Em defesa da vida

currículo e biopolítica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID33733

Keywords:

biopolitica, curriculo, focault

Abstract

Michael Foucault in the works In Defense of Society (2010) and Security, Territory, Population (2008) develops understandings about the meaning of sovereign power and biopower, producing a biopolitics. This condition leads us to think about the curriculum in the teaching of Natural Sciences and its Technologies (CNTs), through the Formative Itinerário (IF) health, proposed in the Referencial Curricular Gaúcho do Ensino Médio (RCGEM), in the control and regulation over the life of the working student. That is, it is the presence of power providing the student's way of life through disciplining, which causes the student to think about knowledge. This ordering is called by Foucault as biopolitics that aims at regulating the mass of bodies, called population. Although Foucault does not intend the concept of archive, composed of statements, as a methodological means, we will understand it as a theoretical-methodological tool for the constitution of the knowledge under study. In this sense, the school and the curriculum in the teaching of CNTs need to make room for further discussions of existing regulations for the preservation of the working student's life. So saying, the curriculum is in constant production and conception, highlighting the statements that form the discourses in relation to the theme life at work in the students education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Deniz Alcione Nicolay, UFFS - Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutor em Educação

Professor da Universidade Federal da Fronteira Sul.

References

BERTOLINI, J. O conceito de biopoder em Foucault: Apontamentos bibliográficos. Revista Interdisciplinas de Filosofia e Educação - Saberes, Natal, v. 18, n. 3, p. 86-100, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/15937. Acesso em: 09 out. 2021.

CARVALHO, J. M; SILVA, S. K. da. A base nacional comum curricular e a produção biopolítica da educação como formação de “capital humano”. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 2, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/27679/23024. Acesso em: 16 mar. 2022.

CERVI, G. M; GERMANO, A. P. Currículo, saúde e escola: tecnologia biopolíticas no livro didático de ciências. Revista Contrapontos – Eletrônica, Itajaí, v. 15, n. 1, 2015. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1984-71142015000100093&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 17 out. 2021.

CERVI, G. M; SANTOS, A. P. A reforma do ensino médio brasileiro como estratégia biopolítica de governo. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 12, n. 1, p. 181-193, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38748#:~:text=A%20reforma%20do%20ensino%20m%C3%A9dio%20brasileiro%20visa%20alinhar%20o%20curr%C3%ADculo,Palavras%2Dchave%3A%20Biopol%C3%ADtica. Acesso em: 17 mar. 2022.

FURTADO, R. N; CAMILO, J. A. O. O conceito de biopoder no pensamento de Michael Foucault. Revista Subjetividades, Fortaleza, v. 16, n. 3, p. 34-44, 2016. Disponível em: https://periodicos.unifor.br/rmes/article/view/4800/pdf. Acesso em: 10 out. 2021.

FOUCAULT, M. Arqueologia do conhecimento. Paris: Gallimard, 1996.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fonte, 2010.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008a.

FOUCAULT, M. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Editora Martins Fonte, 2008b.

GOMES, R. M. M. A arqueologia do saber: uma proposta metodológica para a análise do discurso em história. Interfaces Científicas, Humanas e Sociais, Aracaju, v. 6, n. 3, p. 19-26, 2018. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/humanas/article/view/3181. Acesso em: 09 mar. 2022.

RIGO, N. M. Outras pedagogias, outras subjetividades: do dispositivo da inclusão escolar, um enunciado sobre as diferenças. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.

RIO GRANDE DO SUL. Referencial Curricular Gaúcho Novo Ensino Médio. Versão de consulta pública do site do Referencial Gaúcho. Disponível em: http://curriculo.educacao.rs.gov.br/BaseCurricular. Acesso em: 08 jan. 2022.

RIO GRANDE DO SUL. Resolução CEEd nº 361, de 20 de outubro de 2021. Institui o Referencial Curricular Gaúcho para o Ensino Médio – RCGEM, etapa final da educação básica e suas modalidades, como referência obrigatória para elaboração dos currículos das instituições integrantes dos Sistemas Estadual e Municipais de Ensino do Rio Grande do Sul, nos termos do Parecer CEEd nº 003/2021. Disponível em: https://www.ceed.rs.gov.br/upload/arquivos/202110/21100842-resolucao-rcgem-0361-2021.pdf. Acesso em: 12 set. 2022.

SILVA, T. T da. Documentos de Identidade: Uma Introdução às Teorias de Currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2005.

SANTOS, A. I. dos; CERVI, G. M. Diferença em tempos de biopolítica: O currículo como máquina abstrata de rostidades. In: II ENCONTRO DAS LICENCIATURAS DA REGIÃO SUL - Práticas de iniciação à docência na região sul, 2017, Sâo Leopoldo. Resumos [...]. Disponível em: http://repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/8037/6655-9623-1-DR.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 16 mar. 2022.

SANTOS, P. R. A concepção de poder em Michel Foucault. Especiaria - Cadernos de Ciências Humanas, v. 16, n. 28, p. 261-280, 2016. Disponível em: https://periodicos.uesc.br/index.php/especiaria/issue/view/117. Acesso em: 02 jul. 2022.

SIMIONI, R. L. Arquivo, história e memória: possibilidades de diálogo entre Luhmann e Foucault. Lua nova, São Paulo, v. 97, p. 173-190, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/dCjTfQ3FCL5tDGXb9TW8NPn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 09 set. 2022.

SOUZA, N. S. S; SANTANA, V. S; OLIVEIRA, P. R. A; BRANCO, A. B. Doenças do trabalho e benefícios previdenciários relacionados à saúde, Bahia, 2000. Revista de Saúde Pública, v. 42, n. 4, p. 630-638, 2008. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/rsp/2008.v42n4/630-638/pt. Acesso em: 14 set. 2022.

VEIGA-NETO, A. A arte de viver e educação escolar: caminhos, conexões, impasses. In: PAGNI, Pedro Ângelo; BUENO, Sinésio Ferraz; GELAMO, Rodrigo Pelloso (org.). Biopolítica, arte de viver e educação. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 195-214.

Published

26-03-2024

How to Cite

PEDROLO, R.; NICOLAY, D. A. Em defesa da vida: currículo e biopolítica. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 24, n. 1, p. AR09, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n1ID33733. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/33733. Acesso em: 22 jul. 2024.