O LAR COMO ESPAÇO DE APRENDER EM TEMPOS DE PANDEMIA

Authors

  • Raquel Magnólia Ferreira Ranzatti Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n1ID28218

Abstract

As of 2019, more precisely on December 31, 2019, the World Health Organization (WHO) has been alerted to several cases of pneumonia in wuhan city, Hubei province, people's republic of China. On March 11, 2020, due to the expansion of COVID-19 disease worldwide rapidly, a pandemic was decreed by who. And consequently there was the need for changes that involved a whole spatial dynamics of movement of people in the world. Some procedures were proposed to control deaths and hospitalizations. Among them the closure of school institutions. School educational spaces had to be re-meant in the home. This article aims to show how Michel Foucault's thinking from the terms Biopolitics and Biopower can contribute reflexively to help think about the two modalities of emergency education both in the remote model, as in the hybrid and understand them as safety devices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVEZ, Lynn. Educação Remota: Entre a Ilusão e a Realidade. Educação: Interfaces científicas. Aracaju.V8. n3.p.348-365.2020.

ALMEIDA, Lucy Hellen Coutinho; CARVALHO, Élvio de; PASINI, Carlos Giovani Delevati. A Educação Híbrida em Tempos de Pandemia: Algumas Considerações. FAPERGS: Observatório Socioeconômico da COVID-19-Universidade de Santa Maria. Santa Maria: 29-06-2020.

ALMEIDA, Joelma; MARTINS, Vivian. Educação em Tempos de Pandemia no Brasil. REDOC. Rio de Janeiro: V.4, n,2,p.216.maio/ago 2020.

BACICH, L., NETO, A. T. & TREVISANI, F.M. (Org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BORBA, Ítalo do Nascimento Oliveira. Biopolíticas e Covid-19: um esforço para entender o Brasil. VOLUNTAS: Revista Internacional de Filosofia. Santa Maria: V.11 e 48,p.1-8, julho de 2020.

BRASIL. Decreto 9.057, de 25/05/2017. Regulamenta o Art. 80 - Lei 9394. Brasília: DOU, 2017.

CARVALHO, Marilia Sá; WERNECK, Guilherme Loureiro. A pandemia de COVID-19 no Brasil: crônica de uma crise sanitária anunciada. Rio de Janeiro: Caderno de Saúde Pública n.36 maio/2020 https://doi.org/10.1590/0102-311X00068820.

CONTI, Davi Maranhão de. Vida e poder – reflexões acerca da pandeia atual. VOLUNTAS: Revista Internacional de Filosofia. Santa Maria: V.11 e 44 ,p.1-8, julho de 2020.

FOUCAULT, Michel. Aula de 17 de março de 1976. In:____________. Em defesa da Sociedade. Tradução: Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, Michel. Aula de 1º de fevereiro de 1978. In:____________. Segurança, território e população. Tradução: Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos: IX Genealogia da ética, Subjetividade e Sexualidade. (Organização e seleção de textos Manoel Barros da Motta). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

JÚLIO, Ossula Abílio; NHAGUAGA, Mércia Armindo Farinha; SUNDE, Rosário Martinho. O Ensino Remoto em Tempos de Pandemia da COVID-19: Desafios e Perspectivas. EPEDUC: Revista Epistemológica e Práxis Educativa. Teresina: V.03, n.03, set/dez.2020.

LIMA, Jânio Robson Rocha. A implementação do Ensino Híbrido no Período Pós-Pandemia. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. São Paulo: V.02, n. 2,fev.2021

GUIMARÃES, Heitor Moreira Lurine. A Pandemia de 2020: Prelúdio de um Neoliberalismo Renovado? VOLUNTAS: Revista Internacional de Filosofia. Santa Maria: V.11 e 38 ,p.1-10, jul.2020.

MORAN, José Manuel. Novos caminhos de ensino a distância. Centro de Educação a Distância, SENAI: Rio de Janeiro, 2012.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, 2020, v.20.

NÓBREGA, Luciano; OLIVEIRA, Francisco Lindoval de. Os desafios da educação remota em tempos de isolamento social. Revista Educação Pública, v. 21, nº 14, 20 de abril de 2021.

SANTOS, E. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. Anais do Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2009, p. 5658-5671.

SOUZA, Elmara Pereira. Educação em Tempos de Pandemia: Desafios e Possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas. V.17, n.30.jul/dez2020.

Published

14-04-2022

How to Cite

RANZATTI, R. M. F. O LAR COMO ESPAÇO DE APRENDER EM TEMPOS DE PANDEMIA . Espacialidades Journal, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 121–134, 2022. DOI: 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID28218. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/28218. Acesso em: 18 sep. 2024.