Lutheran Musical Poetics between the 16th and 18th Centuries

Authors

Keywords:

Musical Poetics, Protestant Reformation, Early Music

Abstract

The Protestant Reformation led by Martin Luther in the 16th century created the conditions for the creative processes of music to be systematized and disseminated under the epithet musical poetics. The knowledge of these creative processes made it possible, on the one hand, to consolidate the musical practices of the new religious orientation, and, on the other hand, to interpret the disseminated music, understand its text and, with that, exercise faith. In order to meet the demand for this knowledge, many Lutheran musicians, between the 16th and 18th centuries, dedicated themselves to writing musical poetics, which were used as teaching material in Latin schools. Among these musicians, I highlight four from different historical moments to illustrate how they unite in this tradition and become particularized, namely, Joachim Burmeister, Christoph Bernhard, Johann Mattheson and Heinrich Christoph Koch. From the definition that each one formulates for musical poetics, we can glimpse values, techniques and principles that guided the production and interpretation of the most diverse repertoires produced in this period. Despite the historical value of these poetics, only recently have they been studied and used again for the study and interpretation of the repertoire to which they refer. In this article, from a hermeneutic perspective, we propose to discuss the relevance of these musical poetics and how they can help in understanding this repertoire in its original context and its possibilities in our present time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cassiano Barros, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

É bacharel (2001 - Música - Regência e Cravo), mestre (2006) e doutor (2011) em Música pela Universidade Estadual de Campinas – Unicamp. Tem experiência na docência no ensino superior, na formação de músicos e professores de música. Dedica-se principalmente ao ensino e à pesquisa, com ênfase nas áreas da Musicologia, História da Teoria Musical (poéticas antigas e retórica musical), Regência e Educação Musical. Realizou estágio pós-doutoral na Universidade de São Paulo - USP e na Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, nesta última com apoio da CAPES. É autor do livro Uma chave para a música do século XVIII, publicado pela Editora Appris em 2019, e organizador do livro Teorias, Poéticas e Práticas da Música Antiga, publicado pela Editora CRV em 2021. É professor da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN.

References

ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco. Madrid: Alianza Editorial, 2005.

BARROS, Cassiano de Almeida. A orientação retorica no processo de composição do classicismo observada a partir do tratado Versuch einer anleitung zur composition (1782-1793) de H. C. Koch. 2006. 119 p. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2006.365037. Acesso em: 13 jul. 2025.

BARROS, Cassiano de Almeida. As categorias estilísticas de Christoph Bernhard para a produção musical seiscentista. In: BARROS, C. et al. Teorias, Poéticas e Práticas da Música Antiga. Curitiba: CRV, 2021.

BARTEL, Dietrich. Musica Poetica: musical-rhetorical figures in German Baroque music. Lincoln and London: University of Nebraska Press, 1993.

BURMEISTER, Joachim. Musical Poetics. New Haven & London: Yale University Press, 1993.

BUTT, John. Music Education and the Art of Performance in the German Baroque. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

FABER, Heinrich. Ad musicam practicam introductio, non modo praecepta, sed exempla quoque ad usum puerorum accomodata, quam breuissime continens. Nuremberg: In Officina Johannis Montani et Ulrici Neuber. 1550. Disponível em: https://digital.staatsbibliothek-berlin.de/werkansicht?PPN=PPN82044538X&PHYSID=PHYS_0200. Acesso em: 13 jul. 2025.

FORGÁCS, Robert. Gallus Dressler’s Praecepta muscae poeticae. Urbana e Chicago: University of Illinois, 2007.

KOCH, Heinrich C. Versuch einer Anleitung zur Composition. Leipzig: bey Adam Friedrich Böhme, 1787.

KOCH, Heinrich C. Musikalisches Lexikon, welches die theoretische und praktische Tonkunst, encyclopädisch bearbeitet, alle alten und neuen Kunstwörten erklärt, und die alten und neuen Instrumente beschrieben, enthält. Kassel: Bärenreiter Verlag, 2001.

LISTENIUS, Nicolaus. Musica Nicolai Listenii ab authore denuo recognita multisque novis regulis et exemplis adaucta. Nuremberg: Petreius, 1541. Disponível em:

https://imslp.org/wiki/Musica_(Listenius%2C_Nicolaus). Acesso em: 13 jul. 2025.

LUCAS, Mônica. Emulação de retóricas clássicas em preceptivas da música poética. Opus, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 71-94, 2014.

LUTERO, Martinho. À nobreza cristã da nação alemã acerca da reforma do estamento cristão. In: Lutero, Martinho. Martinho Lutero: uma coletânea de escritos. São Paulo: Vida Nova, 2017a. p. 79-92.

LUTERO, Martim. Da autoridade secular. São Leopoldo, RS: Sinodal, 2017b.

LUTERO, Martinho. Aos Conselhos de Todas as Cidades da Alemanha para que criem e mantenham escolas cristãs. In: LUTERO, Martinho. Obras selecionadas, volume 5. São Leopoldo: Sinodal, 1995. p. 302-325.

LUTERO, Martinho. Preface to Georg Rhau’s Symphoniae Iucundae. In: LEHMANN, Helmut. Luther’s Works, volume 53: Liturgy and Hymns. Philadelphia: Fortress Press, 1979.

MATTHESON, J. Der vollkommene Capellmeister. Kassel und Basel: Bärenreiter Verlag, 1954.

PEREIRA, Aires Manuel R. dos Reis. A Mousiké: das origens ao drama de Eurípedes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

SKINNER, Quentin. As fundações do pensamento político moderno. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

WALTHER, Johann Gottfried. Musicaliches Lexicon. Weimar: zu finden hieselbt bey dem Verfasser, 1732. Disponível em: https://archive.org/details/JohannGottfriedWalther-MusicalischesLexiconOderMusicalischeBibliothec. Acesso em: 13 jul. 2025.

Published

23-07-2025

How to Cite

BARROS, Cassiano. Lutheran Musical Poetics between the 16th and 18th Centuries. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 3, p. 1–20, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/38789. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Música e Retórica no Antigo Regime