ao Respeito de Si. Porto Alegre, Artmed, 2009.

MENESES, Ulpiano. Fontes visuais, cultura visual, História visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, vol. 23, nº 45, 2003.

MUNIZ, Thaísa de Queiroz. Âncoras da memória: um percurso sobre os “Rios” das crônicas de Lima Barreto. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História), Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2020.

SIMAN, Lana Mara de Castro. Memórias sobre a história de uma cidade: a História

como labirinto. Educação em revista. [online]. 2008, n.47, pp.241-270.

Published

14-04-2022

How to Cite

COSTA, C. M.; MUNIZ, T. de Q. . APRENDER NA CIDADE:: entre o dédalo e o labirinto. Espacialidades Journal, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 267–278, 2022. DOI: 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26551. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26551. Acesso em: 22 dec. 2024.