Dividend policy and value creation: a study in the Brazilian market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2019v11n1ID15509

Keywords:

Dividend policy. Value creation. Panel data

Abstract

Purpose: The objective of the study was to test the relationship between the dividend policy, represented by the payout, dividend yield and dividend payable indicators, and the creation or destruction of shareholder value, represented in this case by the Economic Value Added indicator (EVA).

 

Methodology: This is a theoretical-empirical research, in which it was sought through the collection of information, calculation of variables and econometric tests to reach the proposed objective. The sample consisted of 223 public companies listed on BM&FBovespa. Data were collected from these companies in the period from 1/1/1998 to 12/31/2016, which were analyzed using Stata software using panel data.

Results: In general, the results showed that companies that retain a greater share of the profit create more value for the shareholders, since they minimize the cost in relation to the search for other external sources of financing. They also showed that most of the analyzed companies were not efficient in creating value in the analyzed period, thus revalidating the hypotheses discussed in previous studies.

Contributions of the Study: The work is relevant, as it relates one of the most important decisions in the business context, which is the distribution of dividends, with one of the most widespread value creation verification metrics, EVA. In addition, it contributes to the deepening of studies on dividend policy and EVA, which, even separately, are an important topic for corporate finance. Finally, the study allowed to verify the creation or destruction of value during a long period of time: from 1998 to 2016.

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Author Biographies

José Erasmo Silva, Universidade Metodista de Piracicaba

Doutorando em Administração pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP), Mestre em Administração pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP), graduado em administração pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP), tem formação em Professional e Self Coach, Leader Coach, Analista 360º e analista comportamental pelo Instituto Brasileiro de Coaching e atua como empresário no setor de serviços desde 2008

Levi Morgan Morgan, Professor do Instituto Adventista de Ensino - UNASP

Doutorando e Mestre Administração pelo Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Metodista de Piracicaba.

Professor do Instituto Adventista de Ensino - UNASP

Programa de Pós-Graduação em Administração - Bloco 07 - Campus Taquaral

Rodovia do Açúcar, km 156, nº 7000

Caixa Postal 68

13423-170 - Piracicaba – SP

Lattes: http://lattes.cnpq.br/9193242758682981

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9483-6420

Telefone: (19) 31241659

Maria José de Camargo Machado Machado, Professora na Universidade Metodista de Piracicaba e coordenadora do curso de MBA em Finanças e Controladoria. Professora dos cursos de MBA - PECEGE - ESALQ/USP e da Fundação Instituto de Pesquisas Contábeis, Atuariais e Financeiras – FIPECAFI

Professora na Universidade Metodista de Piracicaba e coordenadora do curso de MBA em Finanças e Controladoria. Professora dos cursos de MBA - PECEGE - ESALQ/USP e da Fundação Instituto de Pesquisas Contábeis, Atuariais e Financeiras – FIPECAFI

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Lattes: http://lattes.cnpq.br/2255646543082114

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8323-5934

Telefone: (19) 31241659

Maria Imaculada de Lima Montebelo Montebelo, Professora da Universidade Metodista de Piracicaba. Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP

Professora da Universidade Metodista de Piracicaba.

Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP

Programa de Pós-Graduação em Administração - Bloco 07 - Campus Taquaral

Rodovia do Açúcar, km 156, nº 7000

Caixa Postal 68

13423-170 - Piracicaba – SP

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7631205843933802

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8785-5911

Telefone: (19) 31241659

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Published

20-11-2018

How to Cite

SILVA, J. E.; MORGAN, L. M.; MACHADO, M. J. de C. M.; MONTEBELO, M. I. de L. M. Dividend policy and value creation: a study in the Brazilian market. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 77–97, 2018. DOI: 10.21680/2176-9036.2019v11n1ID15509. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/15509. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Section 1: Accounting Applied to the Business Sector (S1)