ECOLOGY OF KNOWLEDGE INTERDISCIPLINARITY TO THINK ABOUT EDUCATION AND ITS DIALOGUES

A INTERDISCIPLINARIDADE PARA PENSAR A EDUCAÇÃO E SEUS DIÁLOGOS

Authors

  • Juliana Janaina Tavares Nóbrega UFABC - doutoranda

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n3ID32405

Keywords:

ecology of knowledge; interdisciplinarity, education.

Abstract

Since modernity, when we talk about science, we are referring to a supposedly true, objective and universal method knowledge, which is increasingly guaranteed by the separation of knowledge for specialists. However, the scientific method, the disciplinary division of knowledge, and its categories that guarantee the validity of a theory are based on a context, a perspective, and, like everything that is a human product, cannot be neutral or universal, nor can it be apolitical. The proposal of an ecology of knowledges reminds us of this plural reality of knowledge and the need to value knowledge that comes from various perspectives and places of speech. School, as a privileged space for production and "reproduction" of knowledge, must be thought and lived in this broad social, scientific, and political space of knowledge. To deny the different elements that make up school education and restrict it to a single perspective is also to deny its reality. Thus, this essay seeks to reflect on this dialogue of a post-abyssal knowledge in research and education in a context of neoliberalism. As bibliographical foundation, authors such as Boaventura de Sousa Santos (2007); Terry Shinn (2008), Ivani Fazenda (1994), Olga Pombo (2006), but also Silvio Gallo (2019), Bernard Charlot (1983) and Libâneo (1984). More than ever, thinking of the school institution, a space for the construction of knowledge, but also of citizenship, as a focus of research and understanding of the relations and ideologies present therein is something fundamental for the maintenance not of a democratic political regime, but of a democratic society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Alexandre de Brito. O pós-colonialismo: por uma nova epistemologia das ciências sociais no Sul. Bilros, Fortaleza, v. 5, n. 8, p. 50-64, jan.- abr. 2017.

ARANHA, Maria Lucia de Arruda. Filosofia da Educação. 2ª edição. São Paulo: Moderna, 2006.

CHARLOT, Bernard. A mistificação Pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. 2ª ed. Rio de janeiro: ZAhat, 1983.

CHAUI, Marilena. Cultura e democracia. Crítica y Emancipación, (1): 53-76, junio 2008.

FAZENDA, Ivani C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 4. ed. Campinas: Papirus, 1994.

GALLO, Sílvio. Subjetividade, Ideologia e Educação. 2ª edição. Campinas: Editora Alínea, 2019.

GUTIÉRREZ, Francisco. Educação como práxis política. Tradução de Antonio Negrino. São Paulo: Summus, 1988.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. 2. ed. Tradução Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. São Paulo: Perspectiva. 1987.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico–social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1984.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 1991.

POMBO, Olga. Práticas Interdisciplinares. In: Sociologias, Porto Alegre, ano 8, nº 15, jan/jun 2006, p. 208-249.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista crítica de ciências sociais, 2007, 78: 3-46.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 11ª ed. São Paulo: Cortez, 1996.

__________________. Escola e Democracia. 12ª edição. Campinas: Autores Associados, 1986. (Coleção polêmicas do nosso tempo).

__________________. Pedagogia Histórico Crítica, primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 1995. (Coleção polêmicas do nosso tempo).

SHINN, Terry. Regimes de produção e difusão de ciência: rumo a uma organização transversal do conhecimento. In: scientiæ Studia, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 11-42, 2008.

SILVEIRA, R. J. T. Hegemonia e educação: contribuição para a crítica do movimento Escola Sem Partido, a partir de Antonio Gramsci. Crítica Educativa (Sorocaba/SP), v. 4, n. 2, p. 124-141, jul./dez.2018.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da Práxis. Tradução de Luiz Fernando Cardoso. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.

Published

28-11-2023

How to Cite

TAVARES NÓBREGA, J. J. ECOLOGY OF KNOWLEDGE INTERDISCIPLINARITY TO THINK ABOUT EDUCATION AND ITS DIALOGUES: A INTERDISCIPLINARIDADE PARA PENSAR A EDUCAÇÃO E SEUS DIÁLOGOS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 23, n. 3, p. EN01, 2023. DOI: 10.21680/1984-3879.2023v23n3ID32405. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/32405. Acesso em: 16 may. 2024.