Educação em Direitos Humanos frente à ascensão de elementos totalitários

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n3ID32660

Keywords:

Educação, Estado. Direitos Fundamentais. Educação., Totalitarismo

Abstract

The present work intends to analyze, from the political-philosophical reflections of Hannah Arendt, the formative dimensions of education in human rights in the face of the rise of totalitarian elements, arising from the crisis of the modern world, represented to a large extent by the misfortune bequeathed by the totalitarian regimes that occurred in the 20th century. Subsequently, an attempt is made to emerge, according to Arendt's perspective, another foundation of education in human rights, beyond the normative framework, with the task of understanding it as a new perspective, assuring that the binding promise of the protection of human dignity resides in everyone's responsibility for the common world, based on human plurality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, Odílio Alves. Filosofia e política no Pensamento de Hannah Arendt. Fortaleza: EUFC, 2001.

ALMEIDA, Vanessa Sievers. A distinção entre conhecer e pensar em Hannah Arendt e sua relevância para a educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 853-865, set./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/8MLXMfjFtmKLyrwSTcPBwJB/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 10 jan. de 2021.

ANISTIA internacional informe 2016/17 o estado dos direitos humanos no mundo. 2018. Disponível em: https://anistia.org.br/wp-content/uploads/2017/02/AIR2017_ONLINE-v.3.pdf. Acesso em: 21 de abr. de 2021.

ARENDT, Hannah. A condição humana. Tradução: Roberto Raposo. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

ARENDT, Hannah. A dignidade da política: ensaios e conferências. Tradução: Antonio Abranches. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1993.

ARENDT, Hannah. A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar. Tradução: Antonio Abranches. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1981

ARENDT, Hannah. As origens do totalitarismo: antissemitismo, imperialismo, totalitarismo. Tradução: Roberto Raposo. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

ARENDT, Hannah. Compreender: formação, exílio e totalitarismo. Org. Jerome Kohn. Tradução: Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das letras; Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

ARENDT, Hannah. Culpa organizada y responsabilidad universal, in Ensayos sobre la comprensión, Madrid: Ed. Caparrós, 2005.

ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. Tradução: José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

ARENDT, Hannah. Entre o Passado e o Futuro. Tradução: Mauro W. Barbosa. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.

ARENDT, Hannah. Homens em tempos sombrios. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

ARENDT, Hannah. Responsabilidade e julgamento. Tradução: Rosaura Eichenberg. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

ARENDT, Hannah. Sobre a violência. Tradução: André Duarte. Rio de janeiro: Relume Dumará, 1994.

ARENDT, Hannah. “Sobre Hannah Arendt”. In: Revista Inquietude. Tradução: Adriano Correia. Goiânia: v. 1, n. 2, 2010, p. 122-163. 2o Semestre.

ARENDT, Hannah. Contemporary Issues. The Hannah Arendt Papers at the Library of Congress. Courses, University of California, Berkeley, Calif, undergraduate seminar,1955 (Series: Subject File, 1949-1975, n.d.). Tradução: Adriano Correia. Goiânia: Companhia das Letras, 2012.

BARTOLETTI, Susan Campbell. A juventude hitlerista: a história dos meninos e meninas nazistas e a dos que resistiram. Tradução de Beatriz Horta. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2006.

HITLER, Adolf. Minha luta: Mein Kampf. São Paulo: Editora Moraes, 1983.

PINE, Lisa. Education in Nazi Germany. Oxford: Berg, 2010.

SCHOLTZ, H., Ausleseschulen. Internatsschulen als Herrschaftsmittel des Führerstaates (Göttingen, 1973).

Published

28-11-2023

How to Cite

BATISTA FARIAS, A. S.; NOVAES THOMAZ DE MENEZES, A. B. Educação em Direitos Humanos frente à ascensão de elementos totalitários. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 23, n. 3, p. DS03, 2023. DOI: 10.21680/1984-3879.2023v23n3ID32660. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/32660. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Filosofia da Educação e Modernidade