EXPERIENCE REPORT IN TEACHING PRAXIS IN SCHOOL GEOGRAPHY TEACHING

EXPERIENCE REPORT IN TEACHING PRAXIS IN SCHOOL GEOGRAPHY TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35033

Keywords:

teaching praxis; geography teaching; São José do Seridó - RN.

Abstract

This experience report type article describes aspects of teaching praxis in Geography’s teaching at Raul de Medeiros Dantas Municipal Elementary and Secondary School in São José do Seridó - RN. The experience took place during the school year of 2018, in 6th grade class number III. This class, made up of students who were repeating and out of range, also received transferred students from other educational institutions. Therefore, the indiscipline and lack of interest of this group of students ended up characterizing the group as a “problem class”. In the search for solutions, in cooperation with the school's pedagogical team, it was possible, through the themes present in school geography, to create didactic-pedagogical strategies to gradually stimulate the participation of these students in the activities. In the classroom we use strategies such as internet research, interpretation of texts, music, videos and images, word searches, making posters and models. We participate in school events and conduct field classes inside and outside the town. The evaluation took place through bimonthly written tests, weekly activities and participation in events. We consider the commitment and punctuality in the delivery of activities. Working with the 6th grade III was a unique and enriching experience for students, teachers and teaching staff. Considering the weaknesses and strengths of the target audience, our objective was to offer students the possibility of knowledge and recognition of the place of individual and collective experiences. In the end, the results were surprisingly positive. As a theoretical contribution we quote: Carlos (2007), Cavalcanti (2015), Demo (2002), Dozena (2008) and Kaercher (1996).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

JOÃO EDUARDO AZEVEDO DA COSTA, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRAND DO NORTE

Possui graduação em Geografia (licenciatura) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN - CERES em (2017). Atuou como professor temporário no ano de (2018) na Escola Municipal Raul de Medeiros Dantas - EMRMD. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Geografia - GEOPROF - CERES - UFRN. Atua como professor colaborador voluntário na Secretaria Municipal de Educação de São José do Seridó - RN.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Terceira versão. Brasília: MEC, 2017. p. 319-320. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/imagens/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 20 jan. de 2018.

CARLOS, A. F. A.. O lugar no/do mundo. São Paulo: Labur edições, 2007.

CAVALCANTI, L. S.. Bases teórico-metodológicas da Geografia: uma referência para a formação e a prática de ensino. In: CAVALCANTI, L. S. (Org.). Formação de professores e práticas em Geografia. Goiânia: Editora Vieira, 2006. p. 27 – 49.

CAVALCANTI, L. S. O Ensino de Geografia na Escola. Campinas: Papirus, 2015.

CLAVAL, P. Epistemologia da Geografia. 2 ed. Florianópolis: UFSC, 2014.

CONTI, J. B. Contos de Campo. In: VENTURI, A. B. (Org). Geografia: práticas de campo, laboratório e sala de aula. São Paulo: Sarandi, 2011. p. 519 – 528.

DEMO, P. O Desafio de Educar pela Pesquisa na Educação Básica. In: Educar Pela Pesquisa. 5 ed. Campinas: Autores Associados, 2012. p. 5 – 53. (Coleção Educação Conteporânea).

DOZENA, A. Uma breve análise sobre a postura dos alunos em sala de aula: pontos de vista sobre a indisciplina. Geografia – v. 17, n. 2, jul./dez. 2008 – Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Geociências. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/geografia. Acesso em 27 fev. 2018.

ESCOLA MUNICIPAL RAUL DE MEDEIROS DANTAS – EMRMD. Projeto Político Pedagógico. São José do Seridó: EMRMD, 2016. p. 01-26. (Mimeo)

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 53 ed. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz e Terra, 2016.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Censo Demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/rn/sao-jose-do-serido.html. Acesso em 23 fev. 2018.

KAERCHER, N. A.. A Geografia é nosso dia-a-dia. Boletim Gaúcho de Geografia, Porto Alegre, 21: 109 – 116, ago. 1996. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/bgg/article/view/38639/26361. Acesso em 15 maio 2018.

LUCCI, E. A.; BRANCO, A. L. Geografia Homem & Espaço, 6º ano Ensino Fundamental. 26 ed. São Paulo: Saraiva, 2015.

MORAIS, I. R. D.; GARCIA, T. C. M. MORAIS; GARCIA; SANTOS SOBRINHO, D. M. (Org.). Educação Geográfica: Ensino e Práticas. Natal: EDUFRN, 2014.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H.. Para ensinar e aprender Geografia. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.

SANTOS, M. A Natureza do Espaço. 4 ed. 8 reimpressão. São Paulo: EdUSP, 2014.

Published

15-03-2024

How to Cite

COSTA, J. E. A. D. EXPERIENCE REPORT IN TEACHING PRAXIS IN SCHOOL GEOGRAPHY TEACHING: EXPERIENCE REPORT IN TEACHING PRAXIS IN SCHOOL GEOGRAPHY TEACHING. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 24, n. 1, p. EE06, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35033. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/35033. Acesso em: 22 jul. 2024.