AFRICANIZAR O CURRÍCULO DO ENSINO MÉDIO

DISCUSSÕES FILOSÓFICAS SOBRE RACISMO, COLONIALISMO E OPRESSÃO ECONÔMICA

Authors

  • Cristina Amaro Viana UFAL

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n2ID32842

Keywords:

ensino de filosofia, lei 10.639/03, racismo, colonialismo, opressão econômica

Abstract

This paper deals with an urgent and current issue regarding initial and continuing teacher training, namely, compliance with Law 10.639/03, particularly with regard to the discipline of Philosophy in High School. Our aim is to present some possibilities of inserting contents of Afro-Brazilian and African History and Culture in the High School curricula, fulfilling a genuine vocation of Philosophy itself, wich aims to analize and review parameters of ethical behavior, social and political life, and also the human being’s ontological reality. Thus, based on the main writings of Afro-diasporic and Brazilian philosophers, such as Aimé Césaire (1913-2008), Kwame Nkrumah (1909-1972), Achille Mbembe (1957- ) and Silvio Almeida (1976- ), we propose three discussions to work on the topic of racism in Philosophy classes in High School: (a) Colonialism; (b) Racial and Economic Oppression; (c) Racial logic and structural racism. Finally, we will end up with an optimistic and assertive proposal so that Philosophy teachers can comply with Law 10.639/03, even though we recognize that many university courses for the formation of Philosophy teachers in Brazil are still far from offering opportunities for a more effective encounter with African and Afro-diasporic Philosophy and Culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Editora Jandaíra, 2020.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em 11 Mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. Nº 9394/1996.

CERQUEIRA, Daniel [et. al.]. Atlas da violência 2021. São Paulo: Fórum Brasileiro de Segurança Pública, 2021. Disponível em https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/arquivos/artigos/1375-atlasdaviolencia2021completo.pdf. Acesso em 26 Out. 2021.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Trad. Noêmia de Sousa. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1978.

GEORGES, Rafael. A distância que nos une: Um retrato das desigualdades brasileiras. Relatório da OXFAM Brasil. Brief Comunicação, 2017. Disponível em https://www.oxfam.org.br/um-retrato-das-desigualdades-brasileiras/a-distancia-que-nos-une/. Acesso em 24 Out. 2021.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Trad. Marta Lança. Lisboa: Antígona Ed., 2014.

NKRUMAH, Kwame. Luta de classes em África. 2. ed. São Paulo: Edições Nova Cultura, 2018.

NOGUERA, Renato. Ensino de filosofia e a lei 10.639/03. Rio de Janeiro: Editora Pallas, 2014.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

Published

18-10-2024

How to Cite

AMARO VIANA, C. AFRICANIZAR O CURRÍCULO DO ENSINO MÉDIO: DISCUSSÕES FILOSÓFICAS SOBRE RACISMO, COLONIALISMO E OPRESSÃO ECONÔMICA. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 24, n. 2, p. FA06, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n2ID32842. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/32842. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê Filosofias Africanas: Vozes plurais e contracoloniais