ELEMENTOS DA COMPLEXIDADE NA PRÁTICA DOCENTE DE LÍNGUA PORTUGUESA DO INTERIOR CEARENSE A PARTIR DA PANDEMIA DO COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID36851

Keywords:

complexity, remote teaching, portuguese language teaching

Abstract

The paradigm of complexity or emerging paradigm, represents, at the same time, a global tendency, especially in the history of sciences, to take any and all human knowledge in its systemic and multiple character, since the fragmentation of knowledge does not always manage to contemplate important aspects in the analysis of a phenomenon. During the COVID-19 pandemic, the world went through a period of chaos, with teaching, in its various forms, being one of the main areas impacted by this historic moment. Based on the teaching experience in the interior of the State of Ceará, this article aims to investigate the presence of elements of the Complex Paradigm in Portuguese language teaching starting from the remote emergency period of 2020/2021, considering the perspectives of Portuguese teaching teachers highschool of the 17th Regional Coordination for Education Development of the State of Ceará (CREDE 17), in the interior of Ceará, about his teaching practice. To this end, it dialogues with studies on the Complexity Paradigm (Morin, 2015), Education (Morin, 2011; 2021) and Systemic Thinking (Vasconcellos, 2002). The methodological procedure adopted is the case study. The corpus is made up of interviews with six teachers from municipalities that make up CREDE 17. As a result, it is clear, especially since the pandemic period, that the collaborating teachers made use of various elements of Complexity in their teaching practice, which is seen as a system of multiple nature, involving the subjectivity of the subjects, in addition to the assumption of an open stance, with recursive, autonomous, strategic, contextualized actions, assuming unpredictability and disorder.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joice Élida Alves Gonçalves, Secretaria de Educação do Estado do Ceará - SEDUC-CE

Doutoranda em Linguagem e Ensino (Universidade Federal de Campina Grande - UFCG). Mestra em Letras (UFCG). Professora efetiva de Língua Inglesa da rede estadual do Ceará - SEDUC e da rede municipal de Umari - CE. 

 

Edmilson Luiz Rafael, Universidade Federal de Campina Grande

Doutor em Linguística Aplicada (UNICAMP). Professor Titular de Língua Portuguesa e Linguística da Unidade Acadêmica de Letras e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino – UFCG.

References

ANTUNES, I. Aula de português: Encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

CRESWELL, J. W. Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2 ed.). Thousand Oaks, London: Sage, 2007.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O Planejamento da Pesquisa Qualitativa: Teorias e Abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FREIRE, M. M.; LEFFA, V. A auto-ecoheteroformação tecnológica. In: MOITA LOPES, L.P. Linguística aplicada na modernidade recente: Festschrit para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HISTÓRICO DAS 21 CREDES DO CEARÁ. CREDE 16. Disponível em: https://www.crede16.seduc.ce.gov.br/institucional/historico/. Acesso em 24 jul. 2023.

JUNIOR, V. G. P.; JUNIOR, A.P.; E. ILARIO. Auto-organização, complexidade e formação da consciência bioética. Revista bioethikos. Centro Universitário São Camilo - 2014;8(1):75-79. Disponível em: https://saocamilo-sp.br/assets/artigo/bioethikos/155560/a6.pdf. Acesso em 08 jan. 2023.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2015.

MARQUES, H.G.; MOURA, I.G.L.; GRIGORIO, M.I.S.; LIMA, V.S.; NETO, J.A.G. O papel do professor e do aluno no ensino híbrido na perspectiva da sala de aula invertida. Revista educação & ensino, Fortaleza, v. 6, n. 1, jan./jun. 2022. p. 75-102. Disponível em: https://periodicos.uniateneu.edu.br/index.php/revista-educacao-e-ensino/article/view/346 . Acesso em 03 maio 2024.

MENDONÇA, Márcia; ANDREATTA, Elaine; SCHLUDE, Victor. Apresentação. In: MENDONÇA, Márcia; ANDREATTA, Elaine; SCHLUDE, Victor (org.). Docência pandêmica: práticas de professores de língua(s) no ensino emergencial remoto. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 08-18.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2011.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 27ª edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2021.

ROJO, Rojane. Escola conectada: os multiletramentos e as TICS. São Paulo: Parábola, 2013.

TÁVORA, A. D. F. Teorias do Caos e Sistemas Adaptativos Complexos em Linguística Aplicada: o Fluxo de Produção de Conhecimento a Partir das Condições iniciais Inauguradas por Vera Menezes de Oliveira e Paiva. Relatório de Estágio pós doutoral. POSLIN – UFMG. 2022. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1QUEQCkoVXiXJySbVk-9HQE07uX3ke7oj/view. acesso em 18 set. 2023.

VASCONCELLOS, M.J.E. de. Pensamento sistêmico: o novo paradigma da ciência. Campinas: Papirus, 2002.

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. 3 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

24-08-2024

How to Cite

ALVES GONÇALVES, J. Élida; LUIZ RAFAEL, E. ELEMENTOS DA COMPLEXIDADE NA PRÁTICA DOCENTE DE LÍNGUA PORTUGUESA DO INTERIOR CEARENSE A PARTIR DA PANDEMIA DO COVID-19. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 24, n. 1, p. EE10, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n1ID36851. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/36851. Acesso em: 21 nov. 2024.