Decorum in 18th Century Music

Authors

Keywords:

Decorum, Rhetoric, Comic., 18th Century Music

Abstract

This article explores the concept of Decorum in texts from Antiquity and its humanist emulations, discussing its meaning within the realms of morality and rhetorical technique. The study focuses on the application of this concept in musical preceptive writings, particularly in Johann Mattheson’s treatise The Perfect Master-of-Chapel [Der vollkommene Capellmeister, 1739]. Based on Mattheson, we examine decorum in the context of musical genres and styles as well as in the domain of melodic invention, presenting the possibilities of “natural” decorum, in which there is a harmonious correspondence among the elements of the discourse, and “ridiculous” decorum, in which the lack of adequacy serves to represent vice and educate through contrast.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mônica Lucas, Universidade de São Paulo (USP)

Doutora em Música pela Universidade Estadual de Campinas. Pós-doutorado em Música pela Universidade de São Paulo.  Bacharelado em Música pela Universidade de São Paulo. Professora no Departamento de Música da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP).

References

ARISTÓTELES. Retórica. Madrid: Gredos, 1991.

CÍCERO. El orador [Orator]. Madrid: Alianza, 1991.

HANSEN, João Adolfo. Uma Arte Conceptista do Cômico: O ‘Tratado dos Ridículos’ de Emanuele Tesauro. In. TESAURO, Emanuele. Tratado dos Ridículos. Campinas: CEDAE, 1992.

HEINICHEN, Johann David. Der Generalbass in der Composition. Hildesheim [Dresden]: Georg Olms, 1994 [1728].

[HILLER, Johann Adam]. Decorum. In: HILLER, Johann Adam (ed.). Wöchentliche Nachrichten und Anmerkungen na die Musik betreffend. Leipzig: Verlag der Zeitungs-Expedition, n. 44. p. 343, 1769. Disponível em: https://reader.digitale-sammlungen.de/de/fs1/object/display/bsb10271143_00007.html. Acesso em: 10 jan. 2024.

KRISTELLER, Paul Oskar. Renaissance Thought and Its Sources. New York: Columbia University Press, 1979.

LUCAS, Mônica; HELD, Marcus. O Virtuoso Útil. Art Research Journal, v. 10 n. 1, p. 1-18, 2023. https://doi.org/10.36025/arj.v10i1.31798. Acesso em: 15 ago. 2024.

LUCAS, Mônica. Johann Mattheson e o ideal do Músico Perfeito. Per Musi, v. 35, n.1. 20, p. 100-123, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/permusi20163506. Acesso em: 15 ago. 2024.

LUCAS, Mônica; PASCOAL, Stefano. Lugares-comuns e decoro interno na invenção melódica segundo Johann Mattheson (1739). Opus, v. 27, n. 3, p. 1-32, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20504/opus2021c2720. Acesso em 15 ago. 2024.

MATTHESON, Johann. Das Forschende Orchestre. Kassel [Hamburg]: Bärenreiter, 2004 [1721].

MATTHESON, Johann. Der Vollkommene Capellmeister. Kassel [Hamburg]: Bärenreiter, 1991 [1739].

QUINTILIANO, Marco Fabio. Instituição Oratória [Institutio Oratoria]. Campinas: Edunicamp, 2016.

RUTHERFORD, Ian; MILDNER, Ursula. Decorum. In: UEDING, Gert (ed.). Historisches Wörterbuch der Rehtorik. Tübingen: Max Niemeyer, 1994. v. 2, p. 423-452.

Published

15-10-2025

How to Cite

LUCAS, Mônica. Decorum in 18th Century Music. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 3, p. 1–15, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/39655. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Música e Retórica no Antigo Regime