Internationalization for Human Sciences in Brazil:
a Brazil – Spain analysis
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n41ID10156Keywords:
Internationalization, Public POLICIES, EducationAbstract
This article presents an analysis of the internationalization of Human Sciences, subarea Education, specifically the higher education. It analyzes the data from the two largest federal fostering research agencies, comparing financing and results reserved for various areas of knowledge, in order to raise a question on the use of investments of public policies to encourage the internationalization of higher education; and analyzes the experience of two Education agents that had their internationalized mobilities with European funding (IBrasil Project – Erasmus Mundus Programme). Therefore, we have concluded that programs like this answer the needs and provide the scientific, professional and personal growth of the subarea, as well as a reflection of the role of society facing the globalized world.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 mar. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Publicação internacional 2000-2010. Disponível em: www.cnpq.br. Acesso em: 25 ago. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Investimento CNPq em bolsas no exterior 2000-2010. Disponível em: www.cnpq.br. Acesso em: 25 ago. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Bolsas concedidas em 2014. Disponível em: www.cnpq.br. Acesso em: 25 ago. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Subárea das Ciências Humanas avaliadas em seus critérios de inserção internacional 2010-2013. Disponível em: www.capes.gov.br. Acesso em: 23 ago. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Grandes áreas avaliadas em seus critérios de inserção internacional 2010-2013. Disponível em: www.capes.gov.br. Acesso em: 23 ago. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação 2005-2010. Brasília, dez. 2004. Disponível em: http://www.capes.gov.br/capes/. Acesso em: 25 mar. 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020. Brasília: CAPES, 2010. Disponível em http://www.capes.gov.br/images/stories/download/Livros-PNPG-Volume-I-Mont.pdf. Acesso em: 30 mar. 2013.
BRASIL. Decreto nº 7.642, de 13 de dezembro de 2011. Institui o Programa Ciência sem Fronteiras. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7642.htm. Acesso em: 2 mar. 2014.
DE WIT, Harriet. Quality Assurance and Internationalization. Trends, challenges and opportunities INQAAHE conference, Chicago, U.S. 2015. Disponível em http://inqaahe.org/admin/files/assets/subsites/1/documenten/1429530892_inqaahe-keynote-dewit.pdf. Acesso em: 23 abr. 2016.
FRANÇA, Indira e BONAMINO, Alicia Maria Catalano de. Avaliação e gestão da excelência na Pós-Graduação em Educação. Revista Educação em Questão. Natal, v. 50, n. 36, p. 125-155, set./dez. 2014.
KNIGHT, Jane. Higher Education in Turmoil. The Changing World of Internationalization. Rotterdam (Holanda): Sense Publishers. 2008.
MIURA, Irene Kazumi. O processo de internacionalização da Universidade de São Paulo: um estudo de três áreas do conhecimento. Tese de Livre Docência. São Paulo, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, 2006.
MOROSINI, Marília Costa. Internacionalização na produção de conhecimento em IES brasileiras: cooperação internacional tradicional e cooperação internacional horizontal. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 93-112, abr. 2011.
SÁ BARRETO, Francisco César. O futuro da pós-graduação brasileira. In: STEINER, João Evangelista; MALNIC, Gerhard (Org.). Ensino superior: conceito e dinâmica. São Paulo: Edusp, 2006.
UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação Superior no Século XXI: visão e ação – 1998. Disponível em http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/Direito-a-Educa%C3%A7%C3%A3o/declaracao-mundial-sobre-educacao-superior-no-seculo-xxi-visao-e-acao.html. Acesso em: 18 mar. 2013.
UNESCO. Conferência Mundial sobre Ensino Superior 2009: as novas dinâmicas do ensino superior e pesquisas para a mudança e o desenvolvimento social. Paris: Unesco, 2009.
VAN DER WENDE, Marijk. Missing links: the relationship between national policies for internationalization and those for higher education in general and International comparative analysis and syntheses. In: T. älvemark & M. van der Wende (Eds.). National Policies for the Internationalization of Higher Education in Europe. Estocolmo: National Agency for Higher Education, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.